با همکاری منابع طبیعی اردبیل؛

طرح‌های کنترل سیلاب در حوزه آبریز اردبیل عملیاتی می شود

دبیر کارگروه تخصصی سیل و مخاطرات رودخانه‌های استان اردبیل گفت: طرح‌های کنترل سیلاب در حوزه‌های آبریز استان اردبیل اجرایی و عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، امین حسین‌پور، دبیر کارگروه تخصصی سیل و مخاطرات رودخانه‌های استان اردبیل در جلسه کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه‌ها اظهار کرد: با تاکید بر ضرورت حفظ منابع طبیعی و کاهش خسارت سیل و تغذیه آبخوانها در محدوده دشت اردبیل طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب در حوزه‌های آبریز عملیاتی شود.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد از نقاط حادثه‌خیز اعلامی و محل وقوع سیلاب‌های حادث شده در سطح استان در راستای مشخص کردن علت خسارات ناشی از سیلاب عبوری در محدوده شهر و روستا در راستای کاهش خطرپذیری سیلاب توسط اعضای کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه‌ها بازدید انجام شود.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و مخاطرات رودخانه‌های استان اردبیل گفت: برای بررسی و ساماندهی سازه‌های تقاطعی غیرفنی احداث شده و لایروبی دهانه پل‌ها در مسیر رودخانه‌های عبوری در داخل شهر و روستا و حل و فصل مسایل و مشکلات رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این خصوص مقرر شد نمایندگان ثابت برای حضور در جلسات کارگروه مشترک راهبردی و مدیریت رودخانه‌ها، مسیل‌ها و سیلاب به اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل معرفی و جلسات مستمر در این مدیریت تشکیل شود.

حسین‌پور بیان کرد: با توجه به شکل‌گیری رودخانه‌های مستعد سیلاب در استان به لحاظ توپوگرافی و شیب تند حوزه آبریز و کاهش زمان تمرکز حوضه و عدم پوشش گیاهی در ارتفاعات بر اهمیت اجرای طرح‌های آبخیزداری در ارتفاعات حوزه‌های آبریز تاکید نمود .

وی تصریح کرد: این کار در راستای کاهش خسارات سیل و حفظ منابع آب و تغذیه آبخوان‌ها در محدوده دشت اردبیل و تقویت پوشش گیاهی در بالادست حوضه‌ها برای جلوگیری از تمرکز سریع جریان آب انجام شود.

احمد ابراهیم‌زاده، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل نیز   هدف از اجرای بندهای تاخیری و تغذیه آبخیزداری در حوزه آبریز شامل( افزایش زمان تمرکز حوزه، کنترل فرسایش خاک، کنترل رسوب و تجمع رسوبات در پشت بند، کاهش سیل در حوزه آبخیز، افزایش تولید علوفه و تغییر معیشت آبخیزنشینان، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل‌بخشی آب زیرزمینی آبخوان دشت اردبیل ) اعلام کرد.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم انجام طرح‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سالجاری به خوبی و مطلوبیت انجام شود.

رسول همتی، نماینده اداره کل هواشناسی استان اردبیل نیز از اطلاعات میزان بارش در سال زراعی  ۹۶ _ ۹۷ را 304 میلیمتر اعلام و خاطرنشان کرد: این میزان بارش در مقایسه با سال گذشته ( 250 میلیمتر ) و بلند مدت ( 280 میلیمتر) افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: کاهش مدت ماندگاری و ذوب شدن سریع برف در ارتفاعات حوزه آبریز به دلیل گرم شدن هوا و افزایش باد گرم در استان اردبیل سبب شده تا ما با رویداد خشکسالی روبرو باشیم.

انتهای پیام/ح

افزایش 250 میلی متری بارش ها در اردبیل

 

برچسب ها: منابع طبیعی ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.