واکنش نتانیاهو به تصمیم جدید اردن درباره عدم تمدید توافق صلح

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام شاه اردن در تمدید نکردن توافق نامه صلح با این رژیم گفت، با اردن درباره تمدید الحاقیه‌های توافق صلح درباره اراضی الباقوره و الغمر گفتگو خواهد کرد.

واکنش نتانیاهو به تصمیم جدید اردن درباره عدم تمدید توافق صلحبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به اقدام شاه اردن در تمدید نکردن بخش‌هایی از توافق نامه صلح با این رژیم گفت، با اردن درباره تمدید الحاقیه‌های توافق صلح درباره اراضی الباقوره و الغمر گفتگو خواهد کرد.

نتانیاهو در سالگرد کشته شدن اسحاق رابین نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی گفت «:توافق صلح بین رژیم اسرائیل و اردن در روز بیست و ششم اکتبر وارد بیست و پنجمین سال خود خواهد شد. در این توافق نامه صلح حق اردن برای بازگشت مالکیتش بر منطقه نهاریام (Naharaim) در امتداد رود اردن و منطقه تسوفار (Tsofar) در ناحیه موشاو (Moshav) در جنوب اسرائیل در اربا (Arabah) محفوظ نگه داشته شده است. امروز اردن به ما اطلاع داد که قصد دارد که از این حق خود برای نخستین بار در بیست و پنج سال گذشته استفاده کند.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به مذکرات با اردن برای احتمال تمدید توافق نامه کنونی ادعا کرد بدون شک و از یک دید کلی توافق به طور کلی مهم و محترم برای دو طرف است.

این سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به سخنان عبدالله دوم شاه اردن برای تمدید نکردن بخش‌هایی از توافق صلح با اسرائیل بیان شد.

شاه اردن در سخنانی اعلام کرد که قصد ندارد که دو الحاقیه توافق نامه صلح با اسرائیل را تمدید کند.

بر اساس توافق نامه ۱۹۹۴ به اسرائیل اجازه بهره برداری از دو منطقه الباقوره و الغمر تا بیست و پنج سال داده شده بود. این وضعیت در بیست و پنج سال گذشته وجود داشته است. این الحاقیه‌ها در سال آینده باطل می‌شوند و شاه اردن اعلام کرد که این تصمیم خود را به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده است.

سرزمین باقوره در شمال دره رود اردن در سال ۱۹۶۰ به اشغال اسرائیل درآمد و سرزمین الغمر در نزدیکی عقبه در جنوب اردن در جریان جنگ سال ۱۹۶۷ به اشغال اسرائیل درآمد.

بر اساس توافق نامه صلح با رژیم صهیونیستی، اردن توافق کرد که کشاورزان و افسران اسرائیلی به مدت بیست و پنج سال به این منطقه دسترسی آزادانه داشته باشند. عبدالله دوم شاه اردن تاکنون دلیلی برای این اقدام خود بیان نکرد، اما به نظر می‌رسد که او با فشار‌های داخلی برای پایان دادن به بخشی از توافق نامه صلح و بازگشت این مناطق به تحت کنترل اردن مواجه است.

هفته گذشته تظاهرکنندگان در امان پایتخت اردن خواهان پایان مالکیت اسرائیل بر این دو منطقه و بازگشت آن‌ها به خاک اردن شدند.

انتهای پیام/

نتانیاهو با شاه اردن درباره تمدید توافق صلح گفتگو می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۷
اسرائیل چقدر بدبخت شده که اردن هم براش آدم شده
آخرین اخبار