هاشمی مطرح کرد؛

تامین ۱۰۰ درصدی نیاز خونی ایران از خون‌های اهدایی/ اعتبار سنجی ۹۰۰ بانک خون در کشور/ ایرانیان سالیانه بیش از ۲ میلیون لیتر خون اهدا می‌کنند

وزیر بهداشت گفت: مردم ایران سالیانه بیش از ۲ میلیون لیتر خون به صورت داوطلبانه اهدا می‌کنند.
 
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  حسن قاضی‌‌زاده هاشمی وزیر بهداشت صبح امروز در مراسم چهاردهمین‌ اجلاس سالانه انجمن آسیایی‌ طب انتقال خون و چهارمین‌ کنگره بین‌المللی طب انتقال خون که در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، اظهار کرد: سازمان انتقال خون ایران در حدود 4 دهه قبل‌ به منظور جمع‌آوری، کنترل، نظارت‌، تولید و توزیع خون به صورت متمرکز‌ و تحت نظارت وزارت بهداشت‌ راه‌اندازی شده است و این سازمان‌ در سال‌های اخیر به موفقیت‌های چشمگیری‌ دست یافته است.

شاخص اهدای خون در ایران به 100 درصد رسیده است

وی ادامه داد: شاخص اهدای داوطلبانه‌ خون در ایران به 100 درصد رسیده‌ و کشور ما در زمینه سلامت خون استانداردهای‌ بین‌المللی را به دست آورده است و این پیشرفت‌ها باعث شده تا فاصله ایران با کشورهای منطقه‌ به صورت چشمگیری‌ افزایش پیدا کند و امروزه ایران از نظر سلامت خون رتبه اول را در بین کشورهای منطقه دارد.

هاشمی عنوان کرد: سالیانه‌ در حدود 112.5 میلیون لیتر اهدای خون در کشور انجام می‌شود که سهم کشورهای عضو منطقه مدیترانه‌ شرقی 9.9 دهم میلیون لیتر است و ایران با اهدای بیش از 2 میلیون لیتر در سال 21 درصد از کل خون‌های اهدایی در بین 21 کشور عضو منطقه مدیترانه شرقی را به خود اختصاص داده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه میانگین اهدای خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا 14.1 درصد و در کشورهای مدیترانه شرقی 14.9 درصد است، افزود: نرخ اهدای خون به ازای هر 1000 نفر جمعیت در ایران معادل 27 درصد و دو برابر کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 کشور وابسته به اهدای خون جایگزین و پولی هستند، افزود: متوسط اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی 51 درصد است و این در حالیست که ایران از سال 87 به بعد توانسته 100 درصد از نیاز خون خود را از طریق اهدای خون داوطلبانه تأمین کند.

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد از خون‌های اهدایی در دنیا به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شود و این نرخ در کشورهای با درآمد بالا 97 درصد است، اظهار کرد: در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا 92 درصد از خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شود که این آمار در کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین 59 همچنین در کشورهای با درآمد پایین 50 درصد است.

97 درصد خون‌های اهدایی در ایران به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شوند

وزیر بهداشت ادامه داد: کشور ما بیش از 97 درصد از خون اهدایی را به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌کند که بر اساس رتبه‌بندی ایران جزء دسته کشورهای‌ با درآمد بالا محسوب می‌شود.

آمار بالای اهدای خون نشان‌دهنده اعتماد مردم به نظام سلامت است

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی 65 درصد از خون‌های اهدایی را به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌کنند، گفت: آمار خوب تبدیل خون اهدایی به فرآورده‌های خونی در ایران نشان دهنده اعتماد مردم به سازمان انتقال خون و نظام سلامت کشور است و ایران با سابقه 40 ساله در سلامت و کفایت خون در منطقه پیشگام  است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تعرفه‌گذاری خدمات انتقال خون، انتقال خون محافظه‌کارانه و همچنین مدیریت خون بیمار در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است و همکارانم در سال گذشته 900 بانک خون بیمارستانی را اعتبارسنجی‌ کرده‌اند.

هاشمی ادامه داد: اعتبارسنجی و ارزیابی سالیانه یکی از معیارهای اصلی برای تداوم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.

تهیه 60 درصدی داروهای مشتق از پلاسما در ایران

وی با اشاره به اینکه 60 درصد از داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود، یادآوری کرد: من آرزو می‌کنم کنفرانس بین‌المللی طب انتقال خون مبنای علمی و عملی برای کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی را فراهم کند و در عین حال بتواند اقدامات ضروری را برای غلبه بر چالش‌های اصلی انتقال خون را شناسایی و برای رفع مشکلات و مسائل مختلف راهکارهای‌ خوبی را ارائه دهد و در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی بیمارانی شود که برای درمان خود به فرآورده‌های خونی نیازمند بوده و من امیدوارم که اقدامات ارزشمند منجر به ارتقای سلامت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار