در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اعتیاد ماجراجویانه چیست؟

یک آسیب شناس اجتماعی گفت: تمرکز بر روی برنامه‌­های حمایتی و پیشگیرانه باید در دوران نوجوانی و جوانی صورت گیرد و به این گروه‌های سنی توجه بیشتری شود.

مهرناز رضایی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: جوانی و نوجوانی دوران روبرو شدن با جهان تازه و تجربه‌های متفاوت است و یکی از این تجربیاتی که البته پرخطر است، استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر در این سنین است.

وی افزود: جوان و نوجوان در معرض خطر مصرف مواد مخدر، نیازمند ایجاد تغییراتی در رفتار و نگرش خود نسبت به مواد مخدر و سبک زندگی است تا در مسیر مصرف و وابستگی و تبعات آن قرار نگیرد. اعتیاد به مواد مخدر، الکل و مصرف مواد محرک، موجب اختلالات روانی و آسیب‌های اجتماعی در مصرف کنندگان آن‌ می‌شود؛ حتی گاهی اعتیاد عامل اصلی آسیب‌هایی نظیر خودکشی، تصادفات رانندگی، نزاع و ... نیز بوده است.

رضایی بیان کرد: در نوجوانی ممکن است احساس شکست، ناامیدی و ناکامی به سراغ فرد آید، در این شرایط رمز موفقیت برای یک نوجوان این است که اجازه ندهد این شکست‌ها اعتماد به نفس او را از بین ببرند.


بیشتر بخوانید: چگونه با فرزند نوجوانمان ارتباط موثرتری برقرار کنیم؟ 


وی با بیان اینکه در نوجوانی به دلیل ماهیتی که دارد، مصرف تفننی و ماجراجویانه موادمخدر شایع‌تر است و نوجوانان تحت تاثیر گروه‌های سنی و همتا میل به مصرف مواد مخدر دارند، عنوان کرد: خطر ابتلا به بیماری­‌های خطرناک مانند ایدز و هپاتیت ناشی از اعتیاد در سنین نوجوانی و جوانی بسیار بیشتر است و بر همین اساس توصیه می شود تمرکز برنامه‌­های حمایتی و پیشگیرانه در دوران نوجوانی و جوانی باشد و به این گروه‌های سنی توجه بیشتری شود.

این آسیب شناس ادامه داد: بروز اعتیاد بین جوانان مشکل و دغدغه تمامی کشورهای دنیاست و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما گاهی ادعا می شود سونامی اعتیاد در ایران وجود دارد و میزان مصرف مواد مخدر در ایران بالاتر از سطح میانگین مصرف در جهان است؛ در حالیکه این ادعاها نادرست است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
بسیار مفید بود ممنونم ازتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۷
بسیار مفید بود ممنونم ازتون
آخرین اخبار