وقتی تولیدات ورزشی ایرانی مُچ برندهای خارجی را خواباند

هفته گذشته نمایشگاه تجهیزات ورزشی در تهران برگزار شد و حضور پُر رنگ محصولات داخلی امیدواری را به تامین تجهیزات ورزش در داخل کشور زنده کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، هفدهم نمایشگاه دستگاه تجهیزات ورزشی از 21 تا 24 مهر ماه با حضور 120 شرکت داخلی و 14 شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه های تهران  برگزار شد. در این نمایشگاه آنچه بیشتر نمود داشت غرفه های تولید کنندگان داخلی بود که نسبت به سال های گذشته حضور فعال تری داشتند به طوری که آنها در بحث تجهیزات، پوشاک ورزشی و ..... فعالیت می کردند.

بیش از 60 درصد از نمایشگاه این بار به محصولات داخلی اختصاص یافت و در بخش هایی که ما در گذشته مجبور به خرید تجهیزات ورزشی از کشورهای خارجی و نشان های تجاری بیگانه بودیم در سال حمایت از کالای ایرانی شاهد رشد و ترقی تولید کنندگان داخلی بودیم که برای آینده ورزش نوید روزهای خوبی را می دهد. این روزها و با توجه به نوسانات نرخ ارز اهمیت و ضرورت تولید داخلی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود چرا که نمی توان از تاثیرات نرخ دلار بر میزان قیمت های داخلی غافل شد ولی توانمندی تولید کنندگان داخلی می تواند به ساخت محصولاتی منجر شود که نه تنها کیفیت بالایی دارد بلکه می تواند قیمت متعادل و معقولی نیز داشته باشد. حتی برخی از تولید کنندگان که در نمایشگاه حضور داشتند به صراحت به این نکته اشاره می کردند که از لحاظ کمیت، قیمت و ...... نه تنها جنس داخلی با محصولات خارجی برابری می کند بلکه حتی از لحاظ قیمت نیز به صرفه تر است و اکنون هم طوری شده در چرخه تولید از ورود کالاهای بدون گارانتی و پایین خارجی به کشور بی نیاز شده ایم و در حال حاضر هم برخی محصولات مان را به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر می کنیم.

برخی از بازدید کنندگان با وجود صحبت با غرفه داران و مطلع شدن از تفاوت دستگاه های ایرانی و خارجی بیشتر ترجیح شان بر این بود تا با خرید کالای داخلی به پیشرفت صنعت در کشور کمک کنند و بدون شک این مسئله کمک شایان توجهی می کند تا هم از ورود دستگاه های بی کیفیت چینی به کشور بی نیاز شویم و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. گرچه نواقصی هم در این نمایشگاه وجود داشت که به طور مثال می توان به این نکته اشاره کرد که به لحاظ زمانی هرگز نتوانست رضایت مخاطب را فراهم کند ، مخاطبی که با علاقه مندی به نمایشگاه می آمد و تنها ساعاتی اندک فرصت داشت تا از نمایشگاهی دیدن کند. پایان کار نمایشگاه ساعت 17 اعلام شده بود در شرایطی که در تمامی کشورهای صنعتی ساعت آغاز به کار نمایشگاه های صنعتی از ساعت 17 است و همین موضوع باعث می شود تا مخاطبان با فراغ بال به سراغ محصولاتی بروند که تمایل به خرید آنها دارند اما مسئولان برگزاری نمایشگاه توجه چندانی به این موضوع نداشتند و این یعنی گرفتن حق بازدید از نمایشگاهی که خیلی از کارمندان برای شروع و دیدن آن لحظه شماری می کردند.

نه تنها مردم بلکه رسانه ها و اهالی ورزش برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند، حتی روسای فدراسیون های ورزشی هم برای تکمیل تجهیزات سالن های تمرین خود و برای خرید با فروشندگان و صاحبان غرفه ها وارد گفتگو و مذاکره شده بودند تا به جای خرید محصولات فیک چینی از تولید داخلی حمایت کنند تا بدین گونه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی را سر لوحه کار خود قرار دهند.

ما باید فرهنگ کشور خودمان را به سمت ترویج تولید داخلی تنظیم کنیم و پیش ببریم و این خیلی چیز مهمی است. این در حالی است که در گذشته، سال های متمادی این فرهنگ به ملت ما تزریق شده بود که به دنبال مصنوعات و ساخته‌های خارجی برویم اما اکنون کیفیت تولید داخل، حمایت از تولید کنندگان داخلی در این راه مؤثر است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا تولید داخل ارزش پیدا کند. مسئله‌ی واردات بی‌رویه و بی‌منطق ضرر و خطر بزرگی است و مردم باید این مسئله را درک کنند. وقتی یک محصول خارجی را ما داریم مصرف می‌کنیم، در واقع داریم یک کارگر خودمان را بی کار می‌کنیم.

در عین حال با برخی از غرفه داران به گفتگو پرداختیم که آن را در زیر می خوانید:

سرایی: تمایل مردم به خرید وسایل داخلی بیشتر از خارجی است چرا که وسایل خارجی بی کیفیت هست

مسعود سرایی  تولید کننده داخلی گفت: اکنون تمایل مردم به خرید وسایل داخلی بیشتر از خارجی شده است چرا که قیمت دستگاه های خارجی سرسام آور است و در این شرایط مقرون به صرفه نیست. خوشبختانه دستگاه های ایرانی از لحاظ رقابتی با دستگاه های چینی قابل رقابت شده و طوری است که تمایل مردم استفاده از وسایل داخلی است.

او گفت: در گذشته وسایل چینی بدون گارانتی و مدیریت خاصی وارد کشور می شدند به نحوی که با هزینه گزاف هم به فروش می رسید. این گونه وسایل تنها برای یک سال قابل استفاده است. از نظر الگو برداری بسیار شبیه به کشورهای معتبر اروپایی هستیم هر چند که از لحاظ تکنولوژی قابل قیاس و رقابت با آنها نیستیم البته در صورت ادامه رسیدگی می توانیم امیدوار باشیم تا چند سال آینده محصولات مان را هم به کشورهای متمول اروپایی صادر کنیم.

سرایی در پاسخ به این سوال که ارز دولتی استفاده می کنید یا ارز آزاد، گفت: بیشتر شرکت ها در حال حاضر ارز آزاد استفاده می کنند . هر چند که یک سری شرکت ها با استفاده از ارز دولتی دستگاه وارد می کنند با ارز آزاد هم آن را به فروش می رسانند و همین امر باعث شده تا سود هنگفتی نصیب آنها شود.

تولید کننده داخلی درباره سال حمایت از کالای داخلی و اینکه چقدر مسئولان به آن پایبند هستند، پاسخ داد: باید بگویم هیچ کمک خاصی از سوی دولت چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ پشتیبانی صورت نگرفته و شرکت های خصوصی خودشان در تلاش هستند تا گلیم شان را از آب بیرون بکشند. در بحث مواد اولیه با مشکل مواد مواجه هستیم و انحصار آن تنها در اختیار دولت است. دستگاهی که در گذشته با سه میلیون تومان به فروش می رسیداکنون قیمت آن به شش میلیون تومان رسیده است و این مسئله مشکلاتی را برای تولید کننده بوجود آورده چرا که نمی تواند هدفی که مد نظرش است را به مرحله اجرا برساند.

او در ادامه بیان کرد: یک سری مواد پلاستیکی از چین در حال ورود به کشور است و این در حالی است که ما اجناسی داریم نزدیک به هشت ماهی می شود در گمرگ اند و هنوز هم ترخیص نشده است و همین موارد است که باعث می شود جنس داخلی از چشم بیفتد. طبق تصویب دولت تولید کنندگان موظفند کالای داخلی خرید کنند ولی با این حال برخی اوقات شاهد این هستیم که رایزنی هایی صورت می گیرد تا دستگاه خارجی وارد کشور شود هر چند که بیشتر ارگان ها تمایل به استفاده از وسایل داخلی دارند. به جای اینکه دولت شرایطی را فراهم آورد تا تولید کنندگان وسایل شان را به کشورهای دیگر بفرستند اما از انجام این کار ساده امتناع می ورزد. به هر حال در این چند مدتی که در نمایشگاه حضور داشتیم به غیر از ضرر چیزی عایدمان نشد. اگر من جای دولت بودم راهکارم این بود دربحث ورود دستگاه ها علی الخصوص دستگاه بدنسازی استاندارد سازی صورت گبرد تا تعادل بازار از بین نرود.

محمدی: در صورت حمایت دولت می توانیم کالاهای مان را به اروپا هم صادر کنیم

محمد محمدی هم گفت: تمام وسایل ما داخلی است اما در ورود مواد اولیه به کشور با مشکل مواجه هستیم. سلیقه ای است هم مشتریان ما علاقه مند به دستگاه های داخلی هستند و هم خارجی.  وسایل داخلی بهتر است چرا که اجناس خارجی فاقد کیفیت هستند. از شانس بد ما اجناس چینی به کشور رسوخ پیدا کرده و همین عامل موجب شده تا تعادل بازار داخلی بهم بریزد. اگر دولت هم ارز دولتی در خدمات تولید کنندگان قرار دهد و هم در ورود مواد اولیه به ما کمک کند قطعا می توانیم موفقیت آمیز تر عمل کنیم.

او افزود: در صورت حمایت دولت این پتانسیل را داریم اجناس مان را به کشورهای مطرح اروپایی صادر کنیم تا بیشتر عاشق استفاده از وسایل ایرانی شوند نه چینی.

نیکقدم : فروش دستگاه های بی کیفیت چینی معضل شده تا نتوانیم وسایل ایرانی را به خوب به مردم بشناسانیم

رضا نیکقدم هم گفت: حمایتی از سوی دولت تاکنون انجام نگرفته است و تنها فروش دستگاه های بی کیفیت چینی معضل شده تا نتوانیم وسایل ایرانی را به خوب به مردم بشناسانیم.بهتر است به جای دستگاه های بی کیفیت چینی دستگاه های اروپایی به کشور وارد شوند تا از این طریق بازار رقابت داغ تر شود.

او افزود: از برج یازده تاکنون بیشتر وسایل ما در گمرگ هستند و ترخیص نشده باعث شده با مشکلاتی مواجه شویم. با این وضعیت دلار فروش ما بیشتر کالای داخلی است و خدارا شاکریم که این اتفاق در حال رخ دادن است که می توانیم از تولی داخلی حمایت کنیم و اکنون هم طوری شده کالاهایمان را در لهستان و اروپای شرقی به فروش می رسانیم.


بیشتر بخوانید:

کواکبیان: مشکل تولید کنندگان لوازم ورزشی، گرانی مواد اولیه است

نمایشگاه بین المللی ورزش و تجهیزات ورزشی ۲۱ مهر افتتاح می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
ماشاالله به تولید کنندگان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
دمتون گرم (تمام تولیدکنندگان داخلی) ، شما مایه افتخار و غرور مایید (همه ایرانیها) .
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۰۸:۴۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
ما ایرانی هستیم یعنی هر چی بخواهیم میتونیم درست کنیم از موشک و لامبورگینی و سلول های بنیادی تا هر چیزی که به فکرمون بیاد فقط کافی که بخواهیم اینا که دیگه چیزی نیستند
Norway
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
یادمون نره علاوه بر مطالب فوق ، یه خورده ایمان و صداقت هم میخواد