شهر نجف و مسیر کربلا این روزها مملو از عاشقان اباعبدالله است و گروهی از این عاشقان، پاکبانان ایرانی هستند که به عشق سیدالشهدا(ع) در این مسیر خدمت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسیر راهپیمایی زائران اربعین در فاصله بین نجف تا کربلا مملو از جلوهای زیبایی انسان دوستی و  ایثار است. هر کس به هر طریقی عشق به سیدالشهدا(ع) را با خدمت به زائران نشان می دهد. خواه با تعارف چای و خرما و غذا و بطور کلی پذیرایی باشد، خواه با فراهم کردن امکان استراحت و خواه با خدمات دیگری مثل ماشاژ دادن پا و کمر و غیره. زائران باشد.

در مسیر راهپیمایی چشمم به افراد زحمتکشی افتاد که بارها در تهران آنها را دیده ایم و این بار  آنها در مسیر کربلا هم در حال خدمت رسانی بودند. پاکبانانی که از شهرداری تهران و چند کلانشهر دیگر به نجف و کربلا اعزام شده اند.

پاکبانان نجف از همان روز ورود به شهر مشغول خدمت کردن شده اند. طی صحبتی که با زائران اربعین داشتم، متوجه شدم که امسال نظافت مسیر راهپیمایی نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است. در سالهای گذشته در اطراف مسیر و خیابان ها زباله ها مشهود بوده، اما امسال به همت همین پاکبانان زباله‌ روی زمین به ندرت دیده می‌شود. این پاکبانان با وجود بارش‌های شدید باران، از خدمت کردن و جمع آوری زباله‌ها دست برنداشته و مسیر را برای زائران پاکسازی می‌کنند. 

با مشاهده جارو زدن مسیر کربلا، بی اختیار به یاد نذر کردن و جارو زدن تکیه ها و هیات های عزاداری توسط عزاداران در ایام محرم و همچنین جارو زدن صحن امام رضا(ع) افتادم. حدس زدم که رُفت و روب مسیر زائران کربلا  احتمالا حس متفاوتی با تمیز کردن و جارو زدن خیابانهای تهران و شهرهای دیگر دارد. این بهانه گفت و گوی کوتاه من با پاکبانان حاضر در نجف شد که با وجود مشهود بودن خستگی در چهره هایشان، صمیمانه درخواست گفتگو را پذیرفتند.

گزارش همتی////پاکبانی که پا به پای راهیان کربلا قدم می‌گذارد

یکی از آنها می گوید: «کارگر شهرداری هستم؛ اولین بار است که به نجف آمده ام؛  به عشق آقا امام حسین(ع) هر کاری از دستم بر بیاید انجام می‌دهم.»

از حس و حالش پیش از اعزام به نجف پرسیدم. گفت: «وقتی گفتند آماده باش که می‌خواهی برای خدمتگزاری به زائران اربعین به نجف بروی، سر از پا نمی‌شناختم. از همان روز برای آماده شدن ساک بستم و هنوز باور نمی‌کنم که در نجف و در جوار حرم حضرت علی (ع) هستم. عشق به امام حسین(ع) و خضرت عباس در دل ما همیشه ماندگار است؛ ما چه در نجف و چه در جای دیگر برای خدمت کردن آماده ایم. زندگی ما بر پایه اهل بیت(ع) استوار شده است.»

او در ادامه گفت: «ما علاوه بر پاکبانی مسیر، تا حدی راهنمای زائرین نیز هستیم. برخی زوار مسیر راهپیمایی و یا مسیر اصلی خود را گم کرده باشند؛ ما پاکبانان به آن‌ها برای یافتن مسیر کمک می‌کنیم این شاید کمترین کاری باشد که از دستمان بر می‌آید. شاید پاکبانی در مقابل کسانی که موکب‌ها و یا پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) را بر عهده دارند کوچکترین کار باشد، اما حس تمام خدمتگزاران به اهل بیت(ع) یکسان است.»

از او درباره نکات جالبی که در مسیر زائران دیده، پرسیدم. در پاسخ گفت: «جذاب‌ترین صحنه‌ای که در این روز‌ها شاهد بودیم، تعامل بین مسلمان با غیر مسلمان بود، انگار همه در یک مسیر قرار گرفته باشند و برای رسیدن به یک هدف یک راه را طی می‌کنند. من شاهد استقبال عراقی‌ها از زوار تمام کشور‌ها بودم. زائران بسیاری از کشور‌ها در این مراسم عظیم بین المللی شرکت کرده اند. این مراسم بزرگترین تجمع در بین مسلمان و غیر مسلمان در یک نقطه از جهان است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار