۲۱ مهرماه آغاز طرح آمارگیری روستایی در ۲۹ شهرستان فارس/ صدور ٢٩٤ هزار جلد سند روستایی و شهری

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس طرح آمار گیری مسکن روستایی از ۲۱ مهرماه همزمان با سراسر کشور آغاز می‌شود.

۲۱ مهرماه آغاز طرح آمارگیری روستایی در ۲۹ شهرستان فارس

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عطاء الله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست خبری به مناسبت ۱۵ مهرماه روز روستا، گفت: عملیات اجرائی و تدارکاتی طرح آمارگیری از ویژگی‌های مسکن روستایی در استان همزمان با سایر استان‌های کشور از ۲۱ مهرماه در ۴۲۳ روستا و ۱۵ هزار و ۵۷۹ واحد مسکونی فارس اجرا می‌شود.

وی افزود: شناخت عمومی ویژگی‌های روستا و واحد‌های مسکونی در روستا‌ها از عمده اهداف این طرح است.

زمانی، دگرگونی‌ها و تغییر و تحولاتی که در حوزه جمعیتی روستا‌ها و دیگری توسعه کالبدی در روستا‌ها توسط دولت اتفاق می‌افتد را دلیل انجام این طرح عنوان کرد.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن فارس، در برنامه چهارم تا ششم توسعه کشور، این نهاد ملکف شده تا هر ساله ٢٠٠ هزار واحد را در روستا‌ها مقاوم‌سازی کند.

زمانی همچنین با بیان اینکه ٧٠ نفر نیرو در سطح استان مسئول اجرای طرح آمارگیری از ویژگی روستایی هستند، بیان کرد: آغاز اجرای این طرح در یکی از روستا‌های اطراف کلانشهر پیش‌بینی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس با بیان اینکه روستا‌های فعال و دارای سکنه شامل این طرح می‌شوند، وضعیت بافت روستا، مصالح به کار رفته در واحد‌های مسکونی، نوع و میانگین طبقات روستایی، سطح اشغال و مساحت زیربنای فضای مسکونی و معیشتی، تعداد اتاق، وضعیت اسناد، نوع سازه و ... را از جمله مؤلفه‌هایی برشمرد که در این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدمات انجام شده در حوزه طرح هادی روستایی اشاره کرد و گفت: طرح هادی روستایی در سال ٩٥ در فارس به اتمام رسید و از ابتدای امسال نیز بر بازنگری این طرح در ٦٠ روستا متمرکز شده‌ایم.

زمانی با بیان اینکه ٤٠ روستا در حریم شهر شیراز خارج از ضوابط و محدوده طرح هادی ساخته شده‌اند، افزود: با پیگیری‌هایی که طی دوسال گذشته از طریق معاونت عمرانی استانداری، دادگستری و نمایندگان انجام شده در حال تلاشیم تا ساخت و ساز‌ها در حرائم مرتفع شوند.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن فارس ٢٥٠ هکتار در اطراف شیراز خارج از طرح هادی ساخته شده است که روستا‌های قلات، کرونی، سلطان‌آباد و. از جمله این روستا‌ها به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد که با تعامل بین دستگاهی بین شهرداری و بنیاد مسکن و امور ارضی این مهم به سرانجام می‌رسد.

زمانی همچنین با بیان اینکه از مرز ٥٠ درصد اجرای طرح هادی در فارس عبور کرده‌ایم، افزود: اعتبار امسال اجرای این طرح ٧٠ میلیارد تومان است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس به اختصاص قیر یارانه‌ای روستایی از سال ٩٤ تاکنون به این مجموعه هم اشاره و بیان کرد: سه میلیون و ٤٠٠ هزار متر مربع از معابر روستایی از سال ٩٤ آسفالت روستایی انجام شده است، مشارکت دهیاری‌ها در این کار از مزایای اجرای این طرح در سال ٩٧ است.

وی همچنین از صدور ٢٩٤ هزار جلد سند روستایی و شهری زیر ٢٥ هزار نفر خبر داد و گفت: هنوز صدور ٣٤ درصد از اسناد واحد‌های مسکونی روستایی باقی مانده است که تعهد سال ٩٧ بنیاد مسکن فارس در این باره صدور ١٢ هزار جلد سند است که تاکنون ٥٠ درصد آن انجام شده است.

زمانی ادامه داد: ١٠٢ سایت اسکان عشایر در فارس وجود دارد که عملیات اجرایی اسکان در ٦٢ مورد آن انجام شده و مابقی در دستور کار امور عشایر و بنیاد مسکن قرار دارد.

وی همچنین به رانش روستا‌ها در فارس هم اشاره و بیان کرد: مسئله حاد و فراگیری در این باره در استان نداریم، اما بیش از رانش موضوع فرونشست دچار چالش جدی است که پایداری مراکز سکونتی و مراکز تاسیساتی مرتب بر آن‌ها را در برخی از روستا‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس تاکید کرد که باید در سازمان‌های تصمیم‌گیر اعتبارات لازم برای بررسی دشت‌های استان تامین شود.

زمانی یادآور شد که فرونشست‌ها خسارات طولانی مدت دارند و اینگونه نیست که با مشکلات ناشی از آن در یک مقطع روبه‌رو باشیم.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس همچنین اظهار کرد: که جابه‌جایی سه روستا با طراحی زمین در فارس در دستور کار قرار گرفته که روستای کوه سفید داراب و مشایخ ممسنی از این دست روستا‌ها است.
انتهای پیام/ن

چهارمین طرح آمارگیری در روستا‌های فارس

برچسب ها: مسکن ، قیمت مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار