جمعیت آهوان خارگ باید تعدیل شود

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید جمعیت آهوان جزیره خارگ باید تعدیل شود و دست‌کم به یک سوم میزان کنونی برسد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، آهو یکی از گونه‌های مهم جانوری در جزیره خارگ است و مردم جزیره زندگی مسالمت آمیزی با این گونه دارند.

جزیره خارگ از سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست تعیین شده و برای حفظ آهوان منطقه تلاش‌هایی صورت گرفت. اما حالا مسوولان محیط زیست می‌گویند تعداد آهو‌ها بیشتر از حد استاندارد شده و این موضوع می‌تواند بلای جان این جانور شود چنانکه چند سال پیش، این اتفاق افتاد.

جمعیت آهوان خارگ باید تعدیل شود

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، می‌گوید: پس از شیوع یک بیماری پوستی ناشی از تراکم زیاد و نامساعد شدن زیستگاه بین سال‌های ۸۱ تا ۸۳، جمعیت آن‌ها از حدود هزار رأس به کمتر از صد رأس رسید و این پستاندار در معرض نابودی کامل قرار گرفت، اما با تلاش محیط زیست استان بوشهر و مردم خارگ تعدادشان افزایش یافت و اکنون حدود ۸۰۰ رأس آهو در جزیره زندگی می‌کنند.

سید مجید خرازیان مقدم، کاهش شدید سطح زیستگاهی با توجه به توسعه صنعتی جزیره خارگ را چالش اصلی آهوان خارگ می‌داند و مهم‌ترین نتیجه آن را مرگ ومیر به علت تصادفات عنوان می‌کند. عاملی که باعث تلف شدن حدود ۴۰۰ رأس آهو در ۶ سال گذشته شده است.

جمعیت آهوان خارگ باید تعدیل شود

به گفته وی، به علت کمبود زیستگاه و تلفات ناشی از تصادفات، بیماری و احتمال کاهش شدید دوباره جمعیت آهوان، نیاز است زودتر برای تعدیل جمعیت این جانور تصمیم گیری شود.

خرازیان مقدم می‌گوید: در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۴ برای تعدیل جمعیت آهو‌ها، ۱۶۲ راس آهو از جزیره خارگ خارج شد که این کار با وجود تاثیر مثبت کوتاه مدت، مشکلات زیادی به دنبال داشت که بیشتر آن به شرایط جزیره‌ای بودن این زیستگاه مربوط بود.

جمعیت آهوان خارگ باید تعدیل شود

وی از دو راه‌حل برای تعدیل تعداد آهوان خارگ خبر می‎دهد که یکی انجام مطالعات ژنتیک برای بررسی امکان رهاسازی تعدادی از جمعیت مازاد آهو‌ان این جزیره در استان‌های دیگر است و دیگری انتقال تعدادی از جمعیت مازاد آهوان به‌عنوان مولد به مراکز مجاز پرورش و نگهداری آهو که مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست باشند.

انتهای پیام/ک

آهوان خارگ کمبود زیستگاه دارند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.