باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز بر روی شاخه های درختان خشکید

کشور پهناور ایران با داشتن بستر مناسب برای تولید و صدور محصولات غیرنفتی مانند پسته ، فرش ، زعفران از شهرتی بی نظیر در جهان برخوردار است و پتانسیل بالایی در زمینه افزایش صادرات غیرنفتی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند   پسته از جمله محصولاتی است که سود سرشاری را نصیب کشاورزان و البته دلالان این عرصه کرده است، هم‌زمان با آخرین ماه تابستان، زمانی که تلألؤ پرتوهای خورشید شهریور، نفس‌های تابستان را به شماره انداخته است، کار برداشت محصول آغاز می‌شود، تغییر رنگ از سبز به گلی، نشان از زمان برداشت را دارد و جوانه‌های لبخند سبز خستگی یک سال تلاش و بی‌خوابی شبانه را از تن کشاورز بیرون می‌کند.

اما حالا چند سالی است که آفت و بی‌آبی شرکای جدید کشاورزان شده‌اند و باید ثمره یک عمر دسترنج خود را با آن‌ها تقسیم کند.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

شهرستان بیرجند  یکی از مناطقی است که ظرفیت بالایی در زمینه تولید پسته و کمک به این نوع صادرات دارد.

اما آنچه این روزها، کشاورزان بیرجندی را نگران کرده بحران آب ، وجود خشکسالی ، سرمازدگی و گرمای شدید هوا در سال های اخیر و کاهش میزان تولید پسته این منطقه است و به رغم ایجاد باغ های مکانیزه و همچنین استفاده از جدیدترین روش های علمی و همچنین آبیاری تحت فشار برای تولید پسته باز هم کاهش محصول را شاهد هستیم.

این خطر کشاورزان منطقه را به شدت نگران کرده است و افت شدید آب چاه ها باعث شده تا برخی کشاورزان با کم آبی شدید مواجه شوند و در نهایت مجبور به رها کردن درختان پسته خود شوند.

پسته به لحاظ برخورداری از ارزش افزوده بالا نسبت به سایر محصولات کشاورزی، علاوه بر این که درآمدهای چشمگیری عاید شهرستان  می کند ، می تواند تا حد زیادی در اشتغالزایی مردم مناطق نیز موثر باشد.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

پوچی مهمان ناخوانده باغات پسته

یکی از پسته کاران بشرویه نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  گفت: امسال کشاورزان شهرستانی محصولی برای برداشت ندارند و گاهی در برخی باغات برداشت محصول 90 درصد کاهش داشته است.

روحبخش تغییر اقلیم، نوسانات دمایی و جولان آفات را مهم ترین علل کاهش پسته ذکر کرد و از مسئولان جهاد کشاورزی خواست برای کاهش این خسارت ها راهکارهای علمی و به موقع قبل از بروز خسارت به کشاورزان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته درصد پوچی پسته نیز افزایش یافته است، افزود: سال گذشته هر سه کیلو تر یک کیلو پسته خشک جواب می دهد. ولی امسال به دلیل پوچی محصول هر 4و نیم کیلو محصول تر یک کیلو پسته خشک جواب می دهد، امسال در مجموع 25 درصد پسته شهرستان پوچ بوده است.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

آفت در کمین پسته کاری

رحمتی یکی دیگر از کشاورزان بیرجندی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  مهم‌ترین مشکل پسته کاران را خشک‌سالی، بی‌آبی و بروز آفات ناشی از خشک‌سالی می‌داند و می‌گوید: امسال در همان ابتدا که نهال پسته در حال جوانه زدن بود، آفت سبب شد که بیشتر محصول سیاه شود و بریزد.

وی با اشاره به اینکه در همان ابتدا با هزینه بالا درختان را سم‌پاشی کردیم و موضوع موقتی رفع شد، عنوان داشت: بعد از مدتی که پسته‌ها در حال برداشتن بود باز دوباره افت به جان درختان افتاد و ناچار شدیم سم پاشی را دوباره انجام دهیم اما باز هم نیمی دیگر از محصول از بین رفت.

وی با بیان اینکه با شرایط موجود حدود دوسوم محصول امسال بر اثر آفات از بین رفته و مقدار باقی‌مانده هم به دلیل کم مغزی دهان باز نکرده است، بیان داشت: مهم‌ترین آفت امسال آفت شپشتک است که سبب می‌شود درختان برگ‌ریزان گرفته و محصولات بریزند.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

این پسته کار بیرجندی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آفات کم آبی است، بیان کرد: امسال به دلیل کمبود بارندگی در زمستان تنها یک مرتبه به درختان پسته آب داده‌ام و در تابستان نیز به دلیل کمبود بارندگی ناچار هستم با تانکر برای درختان آب‌رسانی انجام دهم.

رحمتی با اشاره به اینکه تاکنون حدود هشت بار با تانکر به سر مزرعه آب آورده‌ام، افزود: هزینه آب رسانی حدود ۹۵۰ هزار تومان برایم خرج برداشته و این در حالی است که دولت هیچ حمایتی در این زمینه از کشاورزان نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته دولت یارانه‌ای برای آب‌رسانی در نظر گرفته بود که آن هم چند سالی است برداشته شده است، بیان کرد: علاوه بر این در سال‌های گذشته کشاورزان از تعاونی های زیر نظر جهاد کشاورزی سم را خریداری می‌کرد که آن هم در حال حاضر آزادشده و کشاورز باید هزینه زیادی را پرداخت کند.

رحمتی با تاکید بر اینکه اگر کشاورزان بخواهند همه هزینه را خودشان پرداخت کنند، یک درصد هزینه‌ها هم حاصل نمی‌شود، بیان کرد: امسال برای درختان پسته خود حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده‌ام درحالی‌که بیش تر از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان محصول نخواهم داشت.

وی در مورد بیمه درختان نیز می‌گوید: یک سال درختان را بیمه کردم اما بیمه بی‌آبی و آفات را قبول نمی‌کند بنابراین امسال دیگر از بیمه هم ناامید شده‌ام.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

کاهش برداشت پسته از باغات استان

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: پیش بینی می شود 9 هزار و 668 تن پسته از باغ های زیرکاشت این محصول برداشت شود.

رضایی با اشاره به اینکه  در سال جاری 19 هزار و 822 هکتار سطح زیر کشت پسته در استان است بیان کرد: میزان کاهش تولید نسبت به سال قبل حدود 37 %و نسبت به پیش بینی تولید 97 قبل از بروز خسارت، حدود 42 درصد می باشد.

به گفته وی ،بیشترین دلیل خسارت به محصول پسته استان، نوسانات دمایی، سرمازدگی، گرما در زمان تلقیح و بارندگی در زمان تلقیح است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سفید پسته، کله قوچی، بادامی، فندقی، اکبری، احمد آقایی و اوحدی را از ارقام پسته خراسان جنوبی عنوان کردو افزود: 80 تا 90درصد محصول پسته، به خارج از استان صادر می شود.

روزگار تلخ پسته خندان/ طلای سبز به عنوان دسترنج کشاورزان بر روی شاخه های درختان خشکید

 با توجه به اینکه پسته یکی از محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی محسوب می شوداز این جهت توجه مسئولان به باغ های پسته استان ضرورتی بیش از پیش است چرا که پسته از جمله درختانی است که در خاک شور و حتی با استفاده از آب شور توانایی رشد دارد و این منطقه بهترین مکان برای رشد این محصول را دارد.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.