باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

مهمان ناخوانده آفریقایی در باغ‌های مازندران، کام باغداران را تلخ کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مگس مدیترانه‌ای مهمان ناخوانده آفریقایی است که ۵۰ سال از ورودش به کشورمان می‌گذرد و به سرعت در حال تکثیر است.

این حشره نوعی آفت است که در باغ‌های مازندران، فارس، کرمانشاه، گلستان، گیلان و زنجان مشاهده و از سال ۱۳۶۱ مهمان ناخوانده باغ‌های مازندران به ویژه باغ مرکبات شده است. 

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

نابودی ۹۰ درصد میوه باغ‌ها با حمله مگس میدترانه‌ای

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری با بیان اینکه مگس مدیترانه‌ای امسال در ۶ هزار هکتار از باغ‌های مرکبات مازندران ردیابی شد،گفت:  انواع نارنگی به ویژه رقم پیش رس آن مقصد اصلی این مگس‌های میوه هستند.

وی با اشاره به اینکه باغداران مازندرانی تاکنون ۱۰ هزار تله برای جمع آوری مگس میوه نصب کردند، افزود: جهاد کشاورزی مازندران هم با راه اندازی ۳۰۰ ایستگاه پیش آگاهی و نصب ۸۰۰ تله در حال کنترل این آفت است.

زاغی با بیان اینکه در صورت کنترل نشدن آفت مگس مدیترانه‌ای ۹۰ درصد میوه باغ از بین می‌رود، گفت: ۲ هزار هکتار از باغ‌های مازندران به روش طعمه پاشی به صورت غیرشیمیایی کنترل شد.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

راهی برای جلوگیری از شیوع مگس میوه

زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای جلوگیری از خسارت مگس میوه، برداشت میوه‌های رسیده نارنگی پیش رس و نارنگی انشوی معمولی در کانون‌هایی که جمعیت آفت بالا است سریعتر انجام شود.

وی درباره افزایش جمعیت مگس میوه در برخی از باغات مرکبات و احتمال خسارت به محصولات پاییزی افزود: کارشناسان پیش آگاهی در عرصه باغات حوزه عمل برای ردیابی و شناسایی کانون‌ها از طریق بازدید‌های میدانی و افزایش تعداد ایستگا‌ه‌ها و تله‌های جلب کننده حضور مستمر داشته باشند.

زاغی با بیان اینکه برداشت میوه‌های رسیده نارنگی پیش رس و نارنگی انشوی معمولی باید سریعتر انجام شود، گفت: طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به میزان ۲.۵ تا ۳ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب به همراه ۲۰۰ سی سی حشره کش مالاتیون با استفاده از سمپاش پشتی تلمبه‌ای به صورت یک ردیف در میان در قسمت‌های آفتابگیر درخت انجام شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک راه دیگری برای رهایی از این آفت ناخوانده است.

زاغی گفت: آفت مگس میوه از سال ۹۴ از لیست آفات قرنطینه‌ای استان خارج شد و هزینه مبارزه بر عهده باغداران است و به همین دلیل هماهنگی با فروشندگان بخش خصوصی برای تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز و ارائه خدمات به بهره برداران ضروری است.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

باقی ماندن ۱۲ نسل از مگس میوه

مگس مدیترانه‌ای ۵ تا ۶ نسل و گاهی تا ۱۲ نسل روی میوه باقی می‌ماند و نحوه ماندگاری آن به درون خاک رفتن و دوباره سر در آوردن است.

جلوگیری از نقل و انتقال میوه‌های آلوده به دیگر مناطق جهت رعایت مقررات و قوانین قرنطینه گیاهی، صادرات میوه از باغات غیر آلوده و تحت شرایط خاص و استاندارد‌های تعریف شده و انجام مبارزه زراعی به منظور از بین بردن شفیره آفت و کاهش جمعیت انتقالی به سال بعد از راهکار‌های کاهش جمعیت و جلوگیری از خسارت است.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

مگس میوه بلای جان باغداران شمالی

آقای هاشمی یکی از باغداران ساروی می‌گوید: مگس میوه ابتدا در ۱۰۰ متر از درختان باغ مرکباتم وجود داشت و اکنون یک هکتار از باغ را فرا گرفته است.

وی افزود: با اینکه نصب تله‌های زرد برای جلوگیری از آفت بسیار موثر بود و تا حدودی این آفت را در باغم کنترل کرد، اما این آفت کاملا از بین نرفت.

هاشمی گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی هر هفته برای بازدید به باغم می‌آیند و راه‌های غیر شیمیایی برای جلوگیری از مگس مدیترانه‌ای پیشنهاد می‌کنند.

ابراهیمی یکی دیگر از باغداران ساروی می‌گوید: مگس مدیترانه‌ای پارسال حدود ۴ میلیون تومان به باغ مرکباتم خسارت وارد کرد و امسال قبل از طغیان آفت تله زرد نوری نصب کردم.

وی افزود: تاکنون همه آفت در تله نوری به دام افتادند و هنوز خسارتی به باغ وارد نشده است.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

باغداران بابلی دل نگران از وجود مگس میوه

آقای عنایتی که دو هکتار باغ مرکبات در بابل دارد، می‌گوید: آفت مگس میوه امان ما باغداران را برید و تمام زحمات یک ساله ما را از بین برد.

وی افزود: اوایل خسارت به باغ و از بین رفتن محصول متوجه علت آن نشدم و پس از ۲۰ روز آن را با کارشناسان جهاد کشاورزی بابل در میان گذاشتم.

این کشاورز بابلی گفت: اکنون با نصب تله‌های نوری این مگس‌ها به دام افتادند و با این روش غیرشیمیایی به دیگر میوه‌ها خسارت وارد نکردند.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

سید احمد طاهری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، می‌گوید: با نظارت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی بابل و شبکه مراقبت و پیش آگاهی شهرستان بابل، تاکنون ردیابی و مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۴ هزار و ۷۸۱ هکتار از باغ‌های بابل انجام شد.

وی افزود: با نظارت کارشناسان و نصب ۵۶ عدد تله فرمونی و کارت زرد در ۴۲ ایستگاه، ۶ هزار و ۷۹ عدد مگس میوه و با استفاده از ۴۵ عدد تله سراتراپ هزار و ۸۱۳ عدد مگس در باغات شهرستان بابل شکار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل با اشاره به مبارزه غیرشیمیایی و طعمه پاشی در ۳۶ هکتار و شکار انبوه در ۶ هکتار، گفت: این عملیات با استفاده از ۱۷۷ لیتر پروتئین، ۷۲۷ عدد کارت زرد، ۱۳۲ عدد فرمون، ۴۰ لیتر سراتراپ و ۱۰۱ عدد تله مک فیل انجام شد.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

رزمایشی برای مبارزه با مگس میوه

برای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای رزمایش پدافند غیرعامل زیستی در برخی از شهر‌های مازندران برگزار شد تا از تکثیر و گسترش این آفت ناخوانده جلوگیری شود.

قاسم حکمت شعار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه شمالی با بیان اینکه در پدافند غیرعامل همه نهادها، گروه ها، سازمانها، شهروندان و بهره برداران می‌توانند نقش داشته باشند، گفت: رزمایش زیستی مبارزه با مگس میوه مدیترانه‌ای با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی سوادکوه شمالی برگزار شد.

وی افزود: در این رزمایش به صورت عملی روش صحیح ترکیب و آماده سازی سموم مؤثر این آفت و سمپاشی آموزش داده شد و در حاشیه آن، کارگاه آموزشی همراه با توصیه‌ها و موارد فنی لازم درباره مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه‌ای برای دهیاران، شورا‌ها و بهره برداران برگزار و روش‌های ردیابی و شناسایی، کنترل و مبارزه با این آفت ارائه شد.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

مخرب‌ترین آفت کشاورزی جهان در حال کنترل

مگس میوه مدیترانه‌ای روی میوه‌های مختلف مانند انجیر، گلابی، سیاه ریشه، هلو، شلیل، خرمالو و آلو، نارنگی ژاپنی، نارنگی محلی و پرتقال تامسون خسارت وارد می‌کند.

مگس میوه یکی ازمخرب‌ترین آفات کشاورزی در جهان است و اکنون با همکاری کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی در حال کنترل است و استمرار مبارزه غیر شیمیایی با مگس میوه می‌تواند پای مگس میوه مدیترانه‌ای را برای همیشه از باغ‌های مازندران برچیند.

جولان مهمان آفریقایی در باغ‌های مازندران

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار