سریع‌ترین موشک بالستیک ایرانی را بشناسیم؛

از کویر سمنان تا دهانه اقیانوس هند با موشک بالستیک "قدر"

 

قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت موشکی ایران اکنون یکی از دستاورد‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عرصه فناوری‌های نظامی و قدرت دفاعی کشور است که نقطه شروع این پیشرفت را می‌توان دوران جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه در آن زمان توسط سایر کشور‌ها دانست. امروز با تکیه بر توانمندی داخلی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در فواصل زمانی کوتاه، موشک‌های جدید و مدرنی توسط نیرو‌های مسلح کشور رونمایی می‌شود که با معرفی هرکدام از آن‌ها دشمنان از پیشرفت ایران در عرصه دفاعی عصبانی‌تر شده و توانایی جمهوری اسلامی در عرصه دفاعی نمایان‌تر می‌شود.

یکی از موثرترین سلاح‌ها در میدان‌های نبرد که توانایی ضربات سنگین و مهلک در زمین، هوا و دریا را دارند موشک‌ها هستند و یکی از اعضای این خانواده موشک‌های بالستیک هستند.

قدر مهاجمی سریع و هوشمند

از کویر سمنان تا دهانه اقیانوس هند با موشک بالستیک

موشک بالستیک نوعی موشک است که بخش اعظمی از مسیر خود را به صورت منحنی و یا به شکل توپ طی می‌کند که به این حرکت بالستیک می‌گویند و انتخاب کلمه ball یا همان توپ نیز به همین علت است. تقسیم بندی موشک‌های بالستیک براساس برد آن‌ها انجام می‌شود. مهم‌‌ترین مولفه موشک‌های بالستیک پیشرانه آن است که میزان برد را مشخص می‌کند که می‌تواند بردی از 150 تا 5 هزار کیلومتر داشته باشد، نمونه‌های برد بلند این موشک‌ها توانایی خروج از جو را دارد که پس از رسیدن به ارتفاع مناسب با سقوط آزاد و با هدایت صحیح به داخل جو بازمی‌گرند.

سرعت، از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در ساخت موشک‌ها به آن توجه می‌شود؛ سرعت از دو زاویه در موشک اهمیت دارد؛ یکی از آنها زمان آماده سازی برای شلیک می‌باشد که  از اهمیت زیادی در رزم نظامی برخوردار است؛ گاه در جنگ‌ها شرایطی بوجود می‌آید که موشک‌ها باید به سرعت آماده شلیک شوند؛  زمان آماده سازی موشک قدر در حدود ۳۰ دقیقه می‌باشد؛ در حالی که در موشک‌های شهاب خصوصا در مدل‌های اولیه آن، این زمان به چندین ساعت می‌رسد.

سریع‌ترین موشک بالستیک ایرانی را بشناسیم

سرعت پرواز تا هدف، معیار دیگری از قدرت موشک‌هاست. قدر  دارای یک موتور تک مرحله‌ای است که به کمک سوخت جامد، دارای سرعت ۶ ماخ ( حدود هشت کیلومتر در ثانیه) است. سرعت مافوق صوت، این امکان را به موشک قدر می‌دهد که حرکت خود را تا هدف، بدون آنکه رادار‌ها آن‌را شناسایی کنند؛  ادامه داده و بر سیستم‌های ضد موشکی دشمن فائق آید.

برد موثر موشک قدر  تا ۳۰۰۰ کیلومتر به ثبت رسیده است؛ بر همین اساس می‌توان قدر را در زمره  موشک‌های با برد بلند قرار داد.  برد بلند موشک قدر این پیام را برای جهان دارد که هر هدفی در منطقه و حتی در اروپا در  تیررس این موشک، قرار دارد. قدر-۱۱۰ را مدل بهبود یافته موشک ایرانی شهاب۳ معرفی می‌کنند؛ قدر  بر خلاف شهاب۳ دارای موتوری دو مرحله‌ایست. ویژگی جالب قدر همین‌جاست. موشک در مرحله اول خود از سوخت مایع و در مرحله دوم از سوخت جامد استفاده می‌کند. همین امر موجب شده است که قدر در زمره موشک‌های برد بلند قرار بگیرد. به کارگیری سوخت جامد در موشک قدر  از ابتکاراتی بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی انجام شد.

قدر مهاجمی سریع و هوشمند

 Ghadr-۱۱۰ A نسخه دیگری از موشک‌های قدر است؛ یک طراحی جدید از قدر که در آن از موتوری سه مرحله‌ای استفاده شده؛  علاوه بر این، موشک به لحاظ ظاهری هم تغییر کرده و طول آن از ۱۷.۵ متر به  ۲۰ متر افزایش یافت.  قدر ۱۱۰ به راحتی می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد و همین موضوع باعث می‌شود تا هنگام شناسایی شدن توسط دشمن به راحتی بتواند با این قابلیت خود از منهدم شدن جلوگیری کند.

سر جنگی منحصر بفرد از ویژگی‌های موشک‌های بالستیک است که در موشک قدر هم وجود دارد. همانطور که گفته شد موشک قدر موشکی هوشمند است؛ این موشک به آسانی می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد تا هنگامی که توسط دشمن  شناسایی شد، به راحتی بتواند از سیستم‌های ضد موشکی دشمن بگریزد؛ سیستم خلبان خودکار پیشرفته و موقعیت یاب جهانی (GPS) از دیگر ویژگی‌های قدر است که به دقت بالای آن کمک می‌کند.

از کویر سمنان تا دهانه اقیانوس هند با موشک بالستیک

نصب کلاهک‌های بارانی روی موشک‌های بالستیک دوربرد قدر، به معنای این است که وقتی موشک بالای سر هدف برسد، کلاهک موشک باز شده و بارانی از بمب‌های کوچک چندین کیلویی را در حجم بالا در محیط گسترده می‌ریزد. این کلاهک­ ها برای زدن مواضع پهن شده دشمن، باندهای فرودگاهی، آشیانه‌های فرودگاهی و جنگنده‌های روی باند و همچنین تجهیزات پدافندی و موشکی پخش شده روی زمین کاربرد بسیار خوبی دارند.کلاهک‌های بلاست نیز، همان کلاهک­ های شدیدالانفجار هستند که با برخورد به هدف، یک انفجار با حجم آتش بالا ایجاد کرده و خسارت بالایی به هدف وارد می کنند.

سایت Global Security درباره موشک‌های این خانواده عنوان داشت: موشک‌های خانواده "قدر" از نوع بالستیک بوده که بردی معادل 2 هزار تا 2 هزار و 500 کیلومتر داشته و وزنی قریب به 25 تن دارد که دارای سوخت جامد است. این یعنی اگر این موشک‌ها مثلا در سمنان مستقر شوند، تا دهانه اقیانوس هند را تحت پوشش قرار می دهند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: "موشک قدر توانایی های گسترده ای دارد و برد اين موشک ها به اندازه ای است که نه تنها قابليت هدف قرار دادن اسرائيل را دارند؛ بلکه می توانند پايگاه های آمريکا  را در کشورهای عربی حاشيه خليج فارس هدف قرار دهد”.  موشک های کلاس "قدر" نشان دهنده توان راهبردی جمهوری اسلامی ایران است و دست دشمنان را در تهدید و تعرض کوتاه می‌کند اما همه سخنان باید در عمل نیز ثابت می‌شد.

سریع‌ترین موشک بالستیک ایرانی را بشناسیم

موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.

کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته‌  است طیف‌ متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محورهای راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۴۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
کار جونای سال ۱۳۶۷ هستش بود ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
سلام چرا همش میگید کار جوناس من بازنشسته هستم سال ۱۳۶۷ تولید انبوه این موشکارو شروع کردیم بوده هیچ ادعایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
این موشکها امسال ترامپ و نتانیاهو و بن تحقیر را خار و ذلیل
میکنه تا اندازه دهان خودشون راجب ایران صحبت کنند
درود بر سپاه ارتش و کل نیروهای مسلح ۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
این موشکها امسال ترامپ و نتانیاهو و بن تحقیر را خار و ذلیل
میکنه تا اندازه دهان خودشون راجب ایران صحبت کنند
درود بر سپاه ارتش و کل نیروهای مسلح ۰۰۰۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
پست ها و مدیریت های کلیدی و سازنده را باید دست جوانان نخبه سپرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۰۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سلام بردلاوران مردان خدامن افتخارمیکنم که ایرانیم وتوی کشورم همچین قدرتی خدایی پیداداریم پیش به سوی قله های بلندترخداقوت سپاه وارتش
Iran (Islamic Republic of)
خبرخوان
۲۱:۵۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
درود بر شیرمردان عرصه تکنولوژی و صنعت هوا فضای ایران.دستمریزاد به نخبگان ایرانی که توانستند آمریکا واسرائیل و آل سعود وایادی مستبد آنها را همچون موشهای ترسو به لانه خودشان بفرستند.پس بترسید وبمیرید از اتحاد و پیشرفت ملت ایران و ایرانی.درود وصد بدرود به شهدای عزیزمان از جمله شهید تهرانی مقدم.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بیداد
۲۱:۱۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
سپاه و ارتش نداره
Germany
ناشناس
۲۰:۴۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
جناب 6 ماخ کجاو درثانیه 8 کیلومتر کجا .اصلا حساب کردی. مگه هرماخی تقریبا 340 متر درثانیه نیست .شما چجوری حساب کردی که 6 ماخ .شد درثانیه 8000 متر.منکه موندم تواین حساب شما.لطفا برای منم روشن کنید.دراینصورت باید سرعت 24 ماخ باشد تا درثانیه 8 کیلومترشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
خسته نباشید دلیر مرادن ایران زمین ما آزادگان به شما افتخار میکنیم. سید محمد صالحی یکی از آزدگان هشت سال دفاع مقدس. سلام بر ایران.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
خداقوت.لااقل دراین موردمیشه گفت شهدا شرمنده نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
حشمت الله
۱۹:۰۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ایکاش دولتمردان ما در زمینه اقتصاد شب و روز نمیشناختند تا ابتکار و بومی سازی اقتصاد میتوانستند دشمن را زمین گیر میکردند و در زمینه سایبری هم دانشمندان جوان ما که در این زمینه تخصص دارند طرفند های دشمن را خنثی میکردند الحمدلله در زمینه نظامی با توجه به مدیریت عالی مقام معظم رهبری و تلاش دانشمندان جوان در این زمینه ، دشمنان جرات حمله نظامی به این کشور شهید پرور را ندارند از این رو با اختلال در اقتصاد و فضای مجازی مسموم و شایعه پراکنی و متزلزل کردن روحیه مردم میخواهند ضربه وارد کنند ، انشالله دولت با رویکرد به جوانان متخصص در این دو زمینه بتواند از این دوگردنه بسلامت بگذرد و دشمنان ایران اسلامی خصوصا آمریکا ، اسرائیل و حامیان خارجی و داخلی آنها را نا امید کنند و انشالله مردم خصوصا ً جوانان با اعتماد به بالندگی ایران اسلامی عزتمندانه و با خیالی راحت در راه آبادانی کشور اسلامی تلاش کنند و ایران 1400 سرآمد کشور های منطقه و بلکه جهان گردد باید همت کرد وتوکل بخدا مساماً خداوند این کشور امام زمانی را به سر منزل مقصود میرساند ، انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
نباید از علم و دانش و شناخت غفلت کرد تا جهان زیبا داشته باشیم.همان اندازه جهان برای تسلیحات هزینه می کند برای تعلیم و تربیت و فرهنگ و دانش و نیازهای معنوی سرمایه گذاری می کرد جان و جهان تهدید نمی شد هرچه عدالت در جوامع کمتر شود و قانون جنگل حکمرانی کند همچنان مسابقات تسلیحاتی بیشتر می شود.
Germany
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ماشا الله
Germany
نهضت جهانی صلوات
۱۶:۲۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
ارتشی وسپاهی یک لشگر الهی: شهید صیاد شیرازی
درود وسلام بر شهیدان اسلام بخصوص شهید ان طهرانی مقدم وکاظمی ویارانشان که این اقتدار موشکی را همراه برادران ارتشی ووزارت دفاع پی ریزی کرده اند
ان شاالله زمینه نابودی استکبار جهانی بخصوص صهیونیسم ووهابیت را این اقتدار موشکی فراهم سازد با صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
اگر این موشکها را نداشتیم از جانب تروریست‌های غربی و عبری ها و عربی غارت و تاراج می‌شدیم
دست دانشمندان موشکی را می‌بوسم در هواپیما سازی هم کاری کنید کارستان
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۰۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
آیا اینهمه تجهیزات ایرانی و وطنی میتواند اروپا را به خود بیاورد که با آمریکا و تحریم‌های غیر قانونی اش ، همراهی نکند
و از سر اینهمه دشمنی با ملت ایران و پیشرفتهایش ،دست بکشند
مگر همین آلمان و غرب نبود که سلاح شیمیایی به دشمنان ایران واگذار کرد و انگلیس که ایران را بعد یتیم‌خانه ای بزرگ تبدیل کرد و پرتقال که درصدد گرفتن بندر گمبرون از ایران بود و تجزیه افغانستان و تجزیه شمال و جنوب ایران در همین سالهای گذشته از ظلمهای بیشمار آنهاست در موضوع هسته ای و اقتصاد هم گویا درصدد ضربه زدن به ایران و خونریزی بیشتر در ایران اسلامی هستند
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۶:۰۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
درود بر سپاه پاسداران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
من یه ایرانیم افتخار میکنم یاشاسین
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
یکی ازفاکتورهای سرعت چندبرابربیشترموشکهای روسی باسرعت بیست و پنج تاسی کیلومتردرثانیه 30KM/Sاستفاده از گرافن یاگرافیت درنازل خروجی ودم موشکها هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
در سایر زمینه ها از جمله خودروسازی و هواپیماسازی هم همچون موشکی و پهپاد سرآمد جهان شوید
آفرین به فرزندان خوش غیرت این آب و خاک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
انشالله نابودی اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
واسه همینه که سران رڙیم صهیونیستی خواب نمیرن .مرگ بر رژیم صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
افرین بر ما ایرانیان
امیدوارم روزی برسه که با خودروهامون سرتا سر جهان را فتح کنیم تا بدنیا بفهمونیم تکنولوژی موشکیمون را از کره شمالی و روسیه مونتاژ نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۰۵ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
لبیک یا خامنه ای

کور شود انکه قدرت دلیر مردان ایرانی را نمتواند ببیند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ابتکار و ساخت جنگ افزارها و دیگر سخت افزارها کار جوانهای انقلابی
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
تاکورشودهرآنکه نتواند دید
لبیک یا حسین
لبیک یا خامنه ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
انشالله وطن فروشان نابود بشن تا این کشور اسایش پیدا کنه
Germany
صادق
۱۲:۱۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
عزیزان تمام قدرت کشور به اذن خدا بخاطر مهندسین و قدرت و تعدد مهندسین بی ادعا کشور هست که اکثرا بدون هیچ چشم داشتی جهانی میدهند مثل من و دوستانم که با یک مقاله هزاران مقاله ای اس ای چینی و غربی را از اعتبار ساقط کردم اما هیچ کسی برای مهندسین و دکتری ها تخصصی مهندسی ارزشی قائل نیست و حتی حقوقی به این افراد داده نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
حسام
۱۲:۰۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
از کی تا حالا 6 ماه برابر با هشت کیلومتر بر ثانیه هست؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ساعد
۱۵:۳۱ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
6 ماه بیشتره سرعتش 8 کیلومتر در ثانیه باید 24 ماه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم کیانی
۱۶:۱۳ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ماخ در واقع نسبت سرعت در مقایسه با سرعت صوت است. ۱ ماخ برابر با سرعت صوت و تقریبا ۳۴۳ متر بر ثانیه است که البته بسته به شرایط مختلف همچون دما و ارتفاع تغییر می کند. پس ۶ ماخ به معنی سرعتی ۶ برابر سرعت صوت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
الحمدالله مرگ برظالم هرکجا که باشد
-
ناشناس
۱۱:۵۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
کور شود انکه نتوان دید
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
تورو خدا میخوام بِرم زیارت پول کرایه ها خیلی سنگینه از مسئولین میخوام که ارز دولتی به زائران حسینی بدهد لطفا سریع رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
اروپا به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها پایبند باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
چقد ساده لوح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ایوووووول بر ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ماشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
خداقوت ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
نمیشه اقتصاد کشورم بدن دست همین جوونهای موشک سازمون؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۴۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
فرق این جوانان موشک ساز با بقیه چیه؟؟؟ این جوانان کارشان رو وظیفه میدونید .دومی ، پول و حقوق برایشان اهمیت نداره ، یعنی به منافع شخصی فکر نمی کنند ، مشترکات :جوانند، نخبه اند ،ایرانی اند ،....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
اقتصاددان نیستند !!! نمیشه
Germany
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
علی برکت الله
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ممد
۱۰:۱۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
موشک خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۴۹ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
با عرض تبریک به دانشمندان ایرانی ای کاش این نبوغ و مدیریت در صنعت خودرو سازی و کشاورزی نیز متجلی شود
Iran (Islamic Republic of)
عبدالامیر
۰۹:۴۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
الحمدلله و اینها به برکت خون پاک شهداست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۳۸ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۷
ایول
آخرین اخبار