توصیه‌های وزارت بهداشت در آستانه فصل "آنفلوآنزا"/ پرخطرها واکسن بزنند

دکتر محمدمهدی گویا در آستانه فصل سرد سال، ضمن اشاره بر رصد دقیق بیماری آنفلوآنزا در کشور، بر لزوم اقدام گروه‌های پرخطر بر انجام واکسیناسیون علیه این بیماری تاکید کرد.

توصیه‌های وزارت بهداشت در آستانه فصل به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در آستانه فصل سرد سال در تشریح بیماری آنفلوآنزا و تفاوت آن با سرماخوردگی گفت: در آستانه فصل آنفلوانزا قرار داریم؛ به طوری که بنا به تجربه‌های چند سال اخیر، معمولا اواخر آبان و اوایل آذر ماه، همه‌گیری آنفلوآنزا در کشور مانند سایر کشورهای دنیا و با تاخیر زمانی اندک شروع می‌شود.

وی امه داد: آنفلوآنزای خفیف، بیماری شبیه سرماخوردگی و البته با شدت بیشتری است. این بیماری معمولا با آبریزش بینی، تب، بدن درد، گلو درد و سرفه شروع می‌شود و بدون درمان هم بهبود می‌یابد. اما ممکن است در بعضی افراد شدت آنفلوآنزا بیشتر شود و حتی جان فرد را نیز تهدید کند.

پرخطرها واکسینه شوند

گویا با تاکید بر لزوم واکسیناسیون افراد پرخطر در برابر بیماری آنفلوآنزا گفت: افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، کودکان، افرادی که به صورت مزمن بیماری قلبی یا ریوی، نارسایی کلیه یا کبد دارند، افراد مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند، افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند و دیابتی‌هایی که کنترلی بر قند خون‌شان ندارند و درمان‌شان را به درستی پیگیری نمی‌کنند، از جمله افرادی هستند که ممکن است آنفلوآنزا در آن‌ها شدت یابد و با جان‌آن‌ها بازی کند. این افراد باید در ابتدای فصل پاییز و قبل از شروع فصل آنفلوآنزا، واکسن این بیماری را تزریق کنند. توصیه ما این است که این افراد با مشورت پزشک خود این واکسن را تزریق کنند.

رصد دقیق آنفلوانزا در کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین در توضیح اقدامات این وزارتخانه در رصد این بیماری و همچنین پیشگیری و درمان آن در کشور، گفت: وزارت بهداشت بیماری آنفلوآنزا را در تمام فصول سال و حتی در تابستان، بسیار دقیق رصد و روند این بیماری را ثبت می‌کند. این رصد، این امکان را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم حتی از دو هفته قبل از شروع همه‌گیری آنفولوآنزا در کشور، آن را پیش‌بینی کنیم. بنابراین انتظار داریم هموطنان به توصیه‌های وزارت بهداشت بسیار توجه کنند.

وی همچنین گفت: مانند دیگر نقاط دنیا، هر سال شاهد موج‌های متعددی از آنفلوآنزا در کشور هستیم، اما امسال هنوز موجی از این بیماری در کشور شروع نشده است.

گویا ضمن تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشتی بویژه هنگام بروز بیماری از جمله شست‌وشوی مرتب دست‌ها، پرهیز روبوسی و دست دادن و ... ادامه داد: ما بر اساس پیش‌بینی‌هایمان که کاملا علمی است، مردم را راهنمایی می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم به توصیه‌های ما عمل کنند تا ابتلای کمتری به آنفلوآنزا را شاهد باشیم. در عین حال هر سال تعداد ابتلا به این بیماری بالا است و آنفلوآنزا در شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود؛ به طوری که گاهی این بیماری علامتی ندارد و خفیف است و گاهی هم می‌تواند بسیار شدید باشد.

تامین واکسن در سراسر کشور

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان صحبت‌هایش درباره وضعیت واکسن آنفلوآنزا در کشور نیز گفت: به دنبال تمهیدات و اقدامات صورت گرفته، واکسن آنفلوآنزا در سراسر کشور موجود است.


بیشتربخوانید:فرصت طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا + قیمت واکسن 


موضوع حائز اهمیت برای ما این است که "افراد پرخطر" واکسینه شوند. همچنین کادرهای پزشکی، پرستاری، افرادی که در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها مانند CCU، ICUو بخش‌های عفونی فعالند نیز جزو گروه‌هایی هستند که حتما باید در مقابل این بیماری واکسینه شوند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

توصیه‌های وزارت بهداشت در آستانه فصل "آنفلوآنزا"/ واکسن  سراسر کشور تامین می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار