ماهی رباتیکی که مخفیانه، زندگی موجودات دریایی را بررسی می‌کند + فیلم

محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی MIT، یک ماهی روباتیک با کنترل از راه دور طراحی کرده اند و از آن برای جاسوسی زندگی موجودات دریایی استفاده می کنند.

ماهی رباتیکی که مخفیانه، زندگی موجودات دریایی را بررسی می‌کند + فیلمبه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کاربرد ربات‌های زیر سطحی کنترل از راه دور یا همان ROV، بازرسی تصویری کلیه سازه‌های زیر آبی، انجام برخی عملیات‌ها و ماموریت‌های مکانیکی و یا برداشت دیتاهای مورد نیاز می‌باشد. این ربات‌ها دارای دسته بندی‌های مختلف و کلاس های کاری متفاوتی می‌باشند. نصب فرستنده سیستم موقعیت‌یابی زیر سطحی روی این ربات‌ها موجب می شود امکان تعیین موقعیت آنی نقاط ثابت و متحرک زیر آب فراهم آید که این موضوع قابلیت‌ها و اهمیت این ربات‌ها را افزایش داده و همچنین موجب افزایش ایمنی عملیات زیرسطحی می‌گردد.

این یک ماهی واقعی نیست. این موجود یک ماهی رباتیک آبزی است. ربات ماهی شکل را محققان علوم کامپیوتر و آزمایشگاه هوش مصنوعی طراحی کرده اند و هدف این ربات بررسی و جاسوسی موجودات دریایی است. همچنین نام ماهی رباتیک "SoFi" است. بدنه آن به دلیل استفاده از مواد نرم، بسیار شبیه به شنای واقعی ماهی‌ها است. محققان در این ربات دوربینی کار گذاشته اند تا بتوانند به وسیله‌ی آن از موجودات دریایی که از دوربین‌ و غواص‌ها می‌ترسند در اعماق آب‌ها فیلم و عکس تهیه کنند.

SoFi تا عمق بیش از 50 فوت کار می‌کند. دسته‌ی کنترل SoFi شبیه به دسته‌های بازی کنسول نینتندو است. این ربات توانایی شنا به سمت‌ها جلو راست، چپ، بالا و پایین را دارد. مقدار زمانی که این ربات می‌تواند در آب شنا کند 40 دقیقه است.
SoFi با موفقیت آزمایش خود را پشت سر گذاشته است. این آزمایش در صخره رنگین کمان فیجی انجام شده است. محققان قصد دارند قبل از استفاده تخصصی از آن کارکرد این دستگاه را بهبود ببخشند. به نظر ما بودن اشعه های لیزر در این دستگاه جذاب به نظر می‌رسد.

فیلم آزمایش این ربات را در ادامه مشاهده می‌کنید:


بیشتر بخوانید: Xiamo Mi 8 وارد بازار شد


انتهای پیام/

ماهی رباتیک

برچسب ها: فناوری ، فضای مجازی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار