زاینده رود را با کمک متخصصان احیا می کنیم

شهردار اصفهان گفت : در آینده رودخانه زاینده رود را به معنای گذشته نخواهیم داشت ، این شهر زنده است و می‌خواهیم با کمک کارشناسان، متخصصان، مسئولان و مردم اصفهان سرزنده بماند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان قدرت الله نوروزی صبح امروز ( پنج شنبه) در مراسم اعلان عمومی شروع فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان اظهار کرد: امروز در زمانی مسئولیت اداره شهر را بر عهده گرفتیم که شهر نشان از مصیبت داشته؛ در مصیبت‌ها باید احساس مسئولیت بیشتری پیدا کرد؛ مسئولیت مشترک ابزاری است که می‌توان با استفاده از آن با بحران‌ها مقابله کرد.

وی افزود: اگر سقوط حکومت‌های مختلف را بررسی کنیم، شروع و پایان جنگ ها را ببینیم و همچنین اگر کشورهای پیروز و شکست خورده را بررسی کنیم متوجه می‌شویم در همه آن‌ها اراده‌های انسانی توانسته بر همه مشکلات غلبه کند.

شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه امروز مبنی بر ارائه طرح جامع شهری، گفت: امروز بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی گرد هم آمده‌ایم تا چاره‌ای بیندیشیم و طرحی را مطرح کنیم تا همه مشکلات موجود بر اساس مسئله محوری و با تأکید بر آمایش شهری رفع شود تا این مشکلات تهدیدی برای توسعه شهر نباشد.

وی تصریح کرد: قطعاً آنچه در شرح خدمات در قالب تیپ قرارداد ۱۲ در سازمان برنامه بودجه مطرح شده، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز امروز باشد، این قرارداد از لحاظ کیفی، نظری و روش شناساییایرادات زیادی دارد که نمی توانیم اصفهان را با این تیپ قراردادها به جایگاه خود برسانیم و ناگزیر هستیم چاره جدیدی بیندیشیم که این مهم نیازمند اراده همگانی است؛ در واقع باید اراده‌ها با هم تجمیع شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه برای درست شناخته شدن، نیازمند تفکر راهبردی هستیم، گفت: باید ادراک درستی از واقعیات شهری داشته باشیم و نمی‌توانیم در این امور سطحی نگر باشیم؛ اگر تفکر راهبردی نباشد مسائل شهر حل نمی‌شود و تا زمانی که گره‌های کور در این حوزه باز نشود، راه به جایی نخواهیم برد.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان که در همه عرصه‌ها درخشیده اکنون نیز به عنوان پایلوت تهیه طرح جامع شهری معرفی شده است، خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با حضور اعضای شورای اسلامی، معاون وزیر راه و شهرسازی و ارگان‌های مختلف به امضا رسیده تا طرحی نو برای شهر اصفهان تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه امروزه شعار ما مشارکت اجتماعی و مردمی است، گفت: قرار است همه با هم راهی را برویم تا در اصفهان که به عنوان پایلوت طرح جامع شهری در ایران شناخته شده است بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که شهرداری در اختیار کارشناسان، مهندسان، متخصصان این حوزه قرار می‌دهد طرحی را آماده کنیم که سال‌های سال ادامه داشته باشد و راه حرکت توسعه پایدار شهر را تعیین کند.

شهردار اصفهان تصریح کرد: این طرح مسئله محور است و بر آمایش شهری تأکید دارد و باید تمامی ضوابط و مبانی توسعه پایدار در آن لحاظ شود؛ طرح جامع شهری باید مبنی بر توسعه پایدار باشد و همچنین زیست‌پذیری در شهر را مورد توجه قرار دهد از همه مهم‌تر در این طرح باید بحران آب و بحران‌های دیگری که شهر را هر روزه تهدید می‌کند، مورد توجه قرار گیرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: در طرح جامع شهری باید منابع آبی، حمل و نقل عمومی، آلودگی صوتی، آلودگی خاک و ... که شهرداری، شورای اسلامی شهر و دولت به آن‌ها تأکید دارد، در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: طرحی که توسط کارشناسان، متخصصان، مسئولان شهری و همه افراد ذی‌نفع طراحی می‌شود، باید قابلیت اجرایی داشته باشد و بر اساس واقعیات شهر تهیه شود تا تضمین کننده رفع معضلات و مشکلات شهری باشد، باید دردهای شهر را درک کرد و درمان درستی را در نسخه‌ای که نام آن طرح جامع شهری است، پیچید.

وی ادامه داد: طرح جامع شهری باید یکپارچه بوده و شبکه‌ای از مشکلات شهر در آن دیده شود و برای تک تک معضلات شهر راه چاره بیندیشد؛ در این طرح باید محدودیت های مخاطرات طبیعی از جمله زلزله و از همه مهمتر فرونشست زمین، آلودگی هوا، آلودگی خاک، ترافیک و هزاران مشکل دیگر دیده شود و برای رفع آن‌ها راه چاره بیندیشیم.

شهردار اصفهان اضافه کرد: باید منابع آبی را در نظر بگیریم، همچنین باید چگونگی اداره شهری که بر یک ساحل و رودخانه ساخته شده را بررسی کنیم؛ در واقع باید طرحی تهیه شود تا به نوعی دیگر با مشکلات آبی و دیگر معضلات شهری روبرو نشویم، امروزه دیگر رودخانه زاینده رودی وجود ندارد و در آینده نیز رودخانه زاینده رود را به معنای گذشته نخواهیم داشت. این شهر زنده است و می‌خواهیم با کمک کارشناسان، متخصصان، مسئولان و مردم اصفهان سرزنده بماند.

نوروزی با بیان اینکه با امکانات روز، علم، تکنولوژی و توانایی متخصصان و کارشناسان می توان به صورت مشترک شهر را اداره کرد، گفت: امروزه نمی‌توان به تنهایی و مثل گذشتگانی از جمله ابوعلی‌سینا و شیخ بهایی که به تنهایی کار می‌کردند، فعالیت کنیم. همه چیز امروزه به هم پیوسته است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید در یک رشته تحصیلی تخصص کامل دارد، بنابراین باید همه به صورت مشترک دست در دست هم دهیم تا مشکلات شهر را رفع کنیم.

وی افزود: امروزه باید همه کارشناسان، متخصصان و مسئولان باهم افزایی راه دشواری را که پیش رو داریم، طی کنیم، با اراده مشترک و هم فکری یکدیگر است که می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه با تهیه طرح جامع شهری، فرهنگ شهر را خواهیم ساخت، خاطرنشان کرد: باید نگاه دقیق به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ... در طرح جامع شهری داشته باشیم؛ نباید به رفع مشکلاتی که امروزه در شهر وجود دارد بسنده کنیم، زیرا باید مشکلات آینده را نیز مد نظر قرار دهیم که توسعه پایدار به همین معنا است.

نوروزی ابراز امیدواری‌کرد: با وجود متخصصان، کارشناسان و افرادی که هم دارای علم و هم تجربه هستند باید مشکلات شهر را یک به یک بررسی کنیم و ما و اداره راه و شهرسازی نیز تمام نیازها و داده‌ها را در اختیار این افراد قرار می‌دهیم تا طرح جامع شهری را طراحی کنیم تا سال‌ها بر اساس این طرح، خدمات عمومی را به شهروندان ارائه دهیم و همچنین منافع عمومی را به نحو شایسته تأمین کنیم.

برچسب ها: شهرداری ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار