رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان های گناوه و دیلم گفت: در بندر گناوه و دیلم ۴۳۸ رقبه موقوفه وجود دارد که ۲۷۸ رقبه مربوط به گناوه و ۱۶۰ مورد مربوط به دیلم است.

در بندر گناوه و دیلم ۴۳۸ رقبه موقوفه وجود داردپی خسته در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: طبق ماده یک و تبصره ۳ اداره اوقاف، اداره اوقاف مالک هیچ موقوفه‌ای که مردم وقف می‌کنند نیست و فقط ناظر آن‌ها است.

وی بیان کرد: اداره اوقاف فقط امانت دار موقوفات مردم است و حسینیه‌ها و مساجد و دیگر موقوفات را فرزندان واقف می‌توانند اداره کنند؛ و فقط اداره اماکن متبرک در اختیار اداره اوقاف است.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان های گناوه و دیلم تصریح کرد: اجرای مراسم در حسینیه‌ها و مساجد به عهده اداره اوقاف نیست و واقف اداره آن را برعهده دارد.

پی خسته تاکید کرد: در شمال استان و شهرستان‌های دیلم و گناوه ۶۲ امامزاده و بقه متبرک شناسایی شده که شامل هفت امامزاده، ۲۱ آرامگاه و ۳۴ قدمگاه است.

وی افزود: در این دو شهرستان، اغلب مردم وقف‌های خود را به ساخت مسجد و حسینیه اختصاص می‌دهند، ولی در کنار این گونه وقف‌ها باید کار‌هایی نیز انجام گیرد که درآمدزایی داشته باشد تا بتوان بعداز احداث این مکان‌ها هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها را تامین کرد.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان‌های گناوه و دیلم گفت: امروزه نیاز است مردم علاوه بر ایجاد درمانگاه، مدرسه و دیگر مکان‌های  عام المنفعه برای درآمدزا بودن آن‌ها و تامین منابع مالی برای نگهداری این مکان‌ها فکری کنند.

پی خسته ادامه داد: هزینه‌هایی که اداره اوقاف از موقوفات به دست می‌آورد، خرج خود موقوفات می‌شود به طوری که ۷۲ درصد آن به نیت خود واقف خرج  و ۱۰ درصد آن صرف کار‌های عمرانی موقوفه  می شود و فقط هشت درصد آن حق التولیه است.

وی گفت: ما ۲۰۱ خادم حسینیه و مساجد داریم، که ۱۲۶ نفر از آن‌ها بیمه تامین اجتماعی هستند و بقیه افراد با توجه به قانون بیمه تامین اجتماعی که فقط یک نفر را در مساجد بیمه می‌کنند، نمی‌توانیم بیمه کنیم.

انتهای پیام/م

اداره اوقاف مالک هیچ موقوفه‌ای نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.