رئیس انجمن جامعه پزشکی ایران:

پزشکان منشور حقوقی و کدهای اخلاقی مصوب ندارند/ پزشک به خوبی تربیت نمی‌شود

کامیابی گفت: در آموزش پزشکی مشکلاتی داریم و آنگونه که در سیاست‌ها مشخص شده است پزشکان به خوبی تربیت نمی‌شوند.

پزشکان منشور حقوقی و کدهای اخلاقی مصوب ندارند/ پزشکان به خوبی تربیت نمی‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی صبح امروز در نشستتخصصی رابطه پزشک و بیمار اظهار کرد: ما در آموزش پزشکی مشکلاتی داریم و آنگونه که در سیاست‌ها مشخص شده است پزشکان به خوبی تربیت نمی‌شوند و امروزه مسائلی مانند پرونده کیارستمی و ناامنی‌هایی در بوشهر و روستاها برای پزشکان اتفاق افتاده است که همین موارد باعث تنزل جایگاه پزشکان می‌شود.
 
رئیس انجمن پزشکان عمومی تأکید کرد: با بروز اتفاقی در فضای مجازی به پزشکان بی حرمتی می‌شود این در حالی است که در گذشته پزشکان گروه مورد اعتماد مردم و مرجع در جامعه محسوب می‌شدند و رتبه آنها مانند فرهنگیان و دبیران بین رتبه اول تا سوم کشور از نظر اعتماد مردم بود.
 
کامیابی تأکید کرد: پزشکان درد جامعه را می‌شناختند و در قدیم به نوعی سیاست‌های حکمرانان را تدوین می‌کردند.

باید درد مردم جامعه را بشناسیم

وی با اشاره به اینکه ما باید درد مردم و جامعه را بشناسیم زیرا مردم به ما اعتماد دارند، افزود: در برخی موارد پزشکان مقام‌شان بسیار بالاست زیرا مردم به طور کامل به آنها اعتماد می‌کنند ولی پزشکان تا به امروز دارای منشور حقوقی و کدهای اخلاقی مصوب نیستند.
 
رئیس انجمن پزشکان عمومی اضافه کرد: امروزه منشور حقوق بیماران بر اساس استانداردها وجود دارد ولی منشور حقوق پزشکان به صورت مصوب در دسترس نیست و ما باید ساز و کاری داشته باشیم تا اینگونه مسائل برطرف شود.

نقش محوری پزشک در جامعه مدرن

در ادامه مراسم حسن محدثی گیلوایی گفت: از دست دادن منزلت اجتماعی طی یک فرآیند خاص صورت می‌گیرد و اینطور نیست که جامعه نسبت به پزشکان و یا هر گروه دیگری واکنش نشان دهد.
 
وی ادامه داد: پزشک می‌تواند مانند خانواده جزو یک نهاد اجتماعی باشد و در این خصوص باید بگویم که در یک زمانی رابطه بین بیمار و پزشک مستقیم بود و طبیب مستقیم بر بالین بیمار حاضر می‌شد ولی امروزه سازمان و نهاد‌های دیگری واسطه بین پزشک و بیمار شدند و این مسئله ارتباط مستقیمی با پیشرفت و تمدن بشری دارد.
 
محدثی تأکید کرد: پزشکان به دلیل شرایط امروز در موقعیت فرادست و بیماران در موقعیت فرودست قرار دارند و ممکن است ما شاهد بروز اقداماتی از سوی جامعه پزشکان باشیم.

این جامعه شناس اظهار کرد: در جوامع مدرن نظام مراقبت از سلامت ، جامعه پزشکان به یک نهاد مهم و مدرن تبدیل شده است که در آن پزشک نقش محوری دارد.
 
محدثی ادامه داد: هنگامی که نابرابری در مراکز درمانی تبدیل به سلطه شود باعث بروز مشکلاتی می‌شود که نارضایتی بیماران یکی از عواقب آن است و این کار مراجعان را با محیط درمانی بیگانه می‌کند.
 
وی اضافه کرد: اگر افراد در محیط کار احساس رضایت نداشته باشند این موضوع در راندمان کارشان تأثیر می‌گذارد.
 
جامعه شناس با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات که جامعه پزشکی مربوط به نحوه آموزش دانشجویان پزشکی است و به نظرم باید ارتباطات اجتماعی را به دانشجویان این رشته آموزش داد، افزود: دانشجویان رشته پزشکی در همین جامعه زندگی می‌کنند و اینگونه آموزش‌ها برخی از مشکلات را در زمینه حمله به پزشکان را حل می‌کند.

تعریف منشور اخلاقی برای پزشکان کافی نیست

محدثی در خصوص منشور اخلاقی ادامه داد: تعریف کردن منشور اخلاقی برای پزشک کافی نیست و باید نظارت بر روابط اجتماعی به طور دقیق‌تر انجام شود. 
 
وی با اشاره به اینکه جامعه ما در ارتباط با پزشکان با نیروهای فرودست دچار مشکلاتی است و همین مسئله سبب ایجاد بی‌اعتمادی تدریجی می‌شود، اظهار کرد: خطاهای پزشکی از گذشته وجود داشته است به طوری که مولوی در کتاب مثنوی معنوی به این موضوع اشاره کرده است، به نظرم خطاها در رشته‌های مختلف از جمله مهندسی نیز وجود دارد.
 
جامعه شناس وی گفت: در جامعه پزشکی افراد بسیاری به مردم خدمات بهداشتی_ درمانی ارائه می‌دهند و اگر اشکالی در هر گروهی ایجاد شود، باید این نواقص را بپذیرید و تحمل انتقاد را داشته باشید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار