مجری طرح محوری گندم وزارت جهادکشاورزی؛

کشور نیاز به واردات گندم ندارد

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: طی دو سال گذشته واردات گندم در کشور به صفر رسیده است و نیاز به واردات این محصول نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از قزوین  ؛ اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی در دومین نشست کشت پایش فنی زراعت در قزوین گفت: با استفاده از روش‌های نوین و بذر و تکنولوژی‌های مناسب  روند خود اتکایی گندم به ۱۰۰ درصد رسیده و نیاز کامل کشور از تولید تامین شده است.

اسفندیاری پور افزود: برای حفظ تولید این محصول استراتژیک برنامه‌هایی در دست اقدام داریم که در سال زراعی جاری، اجرا می‌شود.

اسفندیاری پور اظهار داشت: در سال زراعی جاری بیش از پنج میلیون ۸۰۰ هزارهکتار از ارضی کشاورزی به زیر کشت گندم خواهد رفت که از این حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی است.

وی اضافه کرد: با افزایش درآمد می‌توان از دیم کاران گندم حمایت کرد که اجرای پروژه مشترک ایران سیمیت نیز یکی از اقدامات مهم برای انتقال تکنولوژی برمزارع دیم می‌باشد.

به گفته‌ این مقام مسئول؛ با اجرای این پروژه؛ عملکرد تولیدگندم در اراضی دیم طی پنج سال حدود ۲۵ درصد و در اراضی آبی حدود ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: تعهد ملی که بر عهده کارشناسان کشاورزی است توجه به مصرف کود حاوی عنصر روی و غنی کردن دانه‌های گندم است که در دستور کار طرح طرح افزایش ضریب خود اتکایی گندم قرارا دارد و به ارتقاء گندم و نان و بهبود تغذیه کمک خواهد کرد.

اسفندیاری پور تصریح کرد: اجرای پروژه کشاورزی با تردد کمتر ادوات کشاورزی در اراضی کشاورزی امکان پذیر است.

مجری طرح محوری گندم کشور با اشاره به توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: در اراضی تناسب آبیاری تیپ دوره دسترسی گیاه به آب را بیشتر و دراین دوره طولانی باعث افزایش ماندگاری رطوبت و افزایش راندمان تولید محصول است.

اسفندیاری افزود: با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کارایی مصرف آب تکنولوژی موجود ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم به ازای هر متر مکعب آب خواهد رسید.

وی اضافه کرد: توجه نکردن به بیماری و آفات گندم در روند رشد باعث کاهش تولید می‌شود.

انتهای پیام/

نشست کشت پایش فنی زراعت در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار