در تیتر امشب مطرح شد؛

پیش بینی ثبات بازار ارز با اجرای سیاست های جدید ارزی

کارشناسان اقتصادی معتقدند با اجرای سیاست های جدید ارزی طی چند هفته آینده شاهد ایجاد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  رحمانی کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار ارز با اجرای سیاست های جدید ارزی گفت: برای کنترل تورم نیاز به ابزار هایی است که ما تاکنون نداشتیم و کلیات تصمیمات امروز بانک مرکزی در جلسه امروز شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، برای فراهم کردن ابزار کافی برای کنترل  نرخ ارز و تورم است.

وی تصریح کرد:طبق مصوبات امروز شورای عالی هماهنگی،  اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز بیشتر می شود؛ اجازه واردات ارز به هر مقدار از جمله ابزار های جدید است و باید ابزار های جدید به مردم معرفی شود.
 
رحمانی گفت:ما باید بدانیم با این اقدامات به کجا قرار است برسیم ؛نرخ های بنیانی ارز در غیاب این التهابات حدود 6700 تا 7 هزار تومان برآورد می شود با انجام این اقدامات  علاوه بر تعدیل قیمت ارز در بازار آزاد ،حتی نرخ سامانه نیما هم باید به این عدد بنیانی نزدیک شود.
 
وی افزود: کاهش اختلاف معنادار نرخ بنیانی ارز و نرخ آزاد  هدف  اصلی ماست و هرچه اختلاف را کاهش دهیم درجه توفیق در این مسئله بهتر خواهد بود.
 

تاثیر اجرای سیاست های جدید ارزی زمان بر است

 
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از تصمیم گیری های امروز تا اجرایی شدن آن فاصله زیادی وجود دارد گفت: تاثیرگذاری و اجرای قوانین کنترل تورم نیاز به زمان دارد.
 
رحمانی افزود: مشکلات امروز، مشکلات انباشته شده گذشته است علاوه بر این اقدامات و محدودیت ها که از بیرون از حیطه تصمیم گیری ما بر ما تحمیل می شود باید مدیریت شود.
 
وی اظهار داشت: افزایش نرخ ارز چرخ تولید را هم مختل خواهد کرد چون توان وارد کردن مواد اولیه مورد نیاز در صورت واردات را نخواهد داشت.
 
وی افزود:با جهش نرخ ارز خیلی از قیمت کالاها را افزایش خواهد یافت و حتی نرخ بنیانی ارز را هم افزایش می دهد.
 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: البته جهش نرخ ارز در روزهای اخیر  بیشتر دلایل سیاسی داشت.
 
رحمانی در خصوص سامانه نیما گفت: برآورد 6 ماهه امسال بر تزریق 18 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما بوده است که تا کنون صادرکنندگان، انتظارات سامانه نیما را برآورده نکرده اند علت آن نیز نداشتن ضمانت اجرایی در بازگشت ارز به سامانه نیما است.
 

اختیارات جدید بانک مرکزی منجر به کاهش التهابات ارزی می شود

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ارتباط تلفنی درباره جلسه فردای مجلس با مسئولان گفت: فردا مجلس بر اساس اعلام هیئت رئیسه جلسه غیرعلنی خواهد داشت که بخشی از جلسه به موضوعات اقتصادی با اولویت بازار ارز با توجه به شرایط کنونی اختصاص خواهد داشت.

وی افزود:در این جلسه، رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت معدن تجارت حضور خواهند داشت. فردا بعد از ظهر نیز جلسه جداگانه ای برای بررسی وضعیت بازار ارز و بازار کالاها در کمیسیون اقتصادی مجلس خواهیم داشت. روسای اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و تعاون نیز در جلسه فردا بعد از ظهر حضور خواهند داشت. 

پورابراهیمی در ادامه درباره استمرار آرامش در بازار ارزگفت: با توجه به جایگاهی که بانک مرکزی دارد باید بتواند با توجه به مسئولیت و اختیارات در حوزه بازار ارز تصمیم گیری لازم را انجام دهد. در جلسه شورای اقتصادی با حضور سران قوا، بانک مرکزی پیشنهاداتی داشت که یکی از پیشنهادات این بود که بتواند بر اساس نظارت مداخله بر اساس چارچوب عملیات کنترلی را انجام دهد.
 
وی افزود: مجلس نیز با این پیشنهادات موافقت کرد و اختیاراتی به بانک مرکزی داده شد تا بتواند در خصوص مطلوب سازی بازار ارز عمل کند.
 
پور ابراهیمی تصریح کرد: بر اساس  این مصوبات، تعهدات لازم برای صادرکنندگان کالا برای بازگرداندن ارز به سامانه نیما بر اساس مشوق های بانک مرکزی انجام خواهد شد. این مجموعه کارها به کاهش التهاب بازار ارز کمک خواهد کرد که مجلس شورای اسلامی نیز از این روند استقبال کرده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:این بخش از اختیارات که بانک مرکزی داده شده حتما در کاهش التهابات بازار ارز کمک خواهد کرد و قطعا بانک مرکزی با این ظرفیت ها باید به طور کامل پاسخگو باشد و هیجانات بازار را کاهش دهد. در این باره باید تا هفته های آینده صبر کرد تا نتایج را شاهد باشیم. 
 

اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده جدید نیست
 

بر اساس این گزارش  ندری  کارشناس مسائل اقتصادی گفت: وقتی در کنار سامانه نیما بازار سومی هست که ارز با قیمت بالا خرید و فروش می شود، بدیهی است که عرضه کنندگان ارز ترجیح می دهند ارز خود را در آن بازار به فروش برسانند و با مکانیزم های دستوری برخورد شاید بتوان بخشی از ارز صادرکنندگان غیر نفتی را وارد سامانه نیما کرد اما بدلیل اختلاف زیاد این کار به طور کامل امکان پذیر نیست.
 
وی افزود: شورای سران قوا این اختیار را به بانک مرکزی داده اند که از تمهیداتی برای تشویق صادرکنندکان برای وارد کردن ارز به سامانه ارز نیما به کار گیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی  گفت: اختیاراتی که به بانک مرکزی داده شده ، جدید نیست مسئله این است که  قبل از این بیش از حد در مسائل بانک مرکزی مداخله شده است. اختیاراتی که امروز به بانک مرکزی داده شده به صورت ذاتی مربوط به بانک مرکزی بوده و از بانک مرکزی گرفته شده بود که امروز دوباره این اختیارات به بانک مرکزی برگردانده شد.

وی ادامه داد: اینکه گفته شده هرکس می تواند ارز وارد کند در واقع  نباید اصلا از این موضوع جلوگیری می شد که امروز برگردانده شود؛ ما تابحال بد تدبیر کرده ایم و حال به نقطه ای رسیده ایم که می خواهیم گذشته را جبران کنیم.

ندری گفت: تا زمانیکه جزئیات کنترل و نظارت بانک مرکزی را ندانیم نمی توان درباره نتایج این تصمیم و کنترل بازار پرالتهاب ارز نظر داد.
 

ضرورت هماهنگی و سازگاری سایر دستگاه ها با بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز


وی تصریح کرد: بانک مرکزی بدون حمایت سایر دستگاه ها نمی تواند در کنترل بازار موفق عمل کند و در این راستا باید همه دستگاه ها همچون وزارت صمت گمرک سازمان برنامه و بودجه همکاری و هماهنگی لازم با بانک مرکزی داشته باشند.
 

وی افزود: در شرایط بحران استقلال بانک مرکزی به تنهایی جوابگو نیست بلکه نیاز به شورایی داریم که کلیه دستگاه ها را نیز با بانک مرکزی هماهنگ کند تا بازار به ثبات برسد. 

ندری درباره درآمد اضافی دولت با افزایش نرخ ارز گفت: دولت باید دست از کنترل قیمت ها بردارد وقتی قیمت را کنترل می کنیم و پایین می آوریم کشورهای همسایه کالاهای مورد نیاز کشور را خریداری می کنند و قاچاق صورت می گیرد و مردم مجبورند کالا را با قیمت بالا خریداری کنند. 

وی ادامه داد:دولت باید سیاست یارانه ای را تغییر دهد، اگر منابع دولت افزایش یابد و تورم بالا رود دولت می تواند بر اساس نرخ بالای تورم از منابع کسب کرده میزان دستمزدها را افزایش دهد چراکه در شرایطی که قیمت ها بالا می رود ولی دستمزدها بازهم ثابت مانده بی عدالتی ایجاد می شود بنابراین توصیه میشود دولت تا جایی که امکان است از کنترل قیمت ها  دست بردارد و دستمزدها را بر اساس شرایط بالا ببرد.  

کارشناس اقتصادی برنامه در ادامه گفت: ما تنها کشوری هستیم که هیچ کنترلی در تعاملات بانک ها نداریم اگر مقررات مبارزه با پولشویی در سیستم بانکی پیاده شود سیاست های بانک مرکزی عملی خواهد شد.
 
وی تاکید کرد: ما باید از 3 نرخ در بازار ارز به سمت ساختن یک بازار حرکت کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار