استقبال آنروا از تصمیم دولت سوریه برای بازگشت آوارگان فلسطینی به یرموک

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی از طرح دمشق برای بازگشت فلسطینی‌ها به اردوگاه یرموک استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، آژانس امداد رسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، «آنروا» روز چهارشنبه از طرح دمشق برای بازگشت فلسطینی‌ها به اردوگاه یرموک استقبال کرد و از جامعه بین‌المللی خواست برای از سرگیری خدمات این آژانس به فلسطینی‌ها در اردوگاه فلسطینی یرموک، کمک کنند.

دولت سوریه و متحدانش ماه مه اردوگاه یرموک واقع در جنوب دمشق، پایتخت سوریه را که به پایگاه سابق تکفیری‌های گروه وهابی صهیونیستی داعش تبدیل شده بود، آزاد کردند. این اردوگاه در طول سالیان به یک محله واقعی تبدیل شده بود و پیش از بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۶۰ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده بود، اما امروز تقریبا خالی است.

فیصل مقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه روز سه شنبه در مصاحبه‌ای تلویزیونی به "طرحی برای بازگشت همه پناهجویان فلسطینی به اردوگاه اشاره کرد، اما به تاریخ و تشریفات اجرای این ابتکار اشاره نکرد.

کریس گانس، سخنگوی آنروا روز چهارشنبه در واکنش به این اظهارات فیصل مقداد اعلام کرد "آنروا از تصمیم دولت سوریه برای بازگشت آوارگان فلسطینی به منازل خود در اردوگاه یرموک استقبال می‌کند".

اردوگاه یرموک در دهه ۱۹۵۰ احداث شد و ابتدا اردوگاهی برای فلسطینی‌های رانده شده از سرزمین‌های خود بعد از تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸ بود. به گفته گانس اردوگاه یرموک "نزدیک به ۳۰ درصد جمعیت پناهجویان فلسطینی را در سوریه پناه داده بود".

از ماه مه به استثنای عملیات آوار برداری، هیچ طرحی در اردوگاه یرموک برای بازسازی آغاز نشده است.

آنروا که ۲۳ ساختمان از جمله ۱۶ مدرسه در اردوگاه یرموک دارد، بعد از تصمیم آمریکا به قطع کمک‌های خود به این آژانس، با بحران مالی شدیدی روبروست، زیرا آمریکا نخستین تامین کننده منابع مالی آنروا بود. آنروا در سوریه به علت تضاد‌های دیپلماتیک مرتبط با بحران سوریه با مشکلات بیشتری مواجه است.

گانس اعلام کرد "ما از جامعه بین المللی دعوت می‌کنیم از آنروا حمایت کند و به آن امکان بدهد خدمات اساسی را در زمینه بهداشت و آموزش برای پناهجویان فلسطینی که به یرموک باز می‌گردند، تامین کند".

او همچنین خاطر نشان کرد "اردوگاه به طور گسترده‌ای تخریب شده است و شهرداری باید ابتدا زی ساخت‌های اساسی به ویژه آب، برق و فاضلاب را احداث کند".

انتهای پیام/

برچسب ها: فلسطین ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار