آغاز طرح توسعه مزارع خارشتر در استان سمنان

طرح توسعه 10 هزار هکتاری مزارع خارشتر بیارجمند شاهرود برای تبدیل استان سمنان به قطب تولید علوفه ارزان قیمت دام کشور آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از طرح مشارکتی کشاورزان منطقه بیارجمند برای بهره برداری از مزارع خودروی گیاه خارشتر گفت : در یک برنامه 5 ساله تولید انبوه علوفه جدید با محوریت جیره علمی تعلیف دام بر پایه خارشتر ، در بیارجمند به عنوان مرکز نمونه کشوری شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه استان سمنان هم اکنون از 2 هزار هکتار خارشتر زار با تولید سالانه چهار هزار تن برخوردار است افزود: امسال حدود هزار تن از این گیاه برای تغذیه دام به استان های تهران، اصفهان،یزد و قم ارسال شده و 3 هزار تن دیگر نیز به مصرف درون استانی رسیده است.

وی نیاز آبی این گیاه مقاوم به خشکی را یک، دهم صیفی جات دانست و گفت : منطقه بیارجمند یکی از رویشگاه های طبیعی منحصربفرد خارشتر در کشور است که تنها با بارندگی سالانه حاشیه کویر تا سه چین برداشت در سال را برای بهره بردار فراهم می کند.

رضایی ارزش آفرینی ریالی خارشتر را در حد مزارع خربزه با مصرف بسیار زیاد منابع زیرسطحی عنوان کرد و گفت : این گیاه علاوه بر تولید علوفه دامی در بیابان زدایی و تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش نیز نقش اساسی دارد.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، در طرح تولید و برداشت خارشتر در بیارجمند از دوره آیش زمین های زراعی، اراضی مخروبه و بایر استفاده می شود و در فصل کاشت و داشت نیز زنبورداران منطقه با استفاده از دوره گل دهی و نیز شیره ترنجبین ساقه این گیاه ، عسل خارشتر که از مرغوبترین محصولات بازار پسند پاییز و زمستان است را تولید می کنند.

انتهای پیام / گ

طرح توسعه 10 هزار هکتاری مزارع خارشتر بیارجمند شاهرود برای تبدیل استان سمنان به قطب تولید علوفه ارزان قیمت دام کشور آغاز شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار