وزیر خارجه آلمان سفرش به عربستان را معلق کرد

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد در شرایطی که نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت جمال خاشقجی افزایش یافته است، سفرش به ریاض هیچ معنایی ندارد.

وزیر خارجه آلمان سفرش به عربستان را معلق کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، اعلام کرد تا زمان انتشار بیانیه حکومت عربستان درباره سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی، سفر خود را به این کشور به تأخیر می‌اندازد.

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد سفر برنامه‌ریزی‌شده خود به عربستان را تا زمانی که ریاض اطلاعات شفافی درباره ناپدیدشدن جمال خاشقجی ارائه دهد، به تأخیر می‌اندازد.

به گفته هایکو ماس، این سفر در راستای بخشی از تلاشها برای ترمیم روابط بین دو کشور صورت می‌گیرد، اما در شرایطی که نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت جمال خاشقجی افزایش یافته و مقامات ترکیه‌ای اعلام کرده‌اند که وی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شده‌ است، این سفر هیچ معنایی ندارد.

وی در نشستی خبری در برلین افزود: «ما یک سفر برنامه‌ریزی‌شده به عربستان داریم اما اکنون آن را تعلیق می‌کنیم. قرار است طرف سعودی درباره این موضوع (ناپدیدشدن خاشقجی) بیانیه‌ای را صادر کند. ما بیانیه ریاض را پایه‌ای برای تصمیم‌گیری درباره اینکه آیا سفر به ریاض در شرایط کنونی معنادار است یا نه، قرار می‌دهیم.»

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

مقامات ترکیه‌ شنبه گذشته اعلام کردند همزمان با ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان در استانبول، تیمی ۱۵ نفره وارد این ساختمان شده و ساعتی بعد این تیم با هواپیمای شخصی استانبول را به مقصد ریاض ترک کرده‌ است و اکنون اعلام شده که چند مرد همزمان با ناپدید شدن خاشقجی جعبه‌هایی را از داخل ساختمان کنسولگری بیرون برده‌اند. جعبه‌هایی که گفته می‌شود احتمالا حاوی جسد قطعه‌قطعه شده وی بوده‌اند.

رسانه‌های ترکیه‌ای حتی به نقل از مقامات امنیتی این کشور اعلام کردند که فیلم و نوار صوتی شکنجه و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان از سوی عوامل امنیتی سعودی را در اختیار دارند. پس از این اظهارنظر مقامات دولتی ترکیه، بسیاری از نهادهای بین‌المللی و روزنامه‌نگاران جهان خواستار تحقیقات شفاف و بی‌طرفانه درباره ناپدیدشدن مشکوک این روزنامه نگار شدند.

همزمان با عملیات تجسس در کنسولگری عربستان، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابعی آگاه گزارش داد حکومت عربستان در حال تهیه گزارشی است که ضمن پذیرش قتل جمال خاشقجی اعلام می‌کند این جنایت از سوی «عوامل خودسر» و در حین بازجویی از وی صورت گرفته و هیچ دستوری از مقامات بالاتر وجود نداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار