افشار مطرح کرد؛

بازنشستگان پیشرو در ترویج آموزش‌های مرتبط با بیماری آلزایمر

سخنگوی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: بازنشستگان می‌توانند در توسعه آموزش‌های مرتبط با بیماری آلزایمر و بیماری‌های دوران سالمندی پیشرو باشند.

بازنشستگان پیشرو در ترویج آموزش‌های مرتبط با بیماری آلزایمربه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا افشار سخنگوی صندوق بازنشستگی کشوری در نخستین جلسه کارگاه آموزشی آشنایی با بیماری آلزایمر که امروز(چهارشنبه) با حضور بیش از ۴۰ نفر از بازنشستگان زن و مرد برگزار شد، با تاکید بر اینکه آموزش‌های مختلف در حوزه بیماری آلزایمر نیاز جامعه امروز است، اظهار کرد: بازنشستگان کشوری می‌توانند در توسعه آموزش‌ها در حوزه آلزایمر و بیماری‌های دوران سالمندی در کشور پیشرو باشند و حتی این موضوع را در قالب کارآفرینی و ایجاد اشتغال از طریق شهرداری‌ها و سایر نهاد‌های مرتبط پیگیری کنند و این موضوع یکی از تاکیدات مهم مدیرعامل صندوق به مسئولان مربوطه است.

افشار تصریح کرد: بیماری آلزایمر، یکی از بیماری‌های دوران سالمندی است که برخی از افراد به آن دچار می‌شوند و در کشور با این بیماری و افزایش آن روبرو هستیم.

وی افزود: سیاست مدیر عامل و مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری حمایت از آموزش‌ها و توسعه فرهنگ پیشگیری و مقابله با بیماری‌های ویژه دوران سالمندی از جمله دمانس و آلزایمر است که طی سال‌های اخیر در تهران و سایر استان‌ها اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفته است.

سخنگوی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: زنان کشور همواره در بسیاری از حرکت‌های آموزشی و فرهنگی پیشتاز بوده‌اند و جامعه ایرانی در دامن زنان رشد کرده و به بالندگی رسیده است.

افشار تصریح کرد:با وجود همه مشکلات در کشور باید تلاش کنیم تا آینده را برای سایر افراد جامعه اصلاح کنیم و بنای درستی را برای بازنشستگان آینده کشور بسازیم.

سبحانی، مدرس کارگاه آموزشی «آشنایی با بیماری آلزایمر» در ادامه این نشست اظهار کرد: بیماری آلزایمر نوع برگشت ناپذیر دمانس است که به صورت خاموش، پیش‌رونده و غیرقابل برگشت فعالیت می‌کند و ممکن است فرد را طی ۲۰ سال به بیماری مبتلا کند. بنابراین، بسیاری از مبتلایان به بیماری آلزایمر لزوما سالمند نبوده و آغاز بیماری آن‌ها به سال‌های قبل باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه بیماری آلزایمر سه مرحله دارد، یادآور شد: یکی از اولین نشانه‌های این بیماری اختلال حافظه است، اختلال حافظه می‌تواند در انجام فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند که این نشانه ابتلا به بیماری آلزایمر است. افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، نام یا شماره تلفنی را فراموش کنند و سپس آن را به یاد آورند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر بیشتر مسائل به ویژه مواردی که به تازگی اتفاق افتاده را فراموش می‌کند و هرگز به یاد نمی‌آورد.

سبحانی افزود: یکی دیگر از نشانه‌های بیماری آلزایمر مشکل در انجام کار‌های عادی مثل پخت و پز است. فرد مبتلا به آلزایمر به تدریج توانائی پخت غذا به شیوه سابق را از دست می‌دهد و گاهی نیز فراموش می‌کند که غذا پخته یا اصلا غذایی خورده است. این بیماران در شرایط حاد بیماری تا جایی پیش می‌روند که به دلیل غذا نخوردن بدنشان کاملا تحلیل رفته و از بین می‌روند.

وی تاکید کرد: اختلال در ارتباط به دلیل فراموشی کلمات یکی دیگر از مشکلات افراد مبتلا به آلزایمر است که ممکن است به تدریج سبب گوشه نشینی فرد بیمار شود. بنابراین، شناخت و تشخیص بیماری بسیار مهم است، گرچه درمانی برای آن تاکنون پیدا نشده است.

این روانشناس و متخصص آلزایمر همچنین اظهار داشت: ضعف یا کاهش قضاوت یکی دیگر از علائم آلزایمر است. فرد مبتلا به آلزایمر نه مشکلات خود را درک می‌کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می‌داند، همچنین اختلال در تصمیم‌گیری‌های ساده مانند پوشیدن لباس زمستانی در گرمای تابستان یا برعکس از دیگر علائم هشدار دهنده این بیماری است.

سبحانی ادامه داد: بیماران مبتلا به آلزایمر دچار تغییراتی در شخصیت هم می‌شوند. به‌صورت طبیعی ممکن است شخصیت افراد با افزایش سن تغییر کند، اما تغییر شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می‌تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سردرگمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی یا بروز رفتار‌های نامناسب و حتی رفتار‌های خارج از عرف باشد.

به گفته وی، تشخیص این بیماری توسط پزشک یا روانشناس بالینی و با بررسی تاریخچه سلامت بیمار و انجام برخی معاینات جسمانی و روانشناختی و آزمایش‌هایی چون سیتی اسکن، ام آر آی مغز، نوارمغزی یا آزمون‌های روانشناسی انجام می‌پذیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار