نگاهی به تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ سرخوشی کاذب خریداران از تخفیفات استثنایی + سندتخفیف‌های ارائه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌تواند به علت عرضه و تقاضا و اقتصاد مارکتینگ باشد، اما گویا انحرافاتی نیز در این مسیر وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عرضه محصولات غذایی و بهداشتی و مارکتینگ در حال گذر از حالت سنتی به مدرن است و به تدریج مغازه های بقالی و خوار و بار فروشی کم رونق شده اند.

هر چند این اتفاق در کشورهای پیشرفته مدت هاست که روی داده، اما در کشورهایی مانند ایران این تحول به تدریج و با سرعت کمتری در حال انجام است؛ اما در این مسیر انحرافاتی نیز رخ می دهد که می تواند منظور اصلی و هدفگذاری اصلی از ایجاد و ترویج فروشگاه های بزرگ زنجیره ای را مخدوش کند.

رمزگشایی از تخفیف های فروشگاه های زنجیره ای

چندی پیش که برای خرید به یکی از این فروشگاه های زنجیره ای مراجعه کردم، چند قلم کالا را در سبد خرید گذاشتم و پس از پرداخت مبلغ رسید را از صندوقدار گرفتم و طبق معمول پس از کنترل مبالغ و کالاهای خریداری شده، نگاهی هم به متن پایانی رسید کردم که نوشته بود: ((سود شما از این خرید مبلغ 75400 ریال )).

بی اختیار بدون اینکه بدانم این تخفیف ها از کجا و به چه علت اعمال می شود، احساس رضایتمندی خوبی بابت این تخفیف داشتم. عصر وقتی مادرم به خانه برگشت، چند قلم کالا از مغازه محله خریداری کرده بود که چند قلم آن با خریدهای من مشترک بود. وقتی کالاهای خریداری شده را داخل کابینت می گذاشتم، متوجه چیز عجیبی شدم. مایع تمیز کننده ای که از یک شرکت با یک تاریخ تولید بود، دو قیمت متفاوت برای مصرف کننده داشت!

وقتی سایر کالاها را نیز چک کردم متوجه شدم قیمت همه محصولاتی که از فروشگاه زنجیره ای خریداری کرده ام، بسیار بالاتر از قیمت محصولاتی است که بر روی کالاهای مغازه درج شده است. به عنوان مثال قیمت یک قوطی کنسرو ذرت از یک مارک با تاریخ تولید مشابه حدود 2 هزار تومان تفاوت قیمت داشت. یک کالا با یک تاریخ تولید از یک کارخانه با دو قیمت متفاوت!

وقتی قیمت سایر اقلام را نیز کنترل کردم، متوجه شدم قیمت مصرف کننده بسیاری از کالاهای موجود در فروشگاه های بزرگ زنجیره ای گرانتر  از قیمتی است که بر روی کالاهای مغازه ای درج شده است.

دو نمونه از این تخفیف‌ها از دو فروشگاه زنجیره ای معروف در عکس‌های زیر قابل مشاهده است:

نگاهی به تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ سرخوشی کاذب خریداران از تخفیفات استثنایی !

قیمت درج شده روی پنیر ۱۰ هزار تومان، قیمت فروشگاه دو هزار تومان گرانتر و با تخفیف، ۱۴۰۰ تومان گرانتر از قیمت روی کالا!

نگاهی به تخفیف‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای/ سرخوشی کاذب خریداران از تخفیفات استثنایی !

قیمت روی کالا ۱۷۳۰۰ تومان، قیمت فروشگاه  ۲۲۹۰۰ تومان و قیمت  با تخفیف، تنها ۵۰ تومان زیر قیمت درج شده روی کالا!

تفاوت تخفیف واقعی و غیر واقعی

از لحاظ اقتصاد مارکتینگ، خریدهای کلان و عمده دارای تخفیف های ویژه و ریزش قیمت است و کارخانه های تولیدی درصدی تخفیف را برای خریدهای عمده در نظر می گیرند که فروشنده بتواند علاوه بر محاسبه سود خود، تخفیف هایی را نیز به مشتریان بدهد. تا کنون تصور می کردم منشا این تخفیف ها اصول مارکتینگ و قواعد مربوط به خرید عمده و خرده فروشی است اما تازه فهمیدم که اینگونه نیست. در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت تولید گنندگان قیمت سفارشات خریداران عمده و فروشگاه های زنجیره ای را با هماهنگی قبلی بیشتر از قیمت واقعی درج می کنند که هنگام فروش در ظاهر به مشتری تخفیف داده شود، اما در اصل نه تنها تخفیفی داده نشده بلکه برخی محصولات را گرانتر از حد معمول به فروش رسانده اند که در نمونه کالای بالا مشاهده کردید.

بروز این پدیده می تواند علاوه بر مخدوش کردن فعالیت فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، تحول از فروش سنتی به مدرن را نیز به شکست منجر سازد.

در این میان حضور و نظارت دقیق نهادهای ناظر مانند سازمان بازرسی و تعزیرات و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. نظارتی که خلا آن تاکنون مشهود بوده و ظاهرا ساز و کاری برای جلوگیری از تخلفات احتمالی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۵:۳۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
فروشگاه زنجیره جانبو در حال جمع آوری بیش از ۵۰۰ شعبه خود در کل ایران هستند و قست ونیت از اینکار لطمعه زدن به اقصاد و بیکار کردن بیش از ۲ هزار نفر نیرو ایرانی هست لطفاً اطلاع رسانی کنید
Iran (Islamic Republic of)
کارکوش
۱۸:۳۰ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
تمام این اشفتگیها بر می گدد به عدم وجود قانون ومسئولین بی کفایت وزیر چتر اختشاش اقتصاد وعدم کنترول ونظارت از این بازار اشفته وناشفاف می شود به جای ماهی نهنگ صید کرد .فرصت برای جعل اکاذیب اختلاص وارتشا و در خلع قانون کم فروشی بد فروشی کلاه برداری در سطح کلان امکان پذیر است .ما ملت مثل خانواده بی پدریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
وقتی درکشور حرامخوری رواج پیدا کرده است یعنی تمام اقشار جامعه ایران ، چه از قبیل بازاریان ، کارمندان دولت ، واردکنندگان و توزیع کنندگان کالاهای مورد مصرف مردم و.... چه وقت کشور ایران در سطح کشور چین ، ژاپن و سایر کشورهای پیشرفته قرار خواهد گرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۸ دی ۱۳۹۹
بازار انحصاری بهتر از این نمیشه از اول انقلاب این همه فروشگاه زده شد هر روز قیمت بالاتر از روز دیگر مردم ما طعم واردات و ارزانی را نکشیدند اگر میشد ؟؟؟ رقابت بدونه رقیب فقط شعار و روشهای نوین کلاه برداری؟ ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۳۹۹
آقا موتورسیکلت هم فروشی دارید?
چه متورایی?
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
بعضی مغازه ها به دلیل این که فروش کمتری دارن قیمت اجناسشون میتونه قدیمی و ارزونتر از مغازه های پر فروش باشه و این طبیعیه و فروشگاههای پر فروش هر روز جنس جدید میارن که قیمتشون به روز تره.حتی با چند روز تفاوت تاریخ تولید قیمتها میتونه تغییر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۸
فروشگاه فقط و فقط رفاه
Iran (Islamic Republic of)
ایران اسلامی
۱۷:۳۰ ۰۹ دی ۱۳۹۸
نظآرت و کنترل بسیار بسیار بسیار ضعیفه.فرد دلسوز هم کم هست.وجدان و انصاف هم ازبین رفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
مغازه ها هم بدتر از این فروشگاها هستن ،همه هم میدونیم ،که مغازه دارا اجناس رو از روی قیمت خودش کمتر نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
m.m
۱۱:۴۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
هر كي به هر كي
تو روز روشن گرون مي فروشن بهت مي گي چرا گرون ميدي ميگه همين كه هست ؟؟
درست كردن و ساز و كار دادن واسه همه چيز فراهمه ، فقط بايد بخوان كه اوضاع درست بشه وقتي كه نخوان بايد واسه همه چي ناله بزنيم .
جاي حسرت فراوان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
سلام دوستان بنده این بار سبد کالا رو بخاطر تبلیغات رفتم افق کوروش خریدم ولی همه چی برام روشن شد بعضی از کالاها رو ارزونتر می فروشن به عنوان مثال برنج رو با قیمت تقریبا پنج هزار تومان ارزونتر از بازار می فروشن ولی بقیه چیزها رو از یه مارک معروف مثل... که مشتری نیازی نمیبینه اونو بخره تا تخفیف هم شاملش بشه میرم چیزی رو می خرم که ارزونتر دربیاد ولی گویا این فروشگاهها با شرکتهایی قرارداد می بندن که اجناس اونا فقط به فروش بره به همین خاطر یه تخفیفی هم برای مشتری قائل میشن در حالی که مغازه ها اجناسی با مارکهای دیگر دارن که میتونه ارزونتر دربیاد به هر حال اینا همش تبلیغاته تخفیف میدن ولی برای اجناسی که مدنظر خودشونه و تنها اون اجناس رو تو فروشگاه به فروش می رسونن کاش این سبد کالاها تو فروشگاههای کوچک هم قابل دریافت می بود
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۱۹ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ما مردم باید همیشه حرص رو بخوریم. شما می گید چرا نظارت روی این مسائل نیست. هست دقت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۱:۱۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
متاسفانه نظارتی به فروش نیست
دیشب پکیج و رادیاتور قیمت میکردم از 8500000 بود تا 6500000. آخه یه مارک و یه مدل چطور باید 2000000 تومان تفاوت قیمت وجود داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ولی انصافأ جانبو بهتر از کوروش چون زیاد سود نمیدن به خریدات معلومه که بیشترش قیمت واقعی اجناس بعدم در ازای هر بار خرید یه مبلغ کمی تو کارت ذخیره میشه که بعدم میتونی ازش استفاده کنی من بیشتر خریدامو از جانبو میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۴ آذر ۱۳۹۷
ارزان فروشی فروشگاه های زنجیره ای برای ضربه زدن به کسب و کار مغازه های بقالی محله ، جرم است .
آخرین اخبار