آیا آمریکا می‌تواند از پیمان مودت با ایران خارج شود؟

وزیر خارجه آمریکا شب چهارشنبه در واکنش به رای دادگاه لاهه گفت دولت ترامپ کاری که ۳۹ سال از موعد انجام آن گذشته را انجام خواهد داد و پیمان مودت با ایران را فسخ خواهد کرد.

آیا آمریکا می‌تواند از پیمان مودت با ایران خارج شود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا شب گذشته (چهارشنبه) در واکنش به رای موقت دادگاه لاهه در خصوص شکایت ایران از آمریکا که در آن تصریح شده تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری اخیر آمریکا علیه ایران می‌تواند ناقض مفادی از پیمان مودت میان دو کشور باشد، اعلام کرد دولت ترامپ از این پیمان خارج خواهد شد.

وی که در یک کنفرانس خبری سخن می‌گفت، ضمن متهم کردن ایران به استفاده سیاسی از دادگاه لاهه گفت: «همین‌جا اعلام می‌کنم که دولت ترامپ به پیمان مودت با ایران پایان می‌دهد. این تصمیمی است که باید ۳۹ سال پیش [یعنی پس از پیروزی انقلاب] گرفته می‌شد!»

پیمان مودت چیست؟
"پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" که به طور اختصار با نام‌هایی چون "عهدنامه مودت" یا "پیمان دوستی" نیز شناخته می‌شود، یک معاهده میان ایران و آمریکا در زمان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است که در ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ شمسی در مجلس شورای ملی ایران و مجلس سنای آمریکا به تصویب رسید و انگیزه انعقاد آن، حفظ مناسبات دوجانبه، گسترش همکاری‌های تجاری و ساماندهی روابط کنسولی عنوان شد.

این پیمان اما در پی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بار دیگر پس از ده‌ها سال بر سر زبان‌ها افتاد چراکه ایران در شکایتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به دادگاه لاهه علیه آمریکا تنظیم کرد، برای اثبات غیرقانونی بودن تحریم‌های دولت آمریکا به این پیمان استناد کرد و دادگاه لاهه نیز در رای موقتی که روز گذشته (چهارشنبه) در این باره صادر کرد، برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری آمریکا علیه کشورمان را مغایر با بندهایی از این پیمان خواند.

موضع آمریکا در برابر پیمان مودت
دولت جدید آمریکا همچنانکه از بدو شروع کار در ژانویه ۲۰۱۷، بی‌تعهدی خود را نسبت به توافقات مهم بین‌المللی از جمله برجام، توافق آب و هوایی پاریس، پیمان تجاری دو سوی اقیانوس آرام (ترنس-پسیفیک) و قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به اثبات رسانده، اکنون برای فرار از تبعات حقوقی نقض پیمان مودت با ایران و پرهیز از اجرای حکم موقت دادگاه لاهه در رفع برخی تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری علیه کشورمان از جمله در زمینه صادرات اقلام دارویی، مواد غذایی و قطعات یدکی هواپیما اعلام کرده است که از پیمان مودت با ایران خارج خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا که همسو با سایر مقامات کاخ سفید گمان نمی‌کرد یک پیمان قدیمی باعث محکومیت کشورش در دادگاه شود، شب گذشته در جمع خبرنگاران گفت «ایالات متحده پیمان دوستی با ایران را لغو می‌کند. این تصمیمی است که --صادقانه بگویم-- ۳۹ سال دیر گرفته شده است!»

این اظهارنظر به سرعت با واکنش گسترده‌ای در میان مقامات و رسانه‌های جهان مواجه شد تا آنجاکه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، نیز در یک پیام توییتری نوشت: «دولت آمریکا برجام که توافقی چندجانبه بود و در قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت گنجانده شده بود را به بهانه تلاش برای دستیابی به معاهده‌ای دوجانبه با ایران لغو کرد و امروز این رژیم قانون‌گریز از یک معاهده واقعی (دوجانبه) با ایران هم خارج شد!»

آیا آمریکا می‌تواند به پیمان دوستی با ایران پایان دهد؟
"پیمان مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" در متن خود حق خروج از این توافق دوجانبه را برای هر یک از طرفین به رسمت شناخته است بنابراین، دولت آمریکا، همانطورکه پمپئو اشاره کرد، به صورت یکطرفه می‌تواند از پیمان دوستی با ایران خارج شود اما تبصره‌ای که در این معاهده وجود دارد، کار آمریکا را کمی برای فرار از مسئولیت حقوقی خود دشوار می‌کند.

آیا آمریکا می‌تواند از پیمان مودت با ایران خارج شود؟

بند ۳ ماده ۲۳ پیمان مودت میان ایران و آمریکا (تصویر فوق) به صراحت اعلام کرده است که پس از اتمام دوره ۱۰ ساله اولیه این معاهده، هر زمان که یکی از طرفین بخواهد به آن پایان دهد، از یک سال قبل باید درخواست خود را به صورت مکتوب به طرف مقابل اعلام کند. معنای این بند این است که از زمان اعلام خروج آمریکا، این معاهده همچنان تا یک سال اعتبار خواهد داشت.

حال باید دید که دولت ترامپ که احتمالا متن این معاهده را نیز همانند برجام نخوانده است چه واکنشی به این بند از پیمان مودت خواهد داشت و اینکه آیا دیوان بین‌المللی دادگستری خواهد توانست آن را در برابر این پیمانِ ۶۳ ساله پاسخگو قرار دهد یا خیر.

نویسنده: مهدی حاجت‌پور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
ترامپ حیوانی است وحشی از نسل شغال و حتی بدتر از ان. ترامپ به مردم کشور خودش رحم نمیکند چه انتظاری ازش باید داشت. پس حیوان حس ندار که مودت بشناسد. مرگ بر امریکا و مرگ مفاجات بر ترامپ.
Australia
فیل
۱۴:۵۴ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸
نظرات خیلی جالب
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر آمریکا
۲۲:۱۳ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
آیا آمریکا می تواند به دوستی با ایران پایان دهد؟! یعنی چه مگه تا حالا دوست بودیم که پایان دهد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۰۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
خارج شود یانشود فرقی نمی کند ما امریکارادشمن درجه یک ایران وانسانییت می دانیم مرگبر سیاست های امریکایی
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۷:۳۷ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
بايد مكتوب اعلام كنه در غير اين صورت يقه اش همچنان در دستان ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
نیازی به خارج شدن آمریکا نیست چون بعد از گروگانگیری سفارت آمریکا و 40 سال مرگ گفتن معدودی از مردم پیمان بی معنی است
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۱۷:۴۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
یک ملت 36 ملیونی تا 82 ملیونی معدوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۷
تسخیر لانه جاسوسی یک اقدام مردمی بود
Germany
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
مثلا" آمریکا در طول این چهل سال اخیر ، با ایران مودت داشته؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۵۲ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
با سلام خیر ولی اگر این پیمان نبود دادگاه لاهه خودش رو صالح رسیدگی به دعوی ایران نمیدید و دست ایران همه جا بسته بود که مهر ماه پارسال این پیمان از طرف آمریکا نقض شد و از مهر ماه امسال کلا اسقاط شد....دعوی طرح شده که الان پروندشون بازه پول های به ناحق بلوکه شده و تحریم های اقتصادی هست که خلاف ماهیت پیمان مودت هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
بدانید شما دولتمردان فعلی آمریکا نام خود را بعنوان بدترین و بدجنس ترین های آمریکا در قلب و دل ما ملت ایران حتی تاریخ به جاخواهید گذاشت. دیگر ما ایرانیان به شما اعتماد نخواهیم کرد هموطنان عزیزم داخل کشور ببینند و بشنوند آمریکایی خالص یعنی چه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
تکبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
خدا آمریکا شیطان بزرگ را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
لعنت بر آمریکای قانون گریز و عهد شکن
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۵۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۱۳ مهر ۱۳۹۷
و عربستان سقوطی
Iran (Islamic Republic of)
bm
۲۱:۵۵ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
جهنم .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
به جهنم که خارج شد . همون بهتر . تا حالا که داخل بود چه گلی به سرما گذاشته بود که با خارج شدنش برداره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
ما ۴۰سال است که اعلام استقلال ملی کرده ایم وبخاطرش تا پای جان هم ایستاده ایم حالا بخاطر اینکه پرچم اسلام و فرا تر از اسلام پرچم صاحب الزمان عج را برافراشته ایم ومطمین باشیم دنیا شیفته این آزادگی میباشد وظالمان نیز مجبور به کوتاه آمدن از خواسته های خود خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۲ مهر ۱۳۹۷
مگر انسان با دشمن خود هم برادر میشود
آخرین اخبار