باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کلید دولت و شرکت‌های پخش، لای چرخ روانسازی ترافیک تهران

در حالیکه تجربه محدودیتهای ترافیکی در دو هفته آغازین مهر نشان داد که این کار تا چه حد در روان سازی ترافیک تهران تاثیر دارد، اما دولت و شرکت های پخش مواد با پیشنهاد معاونت ترافیک شهرداری برای اجرای این طرح در نیمه دوم سال مخالف هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه دوم سال که می رسد، ترافیک و آلودگی هوا تبدیل می شوند به مهمترین دغدغه شهروندان تهرانی. دغدغه ای که متاسفانه در تمام سالهای گذشته برای برطرف شدن آنها مسئولان هیچ برنامه ای نداشتند.

بی برنامگی مسئولان شهری و دولت در موضوع کنترل ترافیک و آلودگی هوای تهران آنجایی خود را نشان می دهد که هر سال ترافیک سنگین تر و آلودگی شدیدتر از سال گذشته می شود.

دولت هنوز نتوانسته خروج خودروهای فرسوده را اجرایی کند و شهرداری نیز در تامین حمل و نقل عمومی ناتوان بوده است. این روزها تهران نیاز به حداقل 7 خط فعال مترو با واگن های متعدد و هزاران دستگاه اتوبوس دارد تا شهروندان بتوانند بدون آنکه فشار جمعیت را تحمل کنند، به مقصد خود برسند.

البته دولت و شهرداری آنقدرها هم برای کنترل ترافیک بدون برنامه نیستند، آنها هرسال برنامه های کوتاه مدتی برای کاهش موقتی ترافیک و آلودگی هوا بکار می گیرند اما این برنامه های موقتی به مانند مسکنی می مانند که به علت استفاده مداوم اثر خود را از دست داده اند و به همین منظور سال به سال باید برنامه موقتی جدیدتری را اجرا کرد.

امسال نیز برای کنترل ترافیک اول مهر علاوه بر شناورسازی ساعت کاری تصمیم گرفته شد تا تردد انواع وانت بار و کامیونت در تهران از ساعت 6 تا 9 صبح ممنوع اعلام شود. البته این ممنوعیت تردد سال گذشته نیز اجرا شد اما امسال برخلاف سال گذشته که تنها در محدوده زوج یا فرد و طرح ترافیک تردد این خودروها ممنوع بود، ممنوعیت به صورت سراسری اجرا شد.

اما نکته قابل تأمل این است که این برنامه های مسکن مانند نیز تنها برای 15 روز اول مهر اجرا شدند و از روز شانزدهم تهران و ترافیکش به حال خود رها شد. حتی راهنمایی و رانندگی نیز آن حضور پر رنگ نیمه اول مهر را در روزهای شانزدهم به بعد ندارد و همین مسئله ترافیک تهران را غیرقابل تحمل کرده است.

در این میان ضعف حمل و نقل عمومی و شلوغی، ازدحام، فشار جمعیت و تاخیر در سرویس ها همگی از مهمترین ضعف های موجود در خطوط بی آر تی و مترو هستند که به موجب آن میل استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی کاهش می یابد.

کلید دولت لای چرخ روانسازی ترافیک تهران

 

پیگیری شهرداری برای اجرای قوانین ترافیکی آغاز مهر در نیمه دوم سال

این بی برنامگی مسئولان البته تنها به مسئولان شهری بازنمی گردد و دولت نیز نقش مهمی در آن دارد. نقشی که بیشتر می توان آن را به دمیدن ساز مخالف در مقابل برنامه های شهرداری و راهنمایی و رانندگی تعبیر کرد.

یکی از علت های توقف طرح های ترافیکی نیمه اول مهر به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، عوارض بیش از سود ان از نگاه عده ای تصمیم ساز بود و چون، عده ای معتقد بودند که عوارض این مُسَکِّن بیشتر از منافع آن است، با ادامه اجرای آن مخالفت کردند.

با این حال پور سیدآقایی معتقد است این مُسَکِّن باید در طول سال هم به کا رود تا شاهد کاهش ترافیک تهران باشیم.

کلید دولت لای چرخ روانسازی ترافیک تهران

محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اجرای محدودیت‌های ترافیکی که در دو هفته آغازین ماه مهر اجرا و سپس متوقف شد، گفت: وقتی که ما برای تردد کامیون‌ها محدودیت می‌گذاریم و ساعت کار کارکنان را یک ساعت شناور می‌کنیم، برای تمام سال چنین اختیاری را نداریم و اجرای آن برای سایر روزهای سال نیازمند تغییر قوانین است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه محدودیت‌های ترافیکی آغاز ماه مهر را شورای استان و شورای ترافیک تهران مصوب کرده بودند و ما هم ابلاغ کردیم، اظهار کرد: ایده ما این است که این قانون برای بلند مدت هم اجرا شود و به دنبال این هستیم که در نیمه دوم سال هم محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

وی با بیان اینکه پیشنهادات خود برای این کار را به هیئت دولت ارسال کرده‌ایم، گفت: اگر دولت موافقت کند این طرح در نیمه دوم سال هم اجرا خواهد شد.

پورسیدآقایی در خصوص مخالفت‌ها با اجرای این طرح گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های پخش با ممنوعیت تردد از فاصله 6 تا 9 صبح مخالف هستند و مقاومت می‌کنند و می‌گویند توزیع نکردن کالا در صبح برای ما هزینه دارد زیرا ناچار می‌شویم که در نیمه شب اقدام به پخش کنیم و هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی هم در برابر تغییر ساعت کار ادارات مقاومت می‌کنند، اظهار کرد: در هر صورت این طرح در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مصوب شده و ما هم آن را به دولت پیشنهاد داده‌ایم تا طرح شناور شدن ساعت کاری ادارات ادامه یابد.

مجموع سخنان پورسید آقایی حاکی از آن است که اجرای این طرح هفت خانی است که نیازمند کسب رضایت دستگاه های اجرایی، شرکت های پخش و مصوبه دولت است. و در نهایت هم تصمیم گیرنده در این حوزه شورای ترافیک است که شهرداری تهران نیمی از آرای آن را در اختیار دارد.

فراموش نکنیم که اعضای شورای حمل و نقل و ترافیک تهران را شهردار تهران به عنوان (رئیس شورا)، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران (دبیرجلسه)، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران، نماینده وزیر کشور، رییس راهنمایی و رانندگی تهران، نماینده استانداری تهرانتشکیل می دهند. این ترکیب البته نشان می‌دهد نیمی از آرای شورای ترافیک در اختیار شهرداری تهران است و عملیاتی کردن ایده پورسیدآقایی کار چندان دشواری هم نیست.

کلید دولت لای چرخ روانسازی ترافیک تهران

 

یکپارچه سازی مدیریت شهری راه برون رفت از وضعیت فعلی

با وجود اینکه شهرداری تهران نیمی از آرای شورای ترافیک را در اختیار دارد، اما محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران معتقد است این نوع تصمیم گیری جزیره ای است و راه حل ترافیک تهران واگذاری اختیارات به یک نهاد مشخص و یکپارچه نمودن مدیریت شهری است.


بیشتر بخوانید:  ساعت کاری جدید ادارات الگوی ترافیکی شهر تهران را تغییر داد


رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی که در دو هفته آغازین مهر اعمال شد و سپس با رها سازی آن، وضعیت ترافیک شهر به حالت سابق بازگشت، گفت: اعمال هیچ نوع محدودیت ترافیکی بر عهده شورای شهر نیست.

علیخانی با بیان اینکه بعضی از اقدامات مقطعی است و می‌توان به صورت موقت آنها را ایجاد کرد، گفت: بعضی از محدودیت‌ها را می‌توان برنامه‌ریزی کرد و به صورت مصوبه، اجرایی و دائمی کرد که موضوع ساعت حرکت خودروها و شروع به کار دستگاه‌ها و صنوف مختلف از همین دسته است، تا ما از این طریق شاهد خروج هم زمان خودروها نباشیم.

وی با بیان اینکه بارها تجربه شده است که با تغییر ساعت کار دستگاه‌ها ترافیک شهر هم تغییر می‌کند، گفت: اینها تجربه‌های موفقی بوده‌اند و می‌توانند به صورت دائمی هم اجرا شوند، اما متاسفانه مرجع تصویب این قوانین شورای شهر نیست و اگر ما مسئول بودیم حتما آن را در دستور کار قرار می‌دادیم.

علیخانی تاکید کرد: تصمیمات جزیره‌ای در مدیریت شهری از بزرگترین معضلات ماست و ما به معنای واقعی مدیریت یکپارچه نداریم.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر با بیان اینکه تاکید ندارم که همه اختیارات را به شهردار بدهیم اظهار کرد: اما معتقدم اختیارات باید بر عهده یک دستگاه باشد تا بتواند با مدیریت یکپارچه مشکلات را حل کند، ولی متاسفانه تصمیمات به صورت جزیره‌ای گرفته می‌شود.

وی با اشاره به رویکرد مدیریت شهری سابق نسبت به مدیریت یکپارچه شهری، خاطر نشان کرد: آقای قالیباف هم بارها گفته بود که باید مدیریت شهری یکپارچه شود و این حرف کاملا کارشناسی است.

علیخانی با تاکید بر اینکه کار درست این است که همه اختیارات مدیریت شهری بر عهده یک دستگاه بوده و پاسخگو هم باشد اظهار کرد: متاسفانه چون روش کار به این شکل نیست شاهد مشکلات فراوانی هستیم.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به اینکه محدودیت‌های ترافیکی را شورای ترافیک وضع می‌کند، اظهار کرد: پس شورای شهر برای چیست؟ مردم برای چه نماینده انتخاب کرده‌اند؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین تداوم محدودیت‌های ترافیکی همچون آغاز مهر می‌تواند اثرگذار باشد و لازمه آن برخورداری از مدیریت یک پارچه شهری است.

جدای از تصویب این موضوع در شورای ترافیک، هیئت دولت هم باید آن را تصویب کند که البته بعید است تا زمانی که رئیس جمهور و وزرا همراه اسکورت از خطوط ویژه تردد می کنند، هیچ ترافیکی را نمی بینند و درد مردم را درک نمی‌کنند، اقداماتی نظیر پرداخت سهم دولت در حمل  و نقل عمومی را انجام دهند و یا پیشنهاد معاونت ترافیک برای شناور کردن ساعات کاری را تصویب کنند.

انتهای پیام/

گزارش از علی کاظمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۱۰:۲۷ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
در آمریکا، ماشین های شرکتهای پخش و توزیع حق ندارند در طول روز در سطح شهر تردد کنند و به توزیع مواد شرکتهای خودشون اقدام کنند. طبق قانون، اونها فقط باید در نیمه شب این کار رو انجام بدن. این کار باعث میشه بخش زیادی از ترافیک حل و نیز از جنگ اعصاب راننده های دیگر کاسته بشه.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
احمد
۰۹:۱۳ ۲۸ مهر ۱۳۹۷
پورسیدآقایی در خصوص مخالفت‌ها با اجرای این طرح گفت: دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های پخش با ممنوعیت تردد از فاصله 6 تا 9 صبح مخالف هستند و مقاومت می‌کنند و می‌گویند توزیع نکردن کالا در صبح برای ما هزینه دارد زیرا ناچار می‌شویم که در نیمه شب اقدام به پخش کنیم و هزینه‌هایمان افزایش می‌یابد.

یعنی دولت و شهرداری باید از شرکتهای پخش اجازه بگیرن؟
لین کامیونتهای پخش که در طول روز هرجا دلشون میخواد توقف میکنن و پر رو پر رو به ریش ماشینای دیگه میخندن یکی از عوامل اصلی ترافیک تو شهرن.
آخرین اخبار