مرندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روابط اقتصادی ایران دچار خلل شود از برجام خارج و برنامه هسته ای را ادامه خواهیم داد

استاد دانشگاه گفت: اگر آمریکایی‌ها با تهدید سایر کشور‌ها مانع پیش برد توافق با اروپا شوند از برجام خارج و برنامه هسته‌ای خود را توسعه خواهیم داد.

مرندیسید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در گفت‌‎وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه اطمینانی برای ادامه حضور ایران در برجام وجود ندارد، گفت: آینده نشان خواهد داد که آیا ماندن ایران در برجام به مصلحت ایران خواهد بود یا خیر، اگر کشور نتواند از ظرفیت برجام استفاده کند از آن خارج خواهد شد و این موضوعی بسیار شفاف است.

وی ادامه داد: شیوه تصمیم گیری نظام ایران روشن است و اگر کار به جایی برسد که آمریکایی‌ها با تهدید و ارعاب مانع پیشبرد برجام و همکاری سایر کشور‌ها با ما شوند آن زمان ایران از برجام خارج و برنامه هسته‌ای خود را به شکل بی سابقه‌ای توسعه خواهد داد.

مرندی با بیان اینکه بدون شک سیاست خارجی ما به گونه ای نخواهد بود که  به هر قیمتی در برجام بمانیم، تصریح کرد: در حال حاضر در مرحله آزمایش جامعه بین الملل هستیم تا ببینیم آن‌ها تا چه حدی در برابر زیاده خواهی‌های آمریکا ایستادگی می‌کنند، اینکه در ادامه شاهد انزوای آمریکا و دستیابی کشورمان به حداقل نیاز‌ها باشیم برای ما این یک برد محسوب می‌شود، چراکه آنان نتوانسته اند در برابر ایران و جامعه جهانی خواسته‌های خود را دیکته کنند.

استاد دانشگاه افزود: درصورتی که اروپایی ها از ترس آمریکا مسیری را انتخاب کنند که باعث ایجاد خلل در صادرات نفت و روابط اقتصادی ایران در سطح بین المللی شود در آن زمان جمهوری اسلامی به سرعت از برجام خارج خواهد شد و فعالیت صنعت هسته‌ای را سر خواهد گرفت.

وی با اشاره به وعده ایجاد ساز و کار ویژه مالی توسط اروپایی‌ها تاکید کرد: نباید خیلی به اروپایی‌ها امید داشت، چراکه  آنها در مقابل آمریکا قدرت چندانی ندارند و باید دید سیاست های آتی آنها به چه صورت خواهد بود اما در حال حاضر می توان گفت این میزان اختلافات اروپا و آمریکا برای ایران سودمند خواهد بود.

مرندی با اشاره به اعتراف آمریکا مبنی بر داشتن  ۱/۶ میلیون بشکه صادرات نفت از سوی ایران در روز ،گفت: واشنگتن تهدید می‌کرد که صادرات نفت ایران را به صفر می‌رساند و این اعتراف نشانه شکست آنها در عدم دستیابی به اهدافشان است، باید بدانیم که ظرفیت آمریکا نسبت به گذشته محدود تر شده و دنیا در حال دگرگونی است، به همین دلیل هم امروز واشنگتن به دنبال تنش‌هایی که در سطح بین الملل بوجود آورده منزوی‌تر شده است.

وی بیان کرد: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران موضوع جدیدی نبوده و ما زندگی در این شرایط را در دوران اوباما حتی به صورت سخت‌تر و سنگین‌تر هم تجربه کرده ایم، چرا که آمریکا در زمان اوباما توانایی اجماع بین المللی علیه کشورمان را داشت.

استاد تهران دانشگاه ادامه داد: در دولت قبلی ایالات متحده پکن، مسکو و سایر کشور‌ها ضعیف‌تر بودند ولی امروز شرایط تغییر کرده است، چرا که امروز آمریکا با روسیه چین و اروپا درگیر شده است و تنش‌هایی ایجاد کرده است که  شرایط را برای کشور ما بهتر کرده است، ولی در نهایت باید منتظر ماند تا ببینیم مجموع این اتفاقات در ماه آینده چگونه پیش خواهد رفت.

وی گفت: آمریکا زمانی از ابزار تحریم علیه ایران استفاده می‌کرد، ولی امروز شاهدیم که کشور‌های دیگر مانند چین روسیه ونزولا ،کوبا و ... هر روز شامل تحریم‌های جدید می‌شوند و این استفاده بیش از اندازه از ابزار تحریم سایر کشور‌ها را نگران کرده و واکنش آن‌هایی را  به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار