باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تورهای گردشگری غیرمجاز چرا در گلستان فعالند؟ آیا مسافران این تورها از عواقب سفرها خبر دارند ؟

مسافرت کردن معیارهایی دارد که برای حفظ جان و مال باید آن را رعایت کرد و لازم آن داشتن آگاهی و برنامه ریزی است تا دربازار داغ گرشگری های غیر مجاز طعمه سودجویان نشویم ، چراکه افراد سودجو همیشه و همه‌جا در انتظار فرصت مناسب هستند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ براساس شناسایی تورهای غیرمجاز با کمک سازمان میراث فرهنگی و اماکن نیروی انتظامی ما هم به میدان های اصلی شهر گرگان مانند شهرداری و ولیعصر سری زدیم  که تورهای غیر مجازازآنجا عازم سفر می شدند.

 

هیچ نظارتی بر تورهای غیر مجاز  نیست 

برای مصاحبه به سراغ چند گردشگر و طبیعت گرد رفتیم تا مقصد را جویا شویم که متاسفانه برخی ها حاضر به مصاحبه نشدند و برخی هم با دیدن دوربین عصبانی شدند و حتی برخی از مقصد نهایی اطلاعی نداشتند .

 ما هم با کارشناس گردشگری به سراغ راهنمای  تورها رفتیم تا با آنها نیز مصاحبه ای داشته باشیم که یکی از آنها از داشتن مجوز برای تورهای گردشگری از سوی سازمان اظهار بی اطلاعی کرد و د یگری هم از با داشتن آگاهی ، کارت راهنمای گردشگری به همراه نداشت  و 37 گردشگر را هم بیمه نکرده بود .  

تورهای گردشگری غیرمجاز فعال

کمال غریبی کارشناس گردشگری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت:  تورهای گردشگری غیر مجاز عملا توسط افرادی برگزار می شود که هیچ مجوزی از سوی سازمان گردشگری ندارند و هیج نظارتی برآنها نیست و معمولا از طریق فضای مجازی تورها غیرمجاز خود را معرفی می کنند .

تورهای گردشگری غیرمجاز فعال

وی ادامه داد : در این گروه ها به دلیل عدم نظارت آسیب های اجتماعی و فرهنگی در برخی مواقع اتفاق می افتد که غیر قابل جبران است و بعد از وقوع هر گونه حادثه برای گردشگر یا مسافر هیچ حمایت قانونی نمی شود .

 تجری معاون گردشگری سازمان گردشگری و صنایع دستی  میراث فرهنگی استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: در استان تاکنون 20 تور غیر مجاز شناسایی شده است که هیچ گونه قرار دادی با این نهاد منعقد نکرده اند و گردشگران  را هم بیمه حوادث نمی کنند و درصورت حادثه هیچ پشتیبان قانونی هم ندارند .

تورهای گردشگری غیرمجاز فعال

تجری ادامه داد : این تورها با قیمت پایین تر گردشگران و طبیعت گران را جذب کرده و در مقابل هیچ تعهدی به افراد ندارند .

تعلیق و پلمب شرکت های غیرمجاز

علاوه بر شناسایی تورهای غیر مجاز در استان ، برخی آژانس های مسافرتی متخلف نیز از شلوغی سایر دفاترسوء استفاده می کنند و با وجود حکم تعلیق از سوی سازمان مربوطه همچنان مفتوح هستند و فعالیت می کنند .

در یکی از آژانس های مسافرتی با مسافری روبرو شدیم  که به علت عدم آگاهی از تعلیق بودن  یکی از آژانس های استان  ،به آنجا مراجعه کرده بود. وی به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: به یکی از دفاتر مسافربری مراجعه کردم و مدارک خود را برای رزرو  هتل و سفر به مقصد به این دفتر تحویل دادم که بعد از مطلع شدن از تعلیق آن ، مدت یک سال است که برای دریافت مدارک همچنان پیگیرم.   

تورهای گردشگری غیرمجاز فعال

تجری  معاون گردشگری استان  گفت : با همکاری دستگاه های متولی در استان تاکنون  مجوز چند دفاتر خدمات مسافرتی در گرگان و آزاد شهر  تعلیق و حتی پلمب شده است  و مسافران می توانند برای اطلاعات دقیق از آژانس های مسافرتی مجوز دار به سایت سازمان میراث فرهنگی مراجعه کنند و یا با شماره 32224581 تماس بگیرند .

تجری ادامه داد :  همچنین گردشگران می توانند  هنگام مراجعه به دفاتر ،پروانه فعالیت را از مدیر مجموعه  تقاضا و با اطمینان خاطر سفرکنند.

فعالیت آژانس های ثبت نشده زیر ذره بین قانون

حسینی دادستان عمومی و انقلاب گرگان هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ گفت: اکثر شرکت ها در فضای مجازی تبلیغات می کنند که سابقه ثبتی ندارندواین شرکت ها حسابهایشان مسدود خواهد شد .

تورهای گردشگری غیرمجاز فعال

حسینی افزود : اگر کسانی هم مبلغی را واریز کرده باشند با مراجعه به دستگاه قضا می توانند پیگیری و یا در سامانه سجام تمام تخلفات  در همه  حوزه ها را اعلام کنند و بررسی و پیگیری خواهد شد .

وی ادامه داد : تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی  غیرمجاز بسته های خاص و مجذوب‌کننده خود اقدام به کلاهبرداری و فریب مشتریان می‌کنند و دنیای مجازی، فضای انتخاب را گسترده و البته فرآیند نظارت راکمی  سخت تر کرده اما لازم است گردشگران هم آگاه باشند.

جدیت در اجرا ی قانون و نظارت بیشتر ، همچنین دقت و آگاهی در انتخاب می تواند آسیب فعالیت های غیر مجاز را کاهش دهد و ما را کمتر طعمه افراد سود جو کند .

گزارش از گنجا محمودی

انتهای پیام/فا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.