آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشور درتولید آفتابگردان

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گفت: آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشور درتولید آفتابگردان رابه خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛تخم آفتابگردان به عنوان یک آجیل مورد علاقه خانواده‌های ایرانی است که درکنار شادی‌های خود ازاین آجیل خوشمزه استفاده می‌کنند.

تخم آفتابگردان به دلیل داشتن منیزم زیاد به عنوان تخمه استخوان ساز نام گرفته به این دلیل که استخوان‌ها برای جذب کلسیم نیاز به منیزیم دارند وتخم آفتابگردان سرشار ازمنیزیم است.
 

از مغز تخمه نیز می‌توان در انواع غذا‌ها ازجمله سالاد‌ها استفاده می‌شود.

تخم آفتابگردان منبع غنی از انرژی، ضد التهاب، مفید برای قلب، عروق، پوست و پیشگیری از سرطان می‌باشد.

آذربایجان غربی رتبه نخست کشور درتولید آفتابگردان رابه خود اختصاص داده است

عبداله فتح اله زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛بااشاره به اینکه این استان با سطح زیر کشت ۱۵ هزارو ۲۰۰هکتار رتبه نخست کشور درتولید آفتابگردان رابه خود اختصاص داده است گفت:شهرستان خوی با تولید ۲۲ هزارتن محصول رتبه نخست در استان وکشوررا به خود اختصاص داد است.

وی با اشاره به اینکه این محصول از اوایل فرودین تا نیمه اول تیر در استان کشت می‌شود افزود:کاشت این محصول هم به صورت مکانیزه ونیمه مکانیزه و برداشت نیز باتوجه به رسیدگی کامل محصول از اواسط شهریور صورت می‌گیرد.

بزرگترین میدان خشکبار ایران با ۳۰۰ مغازه در شهرستان خوی واقع شده است

علی رضا مردانی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خوی درگفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ بااشاره به اینکه بزرگترین میدان خشکبار ایران در شهرستان خوی واقع شده است گفت:دراین میدان ۳۰۰ باب مغازه فعال است که ارزش ریالی خرید وفروش تخم آفتابگردان آجیلی ۲هزار۴۸ میلیون ریال می‌باشد.

وی افزود:سطح زیرکشت آفتابگردان آجیلی درسال زراعی ۹۷_۹۶ تقریبا ۱۲ هزارو ۸۰۰ هکتارازارقام قلمی، دورسفید وپسته‌ای می‌باشد.

وی به قیمت این محصول اشاره کرد وگفت: هرکیلو تخم آفتابگردان به طور متوسط ۱۶ هزارتومان در بازار خشکبار خوی خرید و فروش می‌شودومازاد آن به سایر استان‌های کشور فرستاده می‌شود.

ربابه سیدی یکانی

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.