بیش از 45هزار قطعه طیور آلوده به علت آلودگی از چرخه خارج می شوند

معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: شعار دامپزشکی دام سالم غذای سالم و انسان سالم است و دامپزشکی از همان ابتدای پرورش دام نظارت داشته باشد.

امیری  معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  گفت: جمعیت  دام در  استان کرمانشاه 3 میلیون  راس  دام سبک و 220 هزار  گاو و گوساله  و 10 میلیون  و 500هزار قطعه  جوجه ریزی در  سال  داریم و  نزدیک  16 هزار  تن آبزی پروری  داریم و 300هزار کلنی  زنبور عسل  داریم.

وی افزود:   وظایف  دامپزشکی از مزرعه  در سفره  در اینجا خود را  نشان می دهد  دامپزشکی از همان  ابتدای پرورش  دام  در مزارع  ساختار ها  و زیر ساخت های  اماکن   دامی  و محل پرورش  دام و طیور  را باید فواصل  و حریم قانونی  را داشته باشند  تا زمانیکه  نظارت  در این عرصه  است  و  در  واقع  از این  فراورده خامی  در  سفره می خواهیم  استفاده کنیم  یکسری  وظایف  بخش عمده  توسط  دامپزشکی  و بخشی  بر عهده ناظرین  بهداشت است.


وی بیان کرد: نزدیک 200 هزار راس  دام در  کشتارگاه ها  ذبح می شوند  و از این تعداد 64 صدم و درصد  از این دام  ها  آلودگی  دارند و باید حذف شوند .

وی ادامه داد:  در حوزه طیور  8 میلیون  و صد هزار  قطعه در طول  سال کشتار  می کنیم که 45 هزار و 120 قطعه  ضبط می شود   که معادل نیم دهم درصد است  و  از چرخه مصرف  خارج می کنیم.

 امیری بیان کرد: اما  در کشتار دام و  طیور زنده در سطح شهر  نظارت بهداشتی صورت نمی گیرد و  خیلی از بیماری  ها از ظاهر دام قابل مشاهده نیست و یکسری از بیماری آلودگی  ها  بعد از ذبح مشاهده می شود  و  در مصرف  آنتی بیوتیک ها  و فاصله کشتار  و پرهیز دارویی رعایت شود بعد ذبح صورت می گیرد.

وی ادامه داد:  خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته  در سطح شهر کرمانشاه  کشتار ها کم شده ولی هنوز جای کار دارد  و با فرهنگسازی افکار عمومی  به سمتی  پیش  برویم  که مردم   به خاطر سلامتی  خود  از این گوشت ها که سابقه و منشا آن مهلوم  نیست پرهیز  کنند.

امیری افزود: با پیگیری انجام  شده  بیش از دو سال  است که تمام آلایش  گوشت بعد از پیش سرد توزیع می شود  همه لیبل دارد و شهروندان  می توانند با خیال راحت  مصرف کنند.

وی ادامه داد: شهروندان هر کجاکه تخلفی می بینند  می توانند با شماره 1512 و  سامانه پیامکی 100010001512  گزارش دهند .

انتهای پیام/ز

  8 میلیون  و صد هزار  قطعه در طول  سال کشتار  طیور  می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.