اجرای طرح مشارکتی بیابان زدایی در ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از ارجرای طرح مشارکتی بیابان زدایی در اراضی ملی استان خبر داد.

امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،گفت: طرح مشارکتی بیابان زدایی در ۲۰۰ هکتار زمین  ملی استان با هدف مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی اجرا می شود.

وی افزود: از ابتدای سال تا کنون ۳۰ هکتار از زمین‌های ملی در طرح مشارکتی در قالب ماده سه حفاظت از اراضی ملی به مردم واگذار شد ه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:این اراضی در شهرستان‌های شهرستان‌های جاسک، سیریک و بندرلنگه قرار دارند.

ذاکری افزود: متقاضیان برای واگذاری اراضی در طرح مشارکتی بیابان زدایی به ادارات منابع طبیعی در این شهرستان‌ها مراجع کنند.

وی گفت:طرح مطالعاتی این ۲۰۰ هکتار انجام شد ه. است و عملیات اجرایی کاشت نهال و علوفه پس از نخستین بارندگی دراراضی واگذاری شده در طرح مشارکتی بیابان زدایی آغاز می‌شود.

نزدیک به دو دهه خشکسالی، افت شدید آب‌های زیرزمینی، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی ونبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی از مهم‌ترین تنگنا‌ها درزمینه بیابان‌زدایی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: همچنین عملیات مالچ‌پاشی با هدف بیابان زدایی در سطح هزار هکتار از اراضی استان تا پایان سال اجرا می‌شود.

ذاکری افزود: شهرستان جاسک بیشترین سطح کانون‌های بحران فرسایش بادی در استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: برای مالچ پاشی حدود ۴۶ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:مالچ‌پاشی باعث افزایش سرعت عملیات تثبیت ماسه‌های روان می‌شود.
ذاکری افزود: پارسال بیش از هزار هکتار طرح‌های بیابان زدایی در استان اجرا شد.

هرمزگان با مساحت ۷ میلیون و دویست هزار هکتار دارای ۲۸ کانون بحرانی فرسایش بادی و یک میلیون و ۵۶۵ هکتار اراضی بیابانی است. 33 روستا در استان هرمزگان در معرض هجوم شن های روان هستند.هرمزگان یکی از ۷ استان اول منشاء ریزگرد‌های داخل کشور است.

انتهای پیام/ر


مالچ پاشی در ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی هرمزگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.