دستمالچی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

آمریکا در بن بست تحریم‌های خود بر ضد ایران

کارشناس مسائل سیاسی گفت: موضوع تحریم‌های اقتصادی ایران به دلایل مختلفی نمی‌تواند انتظارات ترامپ مبنی بر به بن بست کشاندن ایران در جهان را برآورده کند.

آمریکا در بن بست تحریم های خود بر ضد ایراناحمد دستمالچی در گفت و گو باخبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛درباره معافیت بخشی آمریکا به تعدادی از کشورها و امکان ادامه دار شدن روند خرید نفت این دولت‌ها از کشورمان پس از تاریخ 13 آبان و در عین حال صادر نکردن مجوز خرید نفت از ایران برای اتحادیه اروپا، اظهار کرد: هشت کشوری که نام آنها در لیست معافیت نفتی آمریکا وجود دارد در اصل کشورهایی هستند که انحصارا نفت ایران را در پالایشگاه های خودشان با ترتیبات ویژه ای استفاده می کردند. به خصوص هند و چین به دلیل اینکه پالایشگاه هایشان از قدیم و حتی قبل از انقلاب براساس نفت خام ایران تنظیم شده است نمی‌توانستند این خرید را به یکباره متوقف کنند و به همین علت آمریکا ملاحظاتی را برایشان قائل شده است .

وی در تشریح علت عدم معافیت بخشی کاخ سفید به اتحادیه اروپا برای ادامه روند خرید نفت این کشور از ایران ادامه داد: اروپا سالهاست که مصرف نفت خود از ایران را در پالایشگاه های خاصی نظیر اِنی و توتال تعریف کرده و همچنین مشتریان جایگزینی نیز برای تامین نفت خود پیدا کرده است .در نتیجه این تحریم ها برخلاف کشورهای دیگر فشار زیادی را بر اروپا تحمیل نخواهد کرد . اما 8 کشور دیگرمشتری دائم ایران بوده و امکان تامین نفت خود را بدون خرید از ایران نداشتند.

دستمالچی همچنین با اشاره به واکنش اتحادیه اروپا و تلاش برای ایجاد سازوکار موازی با سوئیفت برای ادامه مبادلات با ایران پس از دور دوم تحریم ها گفت: به دلیل محرومیت ایران در استفاده از سوئیفت توسط آمریکا، اروپا مصمم است تا با ایجادسازوکار ویژه مالی تازه موسوم به SPV که خاص معاملات اروپا است، جایگزینی برای سوئیفت ایجاد کند، اقدامی که در سطح کلان و گسترده در حال پیگیری است و این امر برای ایران هم بسیار مهم و سود بخش بوده و مشابه آن درمورد روسیه هم برای انجام معامله با ایران با توجه به سازوکار دو کشور درحال شکل‌گیری است؛اما دست‌آورد بسیار مهمی که باعث می شود از این سازوکار به عنوان موضوع درخشان یاد شود، حذف تدریجی دلار از معاملات بسیاری از کشورها نظیر چین، روسیه،اروپا، ترکیه ، عراق و دیگر کشورهاست.

وی درباره تاثیر منفی تحریم ها و واکنش متقابل و تاثیرات منفی بر اقتصاد واشنگتن گفت: آمریکا پیش از این هم در روند تحریم ها با پیچیدگی های خاص جهانی از جمله مخالفت کشورها و افزایش قیمت نفت رو به رو شده و همین امر باعث اعطای معافیت خرید نفتی بر بسیاری از کشورها شده است و حال نیز با حذف دلار از معاملات بین المللی ضربه شدیدی به اقتصاد این کشور وارد خواهد شد.در نتیجه ایالات متحده آمریکا از تبعات تحریم‌های خود نیز در امان نمانده است.

دستمالچی در پاسخ به روند ایجاد SPV توسط اروپا و مدت زمان لازم برای آغاز کار این نهاد تصریح کرد: اروپا تقریبا تمام زیرساخت‌ها و اقدامات این ساز و کار جدید را انجام داده است و گفت زمان زیادی به اجرایی شدن این ساختار مالی باقی نمانده است.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان درباره روند تحریم ها و واکنش های کشورهای جهان به آن همچنین تاثیر اعمال این محدودیت ها در خود آمریکا تصریح کرد: موضوع تحریم‌های اقتصادی ایران به دلایل مختلفی که مطرح شد، نمی‌تواند انتظارات ترامپ مبنی بر به بن بست کشاندن ایران را برآورده کند به خصوص اینکه بسیاری از کشورها نظیر چین،روسیه وهند رفتار تعامل آمیز با کشورمان داشته و چین هم به صراحت اعلام کرده که از تحریم های واشنگتن پیروی نکرده و خرید نفت از ایران را به عنوان مشتری قدیم خود ادامه خواهد داد. همچنین اروپا هم به عنوان متحد سابق این کشور در اعمال محدودیت ها علیه ایران همراه نشده در نتیجه تحریم‌های کاخ سفید کارایی سابق در جهان را نخواهد داشت.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۲۲:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
امیدوارم واقعا آنطور که شما نوشتید باشد ... من که از خدامه
-
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
آمریکا تیرش به سنگ خورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۶ آبان ۱۳۹۷
هدف برجام رفع تحریمها بود
آخرین اخبار