مدیر جهاد کشاورزی اردبیل؛

افزایش راندمان تولید گندم در گرو رعایت تاریخ کاشت است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: به کار گیری روش های صحیح کاشت محصولات از جمله در گندم نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهروز آقازاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: انتظاری که از عموم کشاورزان منطقه داریم این است که در زمان مناسب اقدام به کشت نمایند و توجه داشته باشند که تاخیر در تاریخ کاشت به دلیل مواجه شدن مراحل اولیه رشد گندم با درجه حرارت پایین منجر به کاهش معنی داری در عملکرد کمی و کیفی محصول خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: رعایت تاریخ کاشت به عنوان یکی از مهم ترین عوامل مدیریتی موثر بر عملکرد باید مورد توجه خاص زارعین و کارشناسان قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: بهترین تاریخ کاشت گندم طبق توصیه محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی در منطقه اردبیل، نیمه اول مهرماه می باشد، ولی تا پایان مهرماه می توان اقدام به کشت نمود که از عموم کشاورزان منطقه درخواست می شود تا در مناسب ترین زمان نسبت به کشت اقدام نمایند.

آقازاده ضمن تاکید بر انجام بیمه محصولات کشاورزی در مقابل حوادث غیر مترقبه اظهار داشت: کشاورزان علاوه بر رعایت موارد فوق الذکر استفاده از بذور اصلاح شده و ضد عفونی شده، رعایت عمق کاشت، مقدار مناسب بذر و کود مصرفی، تجهیز اراضی زراعی به سیستم های نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون و اجرای کشاورزی حفاظتی را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه توزیع بذر گندم گواهی شده در 14 عامل توزیع مورد تایید جهاد کشاورزی در شهرستان اردبیل آغاز شده افزود: ارقام توزیعی شامل ارقام کاسگوژن،پیشگام، میهن، سای سونز، حیدری و 17MV از ارقام گندم آبی و آذر 2 و هما از ارقام گندم دیم می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل افزود: زارعین از به کارگیری بذور اصلاح شده در کشت گندم استقبال خوبی داشته اند.

آقازاده یادآور شد: کشاورزان در صورت استفاده از بذور خود مصرفی، ضمن بوجاری کردن بذر با دستگاههای بوجاری، بذر مصرفی خود را با استفاده از قارچ کش های مناسب ضد عفونی و سپس اقدام به کشت نمایند.

وی در پایان سخنان خود افزود: امیدواریم با به کار بستن توصیه های لازم فنی و کارشناسی مخصوصا رعایت زمان مناسب کاشت و استفاده از بذور اصلاح شده و مرغوب میزان تولید افزایش یافته و امسال گندم بیشتری نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

انتهای پیام/ح

آغاز توزیع بذر گندم در اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار