آغاز عملیات مرمت"گنبد تاج الملک" مسجد جامع عتیق اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از آغاز عملیات مرمت و استحکام بخشی تزئینات "گنبد تاج الملک" مسجد جامع عتیق اصفهان خبرداد.

آغاز عملیات مرمت به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان،فریدون الهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان  گفت: با توجه به اینکه تزئینات فضای داخلی گنبد تاج الملک در مسجد جامع عتیق اصفهان به مرور دچار آسیب شده، لذا با برنامه ریزی های به عمل آمده، عملیات مرمتی این گنبد شامل اقدامات حفاظتی و استحکام بخشی تزئینات آن (پس از چندین دهه) آغاز شد.

وی بیان کرد: با انجام این عملیات مرمتی،بخشی از تزئینات آجرکاری و گچبری فضای داخلی گنبد، حفاظت و استحکام بخشی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اعتبار اختصای یافته برای مرمت جدار داخلی گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهان را بالغ بر یک میلیارد ریال ذکرکرد.

گفتنی است؛ "گنبد تاج الملک" یکی از زیباترین و منحصر به فردترین گنبدهای آجری شناخته شده درجهان است که در جبهه شمالی مسجد جامع اصفهان قرار دارد. فضای داخلی این گنبدخانه سرشار از تزئینات زیبا و منحصر به فرد بر روی آجرو همچنین همراه با هنرگچبری است که آنرا به گنجینه ای بی مانند ازهنرمعماری و تزئینات مساجددرسراسرجهان اسلام تبدیل کرده است.

بی شک مسجد جامع عتیق اصفهان با بیش از 1280 سال قدمت وبا بیش از 10 دوره تحول معماری، دائره المعارف بی نظیری ازسبک های مختلف معماری وتزئینات وابسته به آن را دربیش از یک هزار سال سیرتطور هنرایران دوران اسلامی به تصویر می کشد.

این مسجد عظیم تاریخی با بیش از22 هزار مترمربع مساحت در سال 1391 در فهرست میراث فرهنگی بشری به ثبت جهانی رسید.

 

انتهای پیام/م

مرمت"گنبد تاج الملک" مسجد جامع عتیق اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.