باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

شاعری که جریان های شعری امروز وامدار اوست

نیما یوشیج سبکی نو در شعر فارسی ایجاد کرد که بسیاری از شاعران در این دوره وامدار او هستند.

شاعری که جریان های شعری امروز وامدار اوستبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خانه ای که ساخت آن به دوران قاجار برمی گردد و در روستای « یوش » واقع شده است روزگاری پذیرای شاعری بود که همه او را به نام « نیما یوشیج » می شناختند.این خانه محل زندگی نیما و نیاکانش بود.در خانه نیما یوشیج سه ورودی،شاه نشین و اتاق های زیادی وجود دارد.تک تک آجرهای این خانه و گج بری هایش شاهد قد کشیدن و بالیدن نیما یوشیج بود.

علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج شاعری است که او را پدر شعر نوین ایران می دانند و طرفداران زیادی دارد.از جمله کسانی که به سرودن شعرهای نیمایی روی آوردند.این روزها شاعرانی مانند محمد رضا عبدالملکیان است که هنوز هم شعر نیمایی می سراید.

ایجاد قالب شعر نیمایی را می توان نقطه عطفی برای شعر فارسی دانست.این قالب در دوران های متفاوت تغییر کرد.تعدادی به همان شکلی که نیما گفته بود شعر نیمایی سرودند تعدادی دیگر قالب های دیگری مانند آزاد و سپید را خلق کردند.شاعران در شعر آزاد قافیه را کنار گذاشتند و در شعر سپید تنها تخیل را در شعرشان نگه داشتند و وزن و قافیه را از شعرشان خارج کردند.

نیما تنها در ایجاد جریان های شعری زمان خود تاثیر نگذاشت بلکه در ایجاد جریان های شعری پس از خود نیز موثر بود.قالب شعر غزل که قالبی کلاسیک است پس از نیما تغییر کرد و شاهد خلق قالب هایی چون غزل مثنوی و غزل در غزل پس از انقلاب بودیم.

نیما یوشیج تنها ساختار شعر را تغییر نداد بلکه در محتوای شعر هم تغییراتی ایجاد کرد.موضوعات اجتماعی و سیاسی بیش از گذشته در شعر مطرح شد همین مسئله تا روزگار ما ادامه پیدا کرد تا حدی که امروزه شاهد خلق شعرهای کلاسیک،نئوکلاسیک،مدرن و پست مدرن هستیم.

نیما شاعری بود که در شعرش از نماد استفاده کرد.پیشنهاد وی برای استفاده از نماد در شعر در آثار شاعران دیگر هم دیده می شود این نماد گرایی در دوره خود محصور نماند و  در دوره های بعد و قالب های شعری دیگر هم ادامه پیدا کرد.هر تغییری که نیما در شعر ایجاد کرد به یک دوره زمانی خاص محدود نشد و در دوره های بعد هم ادامه پیدا کرد.

نیما را پدر شعر نو فارسی می دانند اما این شعر نو به راحتی در شعر نیما جلوه گر نشد.نیما پیش از آنکه افسانه را بسراید شعر ققنوسش را به عنوان نمونه تغییر در قالب شعر منتشر کرده بود. شعر نیمایی از اغاز تولدش با مخالفت شاعران سنت گرا مواجه شد و بحث های زیادی درباره این قالب شعری مطرح شد.عده ای با ایجاد قالب نیمایی در شعر مخالفت کردند و عده ای طرفدار آن شدند.

نیما یوشیج در هنگام سرایش شعر نیمایی به عروض شعر فارسی و قافیه در شعر پای بند بود.تغییری که او در  فرم شعر ایجاد کرد در بلندی و کوتاهی مصراع ها و تغییر جای قافیه در شعر بود.به راستی کدامیک از شعرهایی که این روزها به عنوان نیمایی مطرح می شود به شکل همان شعرهایی است که خود نیما سروده بود.اگر نگاهی گذرا به شعرهای نیمایی دوران خودمان بیندازیم می بینیم آنچه روزگاری به عنوان شعر نیمایی مطرح شد در شعر امروز دیده نمی شود. آنچه امروزه به عنوان شعر نیمایی مطرح می شود بیشتر شعر آزاد است تا نیمایی.

نیما بنایی نو در شعر فارسی ایجاد و سبب شد شاعران پس از وی قالب های نوینی را در شعر ایجاد کنند.امروزه شاهد هستیم شاعران در قالب رباعی هم تغییراتی می دهند و شعرهایی با عنوان رباعی نیمایی سروده می شود.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار