بهشتیان در برزخ؛ ۴ انتخاب پردردسر نابلد‌ها برای بلدیه

اعضای شورای پنجم تهران با شعار تدبیر به روی کار آمدند، اما در انتخاب شهردار تهران تدبیر و آینده‌نگری به خرج ندادند.

مدیریت شهری تهران همچنان در برزخ/ استفاده از مدیران جوان راه سرعت در توسعه شهریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رقابتهای انتخاباتی شورای شهر پنجم در اردیبهشت سال 96 در حالی برگزار شد که رقابت اصلی بین دو فهرست، از  دو جریان غالب سیاسی کشور شکل گرفت؛ یکی لیست خدمت و دیگری لیست امید که در نهایت لیست امید با کسب اکثریت آرا وارد پارلمان شهری شد.

سرپرستی چند ساعته مصطفی سلیمی بر شهرداری تهران

اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران در شهریور ماه سال 96 آغاز به کار کردند و در نخستین جلسه رسمی خود، محمدعلی نجفی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند، اما تا تایید حکم نجفی مجبور به تعیین سرپرست برای شهرداری تهران شدند. بنابر این در دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و گزینه هایی نیز در این خصوص انتخاب شدند. پس از بررسی های نهایی مصطفی سلیمی با ۲۰ رای به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب شد.

محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ پنجم شهریور ماه 96 درباره علت انتخاب سرپرست شهرداری گفت: «در دیداری که با وزیر کشور داشتیم، آقای رحمانی فضلی اعلام کرد نام آقای نجفی را به مراجع رسمی اعلام کرده ایم اما مراحل بعدی معمولاً زمانبر است. ما هم طبق قانون برای شهرداری سرپرست تعیین کردیم تا موضوع حکم شهردار تعیین تکلیف شود.»

در ساعت 22 پنجم شهریور و تنها پس از چند ساعت از انتخاب سلیمی به عنوان سرپرست شهرداری تهران، وزیر کشور حکم محمدعلی نجفی را امضا کرد و او بالاخره به صورت رسمی شهردار تهران شد.

شهردار شدن چند ماهه نجفی

از آنجائیکه شورای شهر تهران بدون توجه به نوع لزوم فعالیت و مشغله های زیاد شهردار و بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و پرهیزات پزشکی نجفی، او را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرده بود، ناگهان نجفی پیش از پایان سال 96 استعفای خود را به شورای شهر ارائه داد و مشکلات پزشکی را دلیل این استعفا اعلام کرد.

در حالیکه انتظار عمومی از گروهی که با شعار تدبیر به روی کار آمده بودند، آینده نگری جز به جز در خصوص مدیریت شهری بود، استعفای نجفی نشان داد که شورای پنجم هنوز نسبت به مسئله کلانی مثل انتخاب شهردار هم آینده نگری‌های لازم را انجام نداده است.

حسینی مکارم، سرپرست ناکامی که شهردار  نشد

شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار بعدی دو ماه فرصت داشت و برای اینکه در این دو ماه شهرداری بدون مدیر نباشد، سمیع الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصادی شهردار تهران را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب کردند.

حسینی مکارم با دریافت حکم سرپرستی شهرداری تهران، وارد برزخی شد که ورود به ساختمان خیابان بهشت و شهردار شدن را در چند قدمی خود می دید و به همین علت هنگامی که اعضای شورای وارد مرحله انتخاب شهردار شدند، رقابت نهایی بین حسینی مکارم و محمد علی افشانی شکل گرفت.

اگرچه افراد جوان و با تجربه ای هم در میان سایر کاندیداها وجود داشتند، اما اعضای شورای شهر در نهایت به دو نفری رسیدند که سن و سالی از آنها گذشته بود و در آستانه بازنشستگی به سر می بردند.

در رقابتی که بین حسینی مکارم و افشانی شکل گرفت، حسینی مکارم موفق نشد که از برزخ سرپرستی وارد بهشت شود و لذا اعضای شورای شهر کلید شهرداری تهران را به دستان افشانی سپردند.

انتخاب افشانی بازنشسته بدون توجه به قانون در حال تصویب مجلس

در  زمانی که نمایندگان مجلس در حال بررسی و تصویب قانون بازنشستگی بودند و اخبار موجود نشان می داد که همگان موافق این قانون هستند، این وضعیت سبب نشد که اعضای شورای شهر برای انتخاب افشانی و موانع آینده دقت نظر به خرج بدهد.

در نهایت با تصویب قانونی بازنشستگی تنور خداحافظی افشانی از شهرداری تهران هم داغ شد و شهروندان تهران در انتظار انتخاب شهردار بعدی هستند.

البته در این بین شورای شهر تهران اصرار فراوانی دارد که افشانی مشمول قانون بازنشستگی نمی شود، و لذا برای روشن شدن این ادعا وزیر کشور به عنوان فردی که حکم شهردار تهران را صادر می کند، از دیوان محاسبات و معاونت حقوقی رئیس جمهور استعلام کرد و این دو نهاد، هر دو افشانی را مشمول قانون بازنشستگی اعلام کردند.

اما شورای شهر هنوز امید خود را از دست نداده و به همین منظور روز یکشنبه از مجمع نمایندگان تهران دعوت کردند تا به شورای شهر بیایند و در خصوص ماندگار کردن افشانی در شهرداری چاره اندیشی کنند.

اگرچه بسیاری از حاضرین معتقد بودند که شهردار تهران باید به این قانون تمکین کند، اما دو پیشنهاد هم از سوی برخی دیگر مطرح شد که نشان داد هنوز عده ای خداحافظی افشانی را باور نکرده اند.

پیشنهاد اول این بود که از مجلس استفساریه گرفته شود و مجلس به عنوان مفسر قانون نظر خود را اعلام کند و پیشنهاد دوم هم این بود که به لحاظ تفاوت جایگاه شهرداری تهران نسبت به سایر شهردای ها، درخواست اصلاحیه در قانون مذکور را بدهند.

پیشنهاد دوم مبنی بر اصلاح قانون تصویب شده، حاکی از آن است که شورای و مجمع نمایندگان تهران شمولیت افشانی در قانون جدید بازنشستگی را پذیرفته اند و حالا به دنبال تغییر قانون هستند. به علاوه اینکه با احراز شمولیت افشانی در قانون جدید دیگر نیازی هم به کسب استفساریه از مجلس نیست.

نژادبهرام: برای حفظ افشانی به دنبال تدقیق قانون بازنشستگی هستیم

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به جلسه پنجاه و یک نفره اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی که یکشنبه شب در شورای شهر به منظور بررسی وضعیت بازنشستگی افشانی شهردار تهران برگزار شد، گفت: در این جلسه دلایل حقوقی و ادله شورا برای نمایندگان مطرح شد و در نهایت قرار شد کمیته مشترکی تشکیل شود که به اتفاق هم یک راهکار حقوقی برای برون رفت از این وضعیت اتخاذ کنیم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دیوان محاسبات و معاونت حقوقی رئیس جمهور به استعلام وزیر کشور در مورد بازنشستگی افشانی پاسخ داده‌اند و او را مشمول قانون بازنشستگی اعلام کرده‌اند، اظهار کرد: ما هنوز هیچ ابلاغی از وزیر کشور دریافت نکرده‌ایم و ادله حقوقی ما نشان می‌دهد آقای افشانی همچنان می‌تواند شهردار بماند.

وی افزود: با استناد به همین ادله حقوقی قرار شد یک کمیته مشترک یک راهکار مناسب حقوقی برای حل این موضوع پیدا کند.

نژادبهرام خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که می‌توان از آن استفاده کرد، اصلاح قانون است؛ به این معنا که برای شهردار تهران در قانون استثنا قائل شویم.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ما در این فرایند قانون را تغییر نمی‌دهیم بلکه آن را تدقیق می‌کنیم، گفت: تدقیق به معنای این است که پس از تصویب قانون برای مواردی در آن استثنا قائل می شویم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر فرض کنیم آقای افشانی نتواند به کار ادامه دهد، برای انتخاب شهردار بعدی چه شاخص‌هایی دارید، گفت: چون هنوز شهردار داریم، در مورد شاخص‌های شهردار بعدی بحثی نکرده‌ایم.

نژادبهرام در خصوص تدابیر شورا برای اینکه شهردار بتواند تا پایان 4 سال خود به کار ادامه دهد و به سرنوشتی همچون نجفی و افشانی دچار نشود، گفت: در مورد آقای نجفی در ابتدای کار از او سوال شد که وضعیت جسمی‌اش چگونه است و او اعلام کرد که هیچ مشکلی ندارد. اما بیماری او که به صورت ناگهانی حادث شده بود موجب کناره‌گیری‌اش از شهرداری شد.

عضو شورای شهر تهران در خصوص انتخاب افشانی در شرایطی که قانون بازنشستگی در حال تصویب بود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در مصوبات قبلی هیأت دولت مصوب شده بود که شهردار تهران هم تراز وزرا است لذا مسئله احتمال بازنشستگی او هم مطرح نبود و ما انتظار داشتیم که قوانین گذشته مورد توجه قرار بگیرد اما این قانون کلی بود و تمام موارد استثنای قبل را حذف کرده بود.

وی در ادامه با بیان اینکه از نظر شورای شهر هیچ گزینه‌ای برای تصدی شهردای تهران مطرح نیست، گفت: در مجموع شرایط به گونه‌ای است که ما تنها تا 24 آبان فرصت تعیین تکلیف و تصمیم گیری برای ادامه کار شهردار تهران را داریم.

نژادبهرام در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استفاده از جوانان برای پذیرش شهرداری تهران تاکنون در اولویت چندم شورا بوده است گفت: اگر چه افراد زیر 45 سال جوان محسوب می‌شوند اما آقای افشانی هم تنها 10 سال با این رقم فاصله دارد و خیلی پیر نیست.

شورای پنجم همچنان در برزخ

در حالی که یک سال از عمر شورای پنجم گذشته، شهروندان هنوز در برزخ کیستیِ شهردار تهران به سر می برند. اگر شورای پنجم بخواهد سه سال باقی مانده را هم با همین فرمان طی کند، و هر چند ماه یک بار، کلید ساختمان بهشت را به دست مدیری جدید بسپارد، بی شک این کلید جز قفل کردن پروژه های شهری دستاورد دیگری نخواهد داشت.

شورای پنجم دیگر فرصتی برای آزمون و خطا ندارد و برای انتخاب شهردار سوم باید با دقت نظر و آینده نگری فراوان وارد عمل شود تا مبادا چند ماه پس از فعالیت شهردار بعدی، شهر تهران مجبور باشد به خاطر آینده نگری های از پیش اندیشیده نشده هزینه بدهد.

تجربه یک سال اخیر نشان داده که شورای شهر در انتخاب شهردار، علاوه بر توان و دانش مدیریت شهری و پاک دستی باید به سلامت جسمی و سن و سال شهردار هم توجه کند.

در حال حاضر اسامی برخی افراد به عنوان شهردار بعدی مطرح می شود که محسن هاشمی رفسنجانی، عباس آخوندی، علی ربیعی، علی اکبر مونسان و پیروز حناچی از این دسته هستند.

در این بین آخوندی با داشتن 61 سال سن، همچون افشانی آماده ورود به بازنشستگی است و از سویی دیگر روحیه حاشیه ساز او شهرداری تهران را نیز به سمت حاشیه سازی خواهد برد.

قطعا موارد دیگری هم هست که در این نوشته از دید نگارنده پنهان مانده است، اما شورای شهر به لحاظ جایگاه قانونی خود وظیفه دارد این موارد را شناسایی کرده و در نهایت فردی را به عنوان شهردار انتخاب کند که بتواند تا چهار سال در این مسئولیت باقی بماند.

سپردن کارهای اجرایی مانند شهرداری به افراد سالخورده باعث می شود، تا آنها به خاطر ضعف در تحرک و نداشتن شجاعت لازم از ورود به مسائل بزرگ و سنگین خودداری کنند و  پیشرفت شهر به کندی پیش رود.

بنابراین اعضای شورای شهر، جوان بودن را نه تنها از حیث در امان ماندن از بازنشستگی، بلکه از حیث برخورداری جوانان از خلاقیت، شجاعت و پر تحرکی باید یکی از شاخصهای اصلی خود در انتخاب شهردار آینده قرار دهند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۳ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
sina
۲۳:۵۲ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
اینا اصلاح طلب هستن و هیچوقت هم برای ابادانی کشور کاری نکردن.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چرا یه شهردار اصلح انتخاب نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۷
نمیدونم چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
این شورا از برخی مناطق و معاونین و سازمانها و ادارات
الی ماشاا... انتخاب های بی ربط و ناتوان رو بکار گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
برید قالیباف بیارید تا براتون کار کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۳ مهر ۱۳۹۷
چه ربطی داره
آخرین اخبار