متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری از کاهش چشمگیر هپاتیت B. در افراد زیر ۲۵ سال در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، محمدرضا حسنجانی روشن متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه بیماری هپاتیت B. یک بیماری شایع در جهان است، گفت: بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری آلوده بوده و بیش از ۲ میلیارد نفر نیز سابقه تماس با این ویروس را داشته و بهبود یافته اند.

وی با بیان اینکه در ایران ۲ میلیون نفر از افراد، آلوده به این بیماری می‌باشند، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد مردم در سنین بالای ۲۵ سال نیز سابقه تماس با این ویروس را داشته و بهبود یافته اند.

حسنجانی روشن گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری در ایران انتقال از مادران آلوده بدون علامت به کودک بوده که این آلودگی بیشتر در زمان زایمان و یا از طریق شیر دادن اتفاق افتاده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه از سال ۱۳۷۲ در ایران، غربالگری هپاتیت B. در خانم‌های باردار سراسر کشور صورت گرفت، افزود: مادرانی که آلوده به این ویروس بودند به نوزادشان بعد از تولد ایمونوگلوبولین هپاتیت B. و واکسن هپاتیت B. تزریق می‌شود که با این کار خطر انتقال از مادران آلوده به نوزاد بطور چشمگیری کاهش یافته است.

وی گفت: همزمان با این طرح، واکسیناسیون بر علیه هپاتیت B. در تمامی کودکانی که در ایران از سال ۱۳۷۲ متولد شدند انجام  شد که نتیجه آن منجر به کاهش چشمگیر آلودگی به این ویروس در افراد زیر ۲۵ سال کشور در حال حاضر شد.

وی افزود: خانم‌های آلوده، باید همسر و کلیه افراد خانواده همسرانشان موررد بررسی قرار گیرند و در صورت نیاز، واکسیناسیون هپاتیت B. انجام شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در مورد ازدواج یک فرد آلوده با طرف مقابل اگر طرف مقابل واکسیناسیون هپاتیت B. را بطور کامل انجام داده باشد خطری وی را تهدید نمی‌کند، بنابراین این افراد می‌توانند به راحتی و بدون هیچ واهمه‌ای ازدواج کنند.

حسنجانی روشن افزود: افراد آلوده باید هر ۶ ماه یکبار از نظر وضعیت ویروسی و کبدی خود نیز آگاه باشند چرا که در تعدادی از این بیماران سیستم دفاعی بدن ویروس را بطور خود به خود از بین می‌برد، همچنین بعضی از بیماران ویروس بدنشان فعال و نیاز به درمان پیدا می‌کند و تعداد قابل توجهی از بیماران این ویروس بمدت طولانی در بدنشان باقی می‌ماند.

وی گفت: ۹۰ درصد بزرگسالانی که به هپاتیت حاد B. مبتلا می‌شوند در  ۶ ماه آینده سلامتی خود را باز می‌یابند، اما در ۱۰ درصد دیگر احتمال ریشه کن شدن این بیماری کم است و در بدن باقی مانده و مزمن می‌شود.

وی افزود: درد شکم، ادرار تیره، تب، درد مفاصل و ماهیچه ها، کاهش و یا از دست دادن اشتها، حالت تهوع و استفراغ، خستگی و ضعف، زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها، جوش‌های پوستی از علائم و نشانه‌های هپاتیت حاد B. می‌باشند.

وی با بیان اینکه واکسن هپاتیت ب. یکی از راه‌های مفید و مناسب پیشگیری از ابتلا به این بیماری است، گفت: خودداری از رفتار‌های پرخطر و رابطه جنسی حفاظت نشده، استفاده از کاندوم تازه برای هربار رابطه جنسی، ترک مصرف مواد مخدر و دارو‌های غیرقانونی از راه‌های پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به هپاتیت ب. است.

حسنجانی روشن افزود: به رعایت نکات بهداشتی هنگام استفاده از خدمات سالن‌های تاتو توجه کنید و قبل از سفر به مناظق پرخطر خود را واکسینه نمایید و به هیچ عنوان از سوزن، سرنگ، مسواک و تیغ مشترک استفاده نکنید.

خبری خوش برای اهدا کنندگان مستمر خون در مازندران
 

اسماعیل پوریانی مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: با انعقاد تفاهم نامه‌ ای بین انتقال خون مازندران و مرکز مدیریت بیماری‌ های واگیر دانشگاه علوم پزشکی، برای به صفر رساندن انتقال بیماری‌ ها از راه خون و فرآورده‌ های آن، واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون ضد عفونت هپاتیت B. انجام می‌ شود.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه اهداکنندگان مستمر خون که تولد آن‌ ها قبل از فروردین ۶۸ باشد، از اول مهر تا ابتدای اسفند امسال فرصت دارند با مراجعه به مراکز انتقال خون استان در شهر محل سکونت خود معرفی نامه واکسیناسیون دریافت کرده و با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی برنامه واکسن هپاتیت B. مورد تأیید وزارت بهداشت را، رایگان دریافت کنند.

پوریانی، جمعیت هدف این طرح ملی را، گروه سنی ۲۹ سال به بالا اعلام کرد و گفت: این واکسن در ۳ نوبت شامل زمان مراجعه، یک ماه پس از مراجعه نوبت نخست و ۶ ماه پس از مراجعه نوبت نخست بر اساس تاریخ‌ های مقرر انجام می‌شود.

انتهای پیام/آ

هپاتیت ب. در افراد زیر ۲۵ سال کاهش یافت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار