رییس شورای اسلامی شهر اصفهان:

سالمندان و ویلچرنشینان از پرداخت بلیت اتوبوس معاف می شوند

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت:افراد سالمند و آن دسته از شهروندانی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند، در آینده از پرداخت بلیت اتوبوس معاف خواهند شد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،فتح الله معین رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه رادیویی «نقد و نظر» گفت: شهر محل زندگی اقشار و گروه های مختلفی است که ما هر روز حضور آنها در خانواده ها احساس می کنیم، اما بیشترین قشری که نیاز به توجه خاص در شهر دارند، سالمندان هستند.

وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی دولت، سالمندان ۱۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، افزود: اگر همین عدد را در مورد شهر اصفهان در نظر بگیریم، حدود ۲۰۰ هزار نفر سالمند در شهر اصفهان زندگی می کنند، البته در کنار آنها جانبازان، معلولان و کودکان نیاز به توجه دارند و باید شهر برای آنها مناسب و ایمن باشد.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: همه ساله مبلغی در شورای اسلامی شهر ویژه مناسب سازی شهر برای این اقشار اختصاص می دهیم که مصداق آن در بسیاری از نقاط شهر قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان در قسمت ورودی پارک ها و مجموعه های تفریحی و فرهنگی با ایجاد رمپ، امکان عبور و مرور سالمندان را تسهیل کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از پارک ها و ورودی مکان‌های فرهنگی با ایجاد رمپ و سطوح شیب دار مناسب سازی شده است.

معین با بیان اینکه اتوبوس های جدید خریداری شده ای که در خطوط مختلف اتوبوسرانی مشغول جابه جایی شهروندان است، هنگام توقف سطح آنها کمی پایین می آید تا سالمندان و معلولان  به آسانی سوار و پیاده شوند، گفت: پل‌های مقابل خط کشی چهارراه‌ها، مناسب سازی شده تا افراد سالمند به آسانی با ویلچیر یا عصا تردد کنند.

وی ادامه داد: در کنار فراهم کردن امکانات ویژه مناسب سازی، بخش زیادی از چهاراره ها با نصب دوربین های ثبت تخلف کنترل می شود تا خودروها پشت خط عابر پیاده توقف کنند وسالمندان، معلولان و کودکان تردد ایمن توأم با آرامش داشته باشند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: یکی از مشکلات موجود عدم رعایت ضوابط از سوی راکبان موتورسیکلت و رانندگان خودروها است چرا که برخی از شهروندان با پارک غیرقانونی خودرو یا موتورسیکلت عبور و مرور را برای همه سخت می کنند که امیدوایم با فرهنگ سازی و کنترل بیشتر این معضلات رفع شود.

وی با بیان اینکه تمام ایستگاه های مترو به پله برقی مجهز شده است، گفت: در ایستگاه های BRT هر کجا امکان داشته و منظر شهری اجازه داده، پله برقی در مجاورت پل های عابر پیاده نصب شده است، همچنین کنار گیت های ورودی ایستگاه های اتوبوس، سطح شیب دار تعبیه شده تا به آسانی ترددها انجام شود.

معین گفت: افراد سالمند و آن دسته از شهروندانی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند، در آینده از پرداخت بلیت اتوبوس معاف خواهند شد.

وی با بیان اینکه امروزه مناسب‌سازی به یک سوژه تحقیقاتی در تمام کشورها تبدیل شده تا راهکارهای خوبی در این باره اندیشیده شود، گفت: در بخش حمل ونقل عمومی که متصدی آن شورا و شهرداری است تسهیل در رفت و آمد سالمندان به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: تلاش مدیریت شهری اصفهان بر این است که بخشی از ناوگان تاکسیرانی شهر را ویژه سرویس دهی به معلولان اختصاص دهیم، البته در این راستا رانندگان برای جابه جایی هر چه بهتر سالمندان و جانبازان تحت آموزش قرار می‌گیرند.

وی گفت: ادعا داریم شهر اصفهان از نظر ارایه خدمات الکترونیک مقام اول را دارد، از این رو به سمت شهر هوشمند حرکت می‌کنیم تا سالمندان از منزل نیازهای خود را برطرف کنند.

معین افزود: در نزدیک بخش زیادی از ایستگاه های اتوبوس و مترو محل کارت شارژ را با به کار گماردن پرسنل قرار دادیم تا اگر کسی توان شارژ کارت بلیت خود را نداشت، متصدیان دستگاه ها کمک های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه طبق استانداردهای موجود ایستگاه های مترو حدود یک کیلومتر با هم فاصله دارد، اظهارکرد: تمام ایستگاه های مترو به آسانسور مجهز شده که بخش زیادی از آنها در حال بهره برداری است، اما آسانسور ایستگاه صفه هنوز تحویل داده نشده که امیدواریم مشکل آن به زودی برطرف شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مسأله مهم کنترل آلودگی هوای شهر اصفهان نیز اظهار کرد: برای کمک به بهبود شرایط کاهش آلودگی هوا به یک برنامه جامع و مدونی رسیده ایم.

وی تاکید کرد: شورا و شهرداری اصفهان برنامه ریزی هایی را برای ایجاد محدودیت ترافیکی مرکز شهر انجام داده زیرا آلودگی هوا مهمترین فاکتور محدوده ترافیکی است.

معین ادامه داد: مسأله هوای پاک حفاظت از فضای سبز و توسعه آن همواره مورد توجه مدیریت شهری است به طوری که سالانه ۲۵ درصد از اعتبارات شهرداری صرف توسعه و نگهداری فضای سبز می شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان همکاری با دستگاه های اجرایی در تغییر سوخت واحد های صنعتی نزدیک اصفهان از جمله کارخانه سیمان، نیروگاه، فولاد و ذوب آهن برای کاهش میزان آلودگی را یکی از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا برشمرد و گفت: در سال جاری چهار میلیارد تومان اعتبار برای بررسی و ایجاد زیرساخت های لازم برای تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به اتوبوس های برقی قابل شارژ در نظر گرفته شده است، البته شهرداری اصفهان فعالیت های تحقیقاتی را آغاز کرد، اما به تحریم های ناعادلانه برخورد کرد.

وی با بیان اینکه اصفهان اولین کلان شهر کشور است که برای داشتن حمل ونقل پاک اقدام کرده، گفت: همکاری با معاونت تحقیقاتی رییس جمهور برای تبدیل تمام موتورسیکلت های موجود شهر به موتورسیکلت برقی دیگر اقدامی بوده که گام های اولیه آن برداشته شده و تعدادی از این موتورسیکلت ها با یارانه در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

معین گفت: امسال در شورای اسلامی شهر اصفهان طرحی برای تبدیل منابع گرمایشی خانه های مسکونی جدید به منابع انرژی خورشیدی تصویب شد و اعتباری در اختیار شهرداری اصفهان  برای بررسی و مطالعه درباره سهم هر کدام از آلاینده ها در آلودگی شهر قرار گرفت تا در این باره منبع قابل اتکاء داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مبارزه با آلودگی هوا از برنامه های جدی شهرداری و بسیاری از دستگاه های اجرایی است.

 

انتهای پیام/م

 

حضور رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در برنامه رادیویی «نقد و نظر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.