بیش از ۹۰ درصد از رای دهندگان در مقدونیه با تغییر نام این کشور موافق هستند

بنابر نتایج رسمی اولیه همه پرسی در خصوص تغییر نام مقدونیه، بیش از ۹۰ درصد از رای دهندگان در آن با این تغییر نام موافق هستند.

بیش از ۹۰ درصد از مردم مقدونیه با تغییر نام این کشور موافق هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنابر نتایج رسمی اولیه همه پرسی در خصوص تغییر نام مقدونیه، بیش از ۹۰ درصد از رای دهندگان در آن با این تغییر نام موافق هستند.

خبرگزاری فرانسه درباره این همه پرسی گزارش داد، به نظر می‌رسد چشم انداز آشتی با یونان و همنوایی با قاره سبز هم نتوانست مردم مقدونیه را به پای صندوق‌های رأی بکشاند. مردم مقدونیه روز یکشنبه حضور کمرنگی در همه پرسی مربوط به تغییر نام کشورشان داشتند.

کمیسیون انتخابات این کشور اعلام کرد، میزان مشارکت تنها دو ساعت پیش از پایان زمان رأی گیری، ۲۹ درصد بود.

در صورتیکه مشارکت خیلی ضعیف باشد، جناح طرفداران تغییر نام کشور و در رأس آن‌ها زوران زائو (Zoran Zaev)، نخست وزیر سوسیال دمکرات مقدونیه تضعیف خواهند شد.

در شبکه‌های اجتماعی سازمان دهندگان کارزار دعوت به تحریم همه پرسی از بعد از ظهر روز رای گیری وعده برگزاری جشن پیروزی را مقابل پارلمان می‌دادند. آن‌ها اصرار دارند که مشارکت ضعیف در همه پرسی دال بر عدم مشروعیت آن است.

برخی از مسئولان مقدونیه که نخواستند نامشان فاش شود، روز یکشنبه نسبت به نرسیدن میزان مشارکت به ۵۰ درصد ابراز نگرانی کرده بودند.

جورجی ایوانوف (Gjorge Ivanov)، رییس جمهور نزدیک به جناح راست ملی گرا، در زمره مخالفان همه پرسی تغییر نام کشور است.

مقدونیه جزء کشور‌های فقیر حوزه بالکان است و گمان می‌رود با خروج از انزوا و وارد شدن در اتحادیه اروپا و ناتو، ثبات و رفاه را برای شهروندان خود به ارمغان آورد.

مخالفت یونان مانع از پیوستن این کشور کوچک به اتحادیه اروپا شده است. مقامات آتن معتقدند که نام مقدونیه منحصراً متعلق به استان شمالی یونان است.

از زمان استقلال این جمهوری سابق یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ میلادی، یونانی‌ها به مصادره هویت خود اعتراض دارند و معتقدند میراث اسکندر کبیر مخدوش شده است. از نظر یونانی ها، همسایه اسلاو آن‌ها مظنون به داشتن جاه طلبی‌های قلمرویی است.

تا سال ۲۰۱۷ جناح راست ملی گرای مقدونی قدرت را در دست داشت. طی این سال‌ها روابط مقدونیه با یونان بسیار پر تنش بود. در سراسر مقدونیه مجمسه‌های اسکندر کبیر و پدرش فیلیپ مقدونی دیده می‌شدند.

زوران زائو در ماه ژوئن اقدام به امضای توافقی با الکسیس تسیپراس، همتای یونانی خود کرد. بر اساس این توافق، در صورتیکه مقدونیه نام خود را به جمهوری مقدونیه شمالی تغییر دهد، آتن نیز با پیوستن این کشور به ناتو و اتحادیه اروپا مخالفت نخواهد کرد.

شرکت کنندگان در همه پرسی باید به این پرسش جواب می‌دادند: «آیا موافق پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو از طریق پذیرفتن توافق با یونان هستید؟»

انتهای پیام/

مشارکت پایین مردم مقدونیه در همه پرسی درباره تغییر نام این کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار