رادیو چه برنامه‌هایی برای اربعین دارد؟

شبکه‌های مختلف رادیویی در طول ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، با تولید و پخش ۳۳۴ عنوان برنامه، زائرین حسینی را همراهی می‌کنند.

ده هزار و هفتصد دقیقه برنامه نشان از ارادت رادیو به اربعینبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت صدا؛ به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی ویژه برنامه‌های متعدد و مختلف از شبکه‌های رادیویی به روی آنتن می‌رود.

شبکه‌های مختلف رادیویی در طول ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، با تولید و پخش سیصد و سی و چهار عنوان برنامه به مدت ده هزار و هفتصد دقیقه، زائرین حسینی را همراهی می‌کنند.

بر این اساس برنامه‌های در نظر گرفته شده با موضوعاتی از قبیل نمایش‌های فاخر رادیویی، گفتگو، گزارش‌های زنده از کربلای معلی، مصاحبه، پخش ادعیه، محافل انس با قرآن مجید و موارد متعدد دیگر به گوش هموطنان می‌رسد.

رادیو ایران

رادیو ایران باتوجه به نزدیک شدن اربعین حسینی، ویژه برنامه‌های مختلفی همچون «باغ ارغوان، دور عاشقان، چهل پرده اشک، نوبت نوا، نذر یار، عشق است و آتش و خون، همنوا با نینوا، با کاروان عشق، دعوت، گنجشک و جبرئیل» برای پخش تدارک دیده است.

در ادامه اطلاعات بیشتری از این برنامه‌ها آمده است:

«گنجشک و جبرئیل» از شنبه ۵ آبان ساعت ۲۰:۰۰ به تهیه کنندگی رامین جواد پور، به مدت ده شب از رادیو ایران پخش می‌شود.

«عشق است و آتش و خون» ۸ و ۹ آبان به تهیه کنندگی زهرا قاعدی ساعت ۱۷:۰۵

«نذر یار» ۷ آبان بعد از خبر ساعت ۱۹:۰۰

«دعوت» ۷ و ۸ آبان به تهیه کنندگی شهاب نادری بعد از خبر ساعت ۲۲:۰۰

«دور عاشقان» ۸ آبان ساعت ۴:۰۰

«چهل پرده اشک» ۸ آبان به تهیه کنندگی وحید بیات ساعت ۹:۰۰

«نوبت نوا» ۸ آبان ساعت ۱۶:۳۰

«با کاروان عشق» ۸ آبان بعد از خبر ساعت ۱۹:۰۰

«همنوا با نینوا» ۸ آبان ساعت ۱۹:۲۵ از رادیو ایران موج FM ردیف ۹۰ مگاهرتز و موج AM ردیف ۵۵۸ کیلو هرتز پخش می‌شود.

 

رادیو تهران

رادیو تهران در ایام پیاده روی اربعین ویژه‌ برنامه هایی تحت عنوان با کاروان اربعین را در قالب آیتم‌های کوتاه تدارک دیده است که به گزارش مستند از راهپیمایی اربعین، گفتگو با زائران و مسئولین مرتبط با اربعین می‌پردازد. همچنین این شبکه در ویژه برنامه‌ای با همین عنوان در روز اربعین به صورت برنامه‌ای مستقل به روی آنتن می‌رود. برنامه عطر خدا نیز به روایتگری تاریخ و پیوند موضوع اربیعن با توجه به اقتضائات امروز جامعه اشاره می کند.

رادیو قرآن

برنامه مهرتابان به صورت زنده از کربلا پخش می‌شود و محفل انس با قرآن نیز "به صورت زنده از نجف اشرف و تا قبل از اذان ظهر و بعد از اذان مغرب و عشاء" به روی آنتن می‌رود. علاوه بر موارد گفته شده گزارش‌های متنوعی از پوشش راهپیمایی جامعه قرآنی را نیز به سمع مخاطبان می‌رسد.

رادیو پیام

در کلیه بخش‌های رادیو پیام به راهپیمایی اربعین- آیتم پیام کربلا - کلام رهبری در خصوص اربعین - پیام‌های بهداشتی و آداب این سفر در قالب تکست - پخش روضه و مداحی و موسیقی متناسب پرداخته می‌شود.

رادیو سلامت

این شبکه رادیویی با برنامه حقیقت سرخ که به برقراری ارتباط با گزارشگر رادیو سلامت در راهپیمایی روز اربعین، برنامه به رنگ زندگی با موضوع گزارش از راهپیمایی با شکوه اربعین، برنامه مهرگان با موضوع گزارش از راهپیمایی با شکوه اربعین، برنامه کوچه سلامت پلاک ۱۰۲ با موضوع گزارش از راهپیمایی اربعین مخاطبان را همراه خود می‌سازد.

رادیو ورزش

رادیو ورزش نیز با برنامه عصر عاشقی و برنامه چهلمین روز که در آن‌ها به گفتگو با ورزشکارانی که در راهپیمایی اربعین حضور دارند، می‌پردازد. برنامه فرهنگ و ورزش با موضوع انعکاس گزارش از مراسم پیاده روی اربعین و برنامه با گزارشگران که به تهیه گزارش از موکب‌هایی که توسط هئیت‌های ورزش و ورزشکاران اداره می‌شود اشاره می‌کنند.

رادیو نمایش

رادیو نمایش نیز با نمایش‌های رادیویی کمک حال، مسافر، با پای پیاده، خواب پدر، رفاقت، سوغاتی، دوستی تازه، نشان دوست، در کنار هم، دکتر احمد، زائر و اشتباه محاسباتی با موضوع مجموعه نمایشی اپیزودیک با محوریت پیاده ‏روی اربعین مخاطبان را همراهی می‌کند. همچنین این شبکه رادیویی برنامه گیومه شامل آیتم‏ های متنوع و مرتبط با پیاده روی اربعین ازجمله ارتباط با گزارشگر مستقر در مرز‌های مهران و چزابه، پوشش خبری سوگواره ملی تئاتر میدانی و تعزیه اربعین و پوشش خبری تئاتر پیاده ‏روی اربعین متعلق به حوزه هنری را به روی آنتن می‌برد.

حال و هوای خاص در استودیو رادیو اربعین

وقتی وارد استودیو رادیو اربعین می‌شوید، حال و هوای خاص فضای این محل انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. سیاه پوش شدن در و دیوار‌های استودیو، صدای نوای آرام نوحه، آرامش خاصی که کمتر در زمان تولید برنامه‌های زنده وجود دارد هر بیننده‌ای که تجربه حضور در استودیو‌های مشابه را داشته است، متعجب می‌کند.

تمامی عوامل حاضر در این استودیو هنگام ضبط برنامه با زبان دل ارتباط برقرار می‌کنند و مخاطبان را همراه می‌سازند. چقدر برای گویندگان این شبکه دشوار است زمانی که مخاطبان در طول مسیر پیاده روی و با دل شکسته خود از حال و هوای عزادارن و مظلومیت امام حسین علیه السلام سخن می‌گویند، اشک و بغض خود را کنترل نمایند تا برنامه به نحو شایسته اجرا شود.

آنچه که از استودیو رادیو ابعین به چشم می خورد نه صرفاً تکیه بر تاکتیک‌های برنامه سازی رادیویی، بلکه ارتباط فرا رسانه‌ای است که گروه‌های نه چندان پر تعداد برنامه ساز در هر شیفت کاری با مخاطبان میلیونی خود برقرار می کنند. این نحوه تعامل شاید در طول تاریخ رسانه‌ای و در جایگاه خود بی سابقه باشد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رادیو ، اربعین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار