در چهارمحال و بختیاری:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده است

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون هیچ موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش نشده استبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ حسینعلی سلطانی مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری هشدار داد: این استان به شدت در معرض خطر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قرار دارد.

وی با اشاره به مشاهده این بیماری در شهر‌های نجف‌آباد و فلاورجان استان اصفهان تأکید کرد: خوشبختانه تا کنون هیچ موردی از ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

سلطانی، فعال کردن پست‌های قرنطینه‌ای بویژه در واحد‌های مرغداری و جلوگیری از انتقال طیور بدون گواهی دامپزشکی، و دست نزدن به پرندگان مشکوک را از برنامه‌ها و راهکار‌های پیشگیرانه در این زمینه بیان کرد.

وی یادآور شد: در روز‌های اخیر، ۳ مورد تلف شدن طیور بومی در دشتک و آبشاران علیا از توابع شهرستان اردل نیز مشاهده شد که مربوط به نیوکاسل بود و ارتباطی با آنفلوانزای پرندگان نداشت.

سلطانی با اشاره به آغاز مهاجرت زمستانه پرندگان به تالاب‌های استان افزود: باید با رصد و کنترل لازم و خودداری از شکار پرندگان، شیوع و انتقال این بیماری به جمعیت انسانی را به حداقل رساند.

وی از مردم استان و کارکنان واحد‌های مرغداری خواست: در صورت مشاهده پرنده بیمار و در حال تلف شدن، مراتب را به اداره کل دامپزشکی گزارش و از نزدیک شدن به آن پرنده اجتناب کنند.
 
آنفلوانزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان، با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.

انتهای پیام/ز

چهارمحال و بختیاری در معرض آنفلوانزای پرندگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار