توصیه‌های آتش نشانی برای فرار از قاتل نامرئی

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: مردم تصور می‌کنند که مرگ خاموش برای فصول سرد است؛ اما هر جا وسیله شعله دار باشد امکان گاز گرفتگی وجود دارد.

توصیه های آتش نشانی برای فرار از قاتل نامرئیبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران اظهار داشت: مردم به اشتباه تصور می کنند که مرگ خاموش برای فصول سرد است؛ اما باید بدانند که هر جا وسیله شعله دار وجود دارد امکان گاز گرفتگی هم هست. هرچند با شروع فصل سرما و روشن شدن وسایل گرمایشی دودزا آمار این حوادث بیشتر می شود .

وی افزود: پزشکی قانونی اعلام کرده که در شش ماه اول امسال، در استان تهران 37 نفر بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 24 درصد کاهش داشته است اما باز هم مردم باید دقت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی آتش نشانی در پاسخ به این سوال که چرا تهران بیشترین آمار حوادث گاز گرفتگی را دارد، اعلام کرد: استان تهران بخاطر تراکم جمعیت و رعایت نکردن اصول ایمنی در بافت های قدیمی تر و یا شهرهای اطراف، آمار تلفات بالاتری را به نسبت سایر استان ها دارد.

وی در ادامه افزود: بیش از 80 درصد حوادث گاز گرفتگی به دلیل بی احتیاطی در نصب دودکش وسایل گرمایشی است؛ با وجود هشدارهایی که هر ساله داده می شود، متاسفانه این حوادث باز هم تکرار می شود.

سید جلال ملکی درباره انواع دودکش موجود در منازل توضیح داد: دودکش ها به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول دودکش هایی هستند که در داخل دیوار ساختمان ها قرار دارند و باید از جنس سیمان باشند. همچنین از سطح بام باید 80 سانتی متر تا یک متر فاصله داشته باشند و برای هر وسیله ای که شعله دارد، باید یک دودکش جداگانه تا پشت بام وجود داشته باشد.

وی افزود: مشاهده شده با آجر چینی مسیری را مانند دودکش ایجاد می کنند که اصلا مورد قبول نیست و یا پروفیل فلزی در دیوارها کار می‌گذارند که این پروفیل ها بر اثر رطوبت در دیوار دچار پوسیدگی می شود و از بین می رود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در ادامه بیان کرد: در انتهای لوله دودکش باید حتما کلاهک H نصب شود؛ این کلاهک بخاطر نوع طراحی که دارد حتی اگر چیزی روی آن قرار گیرد باز هم مسیر اصلیش باز است ، اما دودکشی که در سطح پشت بام بدون کلاهک باشد امکان دارد مسیرش مسدود شده و باعث گاز گرفتگی شود.

جلال ملکی درباره دسته دوم دودکش های وسایل شعله دار تشریح کرد: دسته دوم دودکش هایی هستند که برای استفاده داخل منازل طراحی شده و جنس این دودکش باید از ورق سفید گالوانیزه باشد. این نوع دودکش ها خاصیت فیزیکی خوبی دارند و تغییر شکل نمی دهند. همچنین دهانه های این نوع به صورت نر و ماده ای بوده که به طور کامل در هم چفت شده و مانع از خروج آلاینده ها می شود.

وی افزود: نوع مشابه دیگری هم در بازار وجود دارد که به آنها دودکش فنری، آکاردئونی یا آلومینیومی گفته می شود. استفاده از این نوع دودکش ها برای وسایل شعله دار مناسب نیست، چرا که حالت ارتجاعی داشته و دهانه آنها به خوبی جا نمی رود و یا از جای خود خارج می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در نصب دودکش های داخل منزل باید از کمترین تعداد زانویی استفاده کرد، چرا که هر چه تعداد زانویی در مسیر بیشتر باشد آلاینده ها دیرتر خارج شده و امکان گاز گرفتگی بیشتر می شود.

همچنین سخنگوی آتش نشانی درباره دستگاه تشخیص گاز مونوکسید کربن گفت: توصیه می شود از سنسور تشخیص گاز مونوکسیدکربن که روی دیوار نصب می شود استفاده کنید. این دستگاه همزمان با نشت این گاز هشدار داده و می تواند از بروز حادثه جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: مردم هر زمانی که نیاز به راهنمایی داشتند، می توانند به نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی مراجعه کنند و از همکاران ما کمک بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آتش نشانی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار