آصفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا،درصورت تدوین ضوابط مفید است

کارشناس مسائل بین الملل گفت: باید انتظارات ایران از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا به صورت شفاف به طرف اروپایی اعلام شود.

دفتر اتحادیه اروپا طرح مفیدی استبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اروپایی‌ها به تازگی درخواست تشکیل دفتر اتحادیه اروپا در ایران را داده‌اند که این اقدام در ایران موافقان و مخالفانی دارد. موافقان براین باورند که این دفتر با توجه به روابط فعلی که با اروپا داریم، می‌تواند در زمینه سیاسی و اقتصادی، مفید واقع شود؛ در مقابل مخالفان هم نگران هستند با بازگشایی این دفتر، راهی برای دخالت در امور سیاسی کشور باز شود.

حمیدرضا آصفی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد درخواست برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا، توضیح داد: اتحادیه اروپا علاوه بر اینکه در کشورهای مختلف به صورت دو جانبه و تک تک دفتر دارند، بلکه شخصی را هم به عنوان نماینده دفتر این اتحادیه اعزام می‌کند.

وی در رابطه با نگرانی‌های مخالفان بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران، اظهار کرد: نگرانی‌هایی وجود دارد که با بازگشایی دفتر این اتحادیه در داخل کشور، شرایط انجام جاسوسی یا اقداماتی از این دست فراهم شود؛ این درحالی است که به عقیده من تعداد کشورهای اروپایی که در ایران سفارت دارند بسیار زیاد است و تک تک می‌توانند جاسوسی کنند.

آصفی با اشاره به اینکه نگرانی‌های مخالفان برای بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا قابل حل است، تصریح کرد: اگر ظوابط و مقرراتی را به صورت دقیق تدوین و تشریح کنیم، جای نگرانی باقی نخواهد ماند. با توجه به شرایط بین المللی، شرایط منطقه و فضایی که بین ما و اتحادیه اروپا است، به نظر می رسد درصورتی که تمام جزئیات و زوایای مختلف مسائل در نظر گرفته شود منافع جمهوری اسلامی را تامین خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: باید انتظارات جمهوری اسلامی از  دفتر اتحادیه اروپا در کشور کاملا روشن و به طرف اروپایی اعلام شود تا از این طریق حساسیت‌ها رفع شود؛ با وجود این ملاحظات به نظر من چنین دفتری  می تواند به پیشبرد روابط  کمک کننده باشد.

وی با اشاره به زمینه هایی که با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا برای کشور فراهم خواهد شد، افزود: درصورت بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا ، این دفتر در بسیاری از زمینه ها از جمله سیاسی، کنسولی و مالی می تواند مفید واقع شود.

آصفی در پایاندر رابطه با اینکه برخی نگران هستند  بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا  به مطرح شدن بحث حقوق بشر و موشکی منتهی شود، خاطرنشان کرد: بحث حقوق بشر و موشکی را سفارت خانه های اروپایی هم می‌تواند مطرح کند؛ اگر نگرانی و استدلال ما در مخالفت با این طرح این مسئله باشد، باید تمام سفارتخانه‌های اروپایی را تعطیل کنیم؛ ولی با یکسری تمهیدات و انتقال نگرانی‌های ایران و رفع آنها، این طرح می‌تواند مفید واقع شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار