موافقت پارلمان ترکیه با ادامه عملیات ارتش در سوریه و عراق

پارلمان ترکیه برای چهارمین سال متوالی موافقت خود را با ادامه عملیات نظامی در خاک سوریه و عراق اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، نمایندگان پارلمان ترکیه یادداشت تفاهمی را تصویب کردند که به دولت رجب طیب اردوغان این امکان را می‌دهد برای یک سال دیگر عملیات نظامی در خاک عراق و سوریه را پیگیری کند.

طبق اخبار و گزارش‌هایی که خبرنگار خبرگزاری آناتولی دریافت کرده است، یادداشت تفاهم تصویب شده در پارلمان ترکیه این صلاحیت را به دولت اردوغان می‌دهد که در صورت نیاز درباره انجام عملیات نظامی فرامرزی در خاک سوریه و عراق تصمیم‌گیری کند.

رئیس جمهور ترکیه که این یادداشت تفاهم را به پارلمان ارائه کرده بود، ابراز امیدواری کرده است تمدید ماموریت نظامی نیرو‌های مسلح ترکیه بر ضد تروریست‌ها به ویژه حزب کارگران کردستان (پ ک. ک) و داعش در خاک سوریه و عراق بتواند تهدید‌هایی را که بر ضد امنیت ملی ترکیه وجود دارد، از بین ببرد.

دوم اکتبر سال دو هزار و چهارده پارلمان ترکیه برای اولین بار یادداشت تفاهمی را تصویب کرد که به دولت اجازه داد برای انجام عملیات نظامی بر ضد تروریست‌ها نیرو‌های مسلح به خارج از مرز‌های ترکیه در خاک عراق و سوریه اعزام کند.

ترکیه از مدت‌ها پیش در عملیات نظامی در شمال سوریه وارد شده است. مقامات آنکارا شبه نظامیان کرد سوری را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) می‌دانند که برای استقلال کرد‌ها در ترکیه مبارزه می‌کند. ارتش ترکیه بیست و چهارم اوت سال دو هزار و شانزده عملیاتی را تحت عنوان سپر فرات در شمال سوریه به اجرا گذاشت. ترکیه در این عملیات دو هدف عمده را مدنظر قرار داد: بیرون راندن افراط گرایان داعش از مناطق مرزی سوریه و ممانعت از پیشروی شبه نظامیان کرد سوری به طرف غرب فرات.

مقامات آنکارا می‌گویند هدف از حمله به شبه نظامیان کرد سوری این بوده که این گروه فرصت پیدا نکنند یک کمربند تحت کنترل خود در طول مرز‌های ترکیه ایجاد کنند و امنیت ترکیه را که در حال حاضر نیز به علت فعالیت‌های حزب کارگران کردستان به چالش کشیده شده است، بیش از پیش به خطر اندازند.

تابستان سال دو هزار و پانزده پس از فروپاشی آتش بس شکننده‌ای که به منظور پایان دادن به مناقشه مسلحانه در ترکیه به اجرا گذاشته شده بود، درگیری‌ها میان نیرو‌های حزب کارگران کردستان و ارتش ترکیه از سر گرفته شد. مناقشه ترکیه با کرد‌ها که از سال هزار و نهصد و هشتاد و چهار آغاز شده تاکنون بیش از چهل هزار کشته بر جا گذاشته است.

پارلمان ترکیه برای چهارمین سال متوالی با تمدید این ماموریت موافقت کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، عراق ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار