اصلاح مراتع کوهستانی غرب مازندران

۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران امسال اصلاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کیوان وریج کاظمی رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با بیان اینکه ۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران امسال اصلاح شد، گفت: این اقدام در چارچوب برنامه‌های اصلاحی و احیایی مراتع در ۱۲ سامانه عرفی و از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تأمین و هزینه شد.

وی اعتبار این عملیات را ۳ میلیارد و ۷۰ میلیورن ریال اعلام کرد و افزود: حدود ۴ هزار کیلوگرم بذر مرتعی از گونه‌های فستوکا، آگروپایرون، سکاله، اِسْپِرْس، یونجه در این کپه کاری‌ها به کار رفت.

وریج کاظمی گفت: عملیات کپه کاری در چهار خوزه اداره کل در شهرستان‌های چالوس، کلاردشت، رامسر و بخش کجور انجام شد که شهرستان چالوس با ۱۹۰ هکتار بیشترین سطح این حوزه را شامل می‌شود.  

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر همچنین تخصیص به موقع اعتبارات و اجرای عملیات کپه کاری در زمان مناسب را رضایت بخش بیان کرد و افزود: در سال آینده شاهد نتایج مطلوب این عملیات باشیم.

وی گفت: با بکار گیری ۹ قرقبان در این مراتع می‌بایست دو ماه بعد از کپه کاری و دو ماه قبل از شروع فصل تعلیف، از ورود دام به مناطق کپه کاری شده جلوگیری شود.

وریج کاظمی افزود: برای حفاظت و قرق این ۴۹۰ هکتار عرصه کپه کاری شده، حدود ۶۴۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان بارندگی در منطقه کاهش یافته است گفت: پیامد این امر، کم شدن ذخایر و منابع آبی و همچنین کاهش آبدهی چشمه‌ها و نهر‌ها بوده است.

وی افزود: برای کاستن از مشکلات ناشی از کم‌آبی، تعداد ۱۰۶ آبشخور فلزی با اعتبار ۴۸ میلیون تومان برای استفادهٔ دامداران ساخته و تحویل شد.  

کپه کاری رایج‌ترین روش اصلاح مراتع کوهستانی در ایران است و شرایط نامساعد محیطی از قبیل: خشکی، گرما، سرما و باد شدید، فقر عناصر غذایی و چرای دام، باعث از بین رفتن بسیاری از نهال‌های تازه استقراریافته در چاله‌های کپه کاری می‌شود.

انتهای پیام/ م

اصلاح ۴۹۰ هکتار از مراتع غرب مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.