باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می دهد؛

نگاهی به حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی

میزان استقبال مردم خراسان جنوبی طی سال های اخیر از سینماها افزایش یافته اما هنوز برخی مولفه ها برای حضور بیشتر مخاطبین باید مورد توجه دست اندرکاران این بخش قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ سینما پدیده‌ای است که تحولی اساسی در دنیا به وجود آورد، رنگ و بوی خاصی به هنر بخشید و پس از موسیقی، هنرهای ترسیمی، ورزش و حرکات نمایشی، ادبیات و هنرهای دستی و تجسمی به عنوان هنر هفتم یاد می شود، هنری که در خدمت اشاعه شش هنر دیگر قرار دارد.

یادش بخیر مادربزرگم برایم تعریف می‌کرد زمان قدیم که کسی تلویزیون نداشت، مردم برای دیدن فیلم‌ها به مکان‌هایی به نام تماشاخانه می‌رفتند که بسیار تاریک بود.

هیچ وقت یادم نمی‌رود که برای دیدن فیلم در آن مکان چقدر سروصدای دستگاه‌ها و تجهیزات بود که فیلم به سختی نمایش داده می‌شد، اما در سال‌های گذشته که سینماها پیشرفت زیادی کرده هر وقت از جلوی سینما رد می‌شدیم صف‌هایی پر ازدحام جمعیت برای خرید بلیط  و تماشای فیلم در انتظار نوبت قرار می‌گرفتند .

نگاهی به حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی/ فاصله زیاد تا به ایده ال رسیدن

ترویج فرهنگ به سینما رفتن در بین مردم

واحدی مدیر سینما بهمن خراسان جنوبی در زمینه وضعیت سینماها در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛گفت: سینماهای استان نسبت به یک دهه قبل وضعیت مطلوب تری دارد ولی تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم.

مدیر سینما بهمن با اشاره به اینکه  در گذشته شاهد صندلی های خالی در سینماهای استان بودیم و بیشتر مردم اوقات فراغت خود را با دورهمی های خانوادگی می گذراندند افزود: در حال حاضر  یکی – دو سالی است که میزان استقبال مردم از فیلم‌های اکران شده افزایش داشته است.

به گفته واحدی اکران همزمان فیلم های سینماهای تهران  در سینماهای  استان و از سوی دیگر اکران جشنواره فیلم فجر در مراکز استان‌ها  نقش مهمی در افزایش استقبال مردم از سینما داشته است.

وی با بیان اینکه زمان مناسب اکران برخی از فیلم ها در استقبال یا  استقبال نکردن مردم بسیار موثر است اظهار کرد: به عنوان مثال در تابستان امسال اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان را داشتیم که به واسطه زمان نامناسب اکران و برخی از موضوعات دیگر آنگونه که انتظار داشتیم از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نگرفت.

به گفته واحدی ساخت فیلم‌های مخاطب پسند و متنوع از سوی برخی از فیلم سازان و تبلیغات صدا و سیما  برای حضور مردم در سینما  نیز نقش مهمی در افزایش استقبال از سینما در خراسان جنوبی طی چند سال گذشته داشته است.

مدیر سینما بهمن یادآور شد: اگر می‌خواهیم چراغ سینماهای استان روشن بماند باید دستگاه‌ها و نهادهایی چون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها و مطبوعات فرهنگ سازی جدی‌تری داشته باشند.

نگاهی به حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی/ فاصله زیاد تا به ایده ال رسیدن

محتوای مناسب فیلم عامل جذب مردم به سینما

زهرا حاجیانی یکی از جوانان  بیرجندی که برای دیدن فیلم اکران شده به سینما آمده بود  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: مهمترین مؤلفه‌ای که باعث جذب مردم به سینما می‌شود، محتوای فیلم‌ها است در حالی که برخی از فیلم‌ها از جنبه کیفی برای مخاطب جذابیتی ندارد.

وی بیان کرد: تجربه ثابت کرده است که اگر فیلم‌های پر محتوا و مطابق با فرهنگ بومی تولید شود مردم از آن استقبال می‌کنند و خراسان‌جنوبی نیز از این قضیه مستثنی نیست.

این شهروند خراسان‌جنوبی یادآور شد: هنگام اکران فیلم به وقت شام شاهد حضور بیشتر خانواده ها در سینما بودم اما اکنون به همراه دوستانم  که آمده ام حضور خانواده ها در سینما کم تر دیده می شود چرا که ذائقه مردم استان به گونه ای  است که به فیلم هایی با محتوای فرهنگی و سیاسی  مانند به وقت شام ، تنگه ابوقریب استقبال بیشتری نشان می دهند.

حاجیانی ادامه داد: زمانی که مردم اوقات فراغت بیشتری دارند باید زمینه حضور مردم در سینماها فراهم شود  و حتی مشوقی برای آنان در نظر گرفته شود چرا که تنها در این صورت تماشای فیلم در سینما بین مردم نهادینه می‌شود.

نگاهی به حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی/ فاصله زیاد تا به ایده ال رسیدن

انتقاد از افزایش قیمت بلیط های سینما

زهره احمدی یکی دیگر از شهروندان است که از کیفیت پایین فیلم‌های ساخته شده گله مند است و در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ می‌گوید: بلیط سینما گران است و اصلا صرفه اقتصادی ندارد که برای تماشای فیلم‌های بی‌کیفیت به سینما برویم، بنابراین هر زمان که از کیفیت فیلم اطمینان داریم سعی می‌کنیم با خانواده برای تماشای آن به سینما برویم.

وی ادامه داد: مردم خراسان جنوبی مردمی با سرانه درآمد خانوار پایین هستند، برخی از مردم در تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود درمانده‌اند و تماشای فیلم در سینما شاید در اولویت‌های چند دهمی آنها نیز نباشد.

تفریحات فرهنگی که یکی از نمونه‌های آن رفتن با خانواده به سینما است، در فرهنگ مردم این استان هنوز به خوبی جا باز نکرده است و مردم بیشتر از دور هم بودن لذت می‌برند و اوقات فراغت خود را با دورهمی‌های خانوادگی می‌گذرانند.

رفتن به سینما تنها به تعدادی از جوانان که قصد دارند اوقات فراغت خود را با تفریحات سالم بگذرانند، بسنده می‌شود و صندلی‌های سینماهای استان افتخار میزبانی از قشرهای مختلف مردم را هنوز کسب نکرده است.

نگاهی به حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی/ فاصله زیاد تا به ایده ال رسیدن

به طور کلی باید گفت سینما دریچه آشتی مردم با دنیای رنگ، تصویر و حرکت است. امروزه جوامع از سینما به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابرازهای انتقال مفاهیم، پیام‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی خود استفاده می‌کنند. درواقع می‌توان گفت سینما صنعتی است که می‌تواند فرهنگ‌های مختلف را درخود ذوب کند و مخاطبان را به سمت و سوی دلخواه سوق دهد.

گزارش از طیبه اکبر آبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.