موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

صدای مقاومت در تالار وحدت پیچید/ استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

مهمترین اخبار و رویداد‌های موسیقی از ۲۸ مهرماه تا ۴ آبان ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

صدای مقاومت در تالار وحدت پیچید/ استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سالبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسیقی ایران در هفته‌ای که گذشت شاهد رویداد‌هایی بود که در ادامه به مهمترین آنها می‌پردازیم؛

استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی/ گنجه ای: خانه موسیقی نیاز به تحول دارد

داود گنجه‌ای نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی سال هاست که در هیأت موسس و شورای عالی خانه موسیقی عضویت دارد. او ظاهرا به دلیل اختلاف نظر با برخی از اعضا استعفا داده است و مایل است که مدیر جوانی در جایگاه او قرار گیرد.

داود گنجه‌ای در این باره گفت: در ۱۸ سال گذشته به صورت مستمر در هیات موسس، شورای عالی خانه موسیقی، هیات مدیره و عنوان قائم مقامی خانه موسیقی حضور داشتم و در این دوران هم نهایت تلاش خودم را انجام دادم که صمیمانه آنچه در توان دارم برای پیشرفت این مجموعه صنفی انجام دهم، اما دیگر احساس کردم توان حضور در این نهاد را ندارم و از سوی دیگر برخی از اختلاف دیدگاه‌ها باعث شد که نتوانم در این سمت حضور داشته باشم.

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد / استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

وی افزود: در این سال‌ها ایراداتی به خانه موسیقی از سوی منتقدان محترم وارد می‌شد و من سعی می‌کردم با پذیرش این انتقاد‌ها که سال هاست متوجه خانه موسیقی است، فضای آرامی را در حد توان مهیا کنم. حمیدرضا نوربخش (مدیر خانه موسیقی) را به عنوان یکی از بهترین هنرمندان موسیقی این سرزمین و حتی مانند فرزندم دوست دارم، اما احساس می‌کنم برخی از اختلاف نظر‌ها و اتفاقاتی که در این زمینه وجود دارد، اجازه نمی‌دهد که بیشتر از این در این نهاد حضور داشته باشم و بهتر است جوان تر‌ها وارد بدنه مدیریتی خانه موسیقی شوند. آنقدر شجاعت دارم اسم افرادی که با آن‌ها اختلاف نظر دارم را معرفی کنم، اما مایلم فعلا فضا را ترک کنم.

نوربخش: دلمان نمی‌خواهد که استاد گنجه‌ای را از دست بدهیم

حمید رضا نوربخش مدیر خانه موسیقی در واکنش به استعفا و صحبت‌های داود گنجه‌ای گفت: استاد گنجه‌ای از بنیانگذاران خانه موسیقی هستند و از موثرترین افرادی بودند که از ابتدا در بنیان خانه موسیقی نقش داشتند و تا الان هم همینطور بوده است. ما همیشه از راهنمایی‌ها و پیگیری‌های ایشان در هیئت مدیره و شورای عالی بهره‌مند بوده‌ایم. همیشه صحبت‌ها و بحث‌هایی وجود داشته و خواهد داشت، اما به دلایلی ایشان رنجیده شده‌اند. امیدواریم و تلاش می‌کنیم که این رنجش برطرف شود. البته هنوز چیزی مبنی بر استعفای کتبی اعلام نشده و ایشان فقط در خبرگزاری‌ها این رنجش را اعلام کردند. امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که رنجش ایشان برطرف شود و دوست نداریم که جناب استاد گنجه‌ای را در خانه موسیقی نداشته باشیم.

بانوان، از اشک‌های شکسته گفتند

آلبوم «این اشک‌های شکسته» منتشر شد. این آلبوم شامل آثاری از شعر‌های آیینی بانوان در مدح و منقبت حضرت امام حسین (ع) و اربعین حسینی است.

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد / استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

در توضیح این آلبوم آمده است: «آلبوم صوتی این اشک‌های شکسته عرض ارادت بانوان شاعر کشور به محضر حضرت امام حسین (ع) و اصحاب با وفای ایشان در قالبی، چون کتاب صوتی است که در استودیو هلال تهیه و تولید شده است. این آلبوم از مجموعه «شعر آوا» به عنوان نخستین آلبوم اشعار آیینی بانوان ویژه اربعین، شامل ۸ قطعه شعر عاشورایی به مدت ۲۵ دقیقه از شاعران آیینی برجسته‌ای، چون ساجده جبارپور، زهرا سادات قاسمی، ندا نوروزی، سارا جلوداریان، نغمه مستشار نظامی، نفیسه سادات موسوی، فاطمه طارمی و سیده فاطمه موسوی است که شاعران شاخص‌ترین اشعار عاشورایی خود را در استودیو هلال و با صدای خود دکلمه می‌کنند.»

حافظ ایمانی مدیر هنری اثر و محسن جلیلی نظارت بر ضبط، انتخاب موسیقی و میکس قطعات این آلبوم را بر عهده داشته است.

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد

آیین تجلیل از اعضای ارکستر سمفونیک تهران در دوران دفاع مقدس با عنوان «ساز‌های خاکی»، شامگاه شنبه ۲۸ مهرماه در تالار وحدت تهران برگزار شد. بنیاد فرهنگی هنری بنیاد رودکی متولی برگزاری این برنامه بود. در این مراسم برخی از قطعات آن دوران همراه با ارکستر دفاع مقدس اجرا شد. محمد گلریز، جهانگیر زمانی و رشید وطن دوست خوانندگان قطعات بودند. ضمن اینکه در پایان از تمامی عوامل موسیقی دوران دفاع مقدس تقدیر شد.

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد / استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی معاونت هنری این وزارتخانه، قاسم رفعتی، محمد سریر نوازنده و آهنگساز، شاهین فرهت و دیگر مسئولان و فعالان هنر اول از جمله حاضران در مراسم بودند.

نکته مهم در این برنامه انتقاداتی بود که محمد گلریز نسبت به عملکرد وزارت ارشاد داشت. گلریز در این باره گفت: در حال حاضر ما در معرض شدیدترین هجمه‌های فرهنگی قرار داریم که هزینه‌های گزافی برای آن می‌شود که بخشی از آن صرف موسیقی‌های آنچنانی و بی محتوا می‌گردد. مقام معظم رهبری به کرات به مسئولان فرهنگی کشور هشدار داده اند و تاکید داشته اند که مردم به ویژه جوانان در معرض این خطر قرار دارند، اما متاسفانه در چند سال اخیر نه تنها گام موثری برداشته نشد؛ بلکه با بها دادن به آثار سبک و مبتذل در بعد کلام، ملودی و اجرا ضربات قابل توجهی به موسیقی وارد گردید و بعضا مخاطبان از ارزش‌ها دور شدند. ما در سال‌های قبل این توفیق را داشتیم که شاهد برگزاری جشنواره‌های موسیقی مقاومت، جشنواره موسیقی دفاع مقدس و جشنواره ۹ دی باشیم. اما چند سالی است که خبری از این حرف‌ها نیست و هروقت هم از دوستان مسئول می‌پرسیم که سرنوشت این جشنواره‌ها چه شد، به ما می‌گویند «پول نداریم».

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد / استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

وی افزود: ما هرساله این جشنواره را برگزار می‌کنیم و دغدغه این را داریم که این جشنواره به مناسبت ایام پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، اما در این سال‌ها اصلا شعر و سرودی که یادآور جشن فجر انقلاب اسلامی باشد، وجود نداشت. به طوری که حتی من در برخی مواقع به طنز می‌گفتم که بهتراست نام این جشنواره راعوض کنید؛ وقتی نام آن با موضوع انقلاب اسلامی، اما به کام دیگران است.

صالحی وزیر ارشاد نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران به تمجید از ارکستر سمفونیک دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: برنامه بسیار خوبی بود. ارکستر دفاع مقدس فضایی را ایجاد کرد که بازگشت به گذشته را تجسم کنیم. موسیقی ایران با موسیقی دفاع مقدس جان دوباره گرفت و موسیقی حماسی شور جدیدی به موسیقی داد که ابهامات درباره استفاده از این هنر بر طرف شود.

او همچنین اعلام کرد که برنامه‌های بنیاد رودکی بسیار خوب است و تصمیم ندارد تغییری در مدیریت این بنیاد داشته باشد.

کنسرت شوالیه موسیقی همراه با تقدیر مجلس کانادا

حافظ ناظری و شهرام ناظری همراه با گروه بین‌المللی «ناگفته» چندی پیش تمرینات خود را در کشور کانادا آغاز و نخستین کنسرت خود را ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) در اتاوا روی صحنه برد. این گروه همچنین ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه) در شهر مونترال کنسرت برگزار کردند. در ادامه این گروه ۲۹ مهرماه به تورنتو سفر کردند و ۲۷ اکتبر (۵ آبان‌ماه) کلگری و در نهایت ۲۸ اکتبر (۶ آبان‌ماه) در ونکوور میزبان علاقه‌مندان خود در این شهر‌ها هستند.

صدای مقاومت در تالار وحدت سر داده شد / استعفای یکی از اعضای خانه موسیقی پس از ۱۸ سال

پس از اجرای کنسرت «ناگفته» ناظری‌ها در کانادا، مجلس این کشور از شهرام و حافظ ناظری تقدیر کرد. در متن این تقدیر آمده است: «از شما سپاسگزای می‌کنیم که استعداد اسطوره‌ای و نبوغ هنریتان را با مردم تورنتو درمیان گذاشتید و بدانید که طرفدار‌های بسیار زیادی در این‌جا دارید»

انتهای پیام/

آخرین اخبار از موسیقی ایران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.