سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای رفع نیاز محرومان

نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای رفع نیاز محرومان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ ذبیح نیکفر نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای رفع نیاز محرومان است و موقوفات، حق الناسی است که در اختیار سازمان اوقاف قرار گرفته و مردم و سازمان اوقاف باید از آن و حق تعیین شده در این رابطه مراقبت کنند.

وی با بیان اینکه سنت حسنه وقف سرمایه‌ای است که باید در جهت نیات واقفان هزینه و مدیریت شود افزود: مسئولیت سازمان اوقاف در حفظ و نگهداری موقوفات بسیار مهم است.

نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان اوقاف هر چه قدر بتواند اعتماد مردم را در زمینه عمل به نیات واقفان جلب کند به همان نسبت مردم برای وقف و ثبت موقوفات جدید ترغیب می‌شوند.

نیکفر با بیان اینکه سنت حسنه وقف از احکام متعالی اسلام برای مددرسانی به نیازمندان و رفع نیاز از جامعه است افزود: ترویج فرهنگ وقف برای رونق اقتصاد کشور بسیار اثر بخش است و سنت حسنه وقف این ظرفیت را دارد از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

همچنین در این دیدار حجت الاسلام علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: سازمان اوقاف یک دستگاه فراجناحی و خدمتگزار است و ظرفیت عظیم وقف برای رفع مشکلات جامعه باید مورد توجه مسئولان و کارگزاران نظام باشد.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در نگاه اول یک نهاد مذهبی و فرهنگی است افزود: سازمان اوقاف از بستر خدمت به اهل بیت و قرآن کریم، به دنبال رفع نیاز‌های روز جامعه، تقویت ارکان اقتصادی جامعه اسلامی، مبارزه با فقر و توزیع عادلانه ثروت است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اینکه کارکرد‌های سازمان اوقاف نشات گرفته از فلسفه فرهنگ مترقی وقف است گفت: فرهنگ وقف ظرفیت عظیمی برای رفع مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه دارد که باید مورد توجه مسئولان، سیاستگزاران و برنامه ریز و کارگزاران نظام باشد.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه حمایت‌های دولت و مجلس در چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، گفت: با وجود همه حمایت‌ها باز هم حمایت مسئولان در تراز سازمان اوقاف نیست.

وی به کارکرد‌های فرهنگ وقف کارکرد‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سنت حسنه وقف در کنار دستاورد‌های دینی آن اشاره و تصریح کرد: اگر از سنت حسنه وقف حمایت شود، مشکلات کشور در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کمتر خواهد شد.

مدیرکل اداره اوقاف و امورخیریه به انجام فعالیت و برنامه‌های متعدد ضمن سال اوقاف و امور خیریه، اشاره کرد و گفت: انجام و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی از جمله طرح آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، نشاط معنوی در تابستان، مهر تندرستی با هدف تامین تجهیزات پزشکی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، مهر تحصیلی با هدف کمک به دانش آموزان بی بضاعت همه ساله در سطح کشور و گیلان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام علیزاده با بیان اینکه سال گذشته هزار مبلغ دینی در ایام تبلیغی به سراسر استان گیلان اعزام شده اند افزود: با وجود معرفی بی نظیر کارکرد‌های نهاد وقف در ۱۰ سال اخیر، باز هم سنت حسنه وقف ظرفیت‌های بیشماری برای معرفی داد.

وی کمبود اعتبارات دولتی را از مشکلات ادارات اوقاف استانی برشمرد و تصریح کرد: با حجم گسترده فعالیت‌های فرهنگی، نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا در تامین اعتبارات دولتی، سازمان اوقاف توفیق بیشتری داشته باشد.

 

انتهای پیام/م.ع

رفع نیاز محرومان از مزایای سنت حسنه وقف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.