پزشکیان در دیدار با نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان:

حل مشکلات منطقه نیاز به دخالت‌های فرامنطقه‌ای برخی کشورها ندارد

نایب رئیس مجلس گفت: کشورهای منطقه خود می توانند مسایل و مشکلات را حل و فصل نمایند و نیازی به دخالت‌های فرامنطقه‌ای برخی کشورها نیست.

حل مشکلات منطقه نیاز به دخالت‌های فرامنطقه‌ای برخی کشورها نداردبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در صدر هیأتی بلندپایه از نمایندگان مجلس جهت شرکت در نشست همکاری‌های پارلمانی جمهوری اسلامی ایران‌، جمهوری قزاقستان و فدراسیون روسیه در شهر آکتائو قزاقستان به سر میبرد با سرگئی گروموف نایب رئیس مجلس سنای جمهوری قزاقستان دیدار و گفت و گو کرد.

گروموف در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی از سفر هیأت پارلمانی کشورمان به قزاقستان و شرکت در نشست همکاری‌های پارلمانی ایران، قزاقستان و روسیه گفت: ارتقاء سطح همکاری‌‌های پارلمانی نقش مهمی در گسترش مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف و رفع موانع احتمالی در مسیر توسعه همکاری‌ها و ارتباطات دوستانه فیمابین دارد.

وی همچنین با ناکافی دانستن حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور افزود: ایران و قزاقستان می‌بایست از فرصت‌های موجود در پهنه دریای خزر استفاده کنند و با توسعه ارتباطات دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای حجم مبادلات اقتصادی فیمابین را افزایش دهند.

نایب رئیس مجلس سنای جمهوری قزاقستان در ادامه این دیدار با اشاره به توافق اخیر رؤسای جمهور پنج کشور ساحلی دریای خزر گفت: بررسی و تصویب سند حقوقی دریای خزر در مجالس کشورهای عضو گام مهمی در افزایش سطح همکاری‌ها و توسعه مبادلات اقتصادی، تجاری، گردشگری در پهنه این دریا دارد.


دیدار پزشکیان با نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان

وی همچنین خواستار آن شد تا مجلس شورای اسلامی نیز اقدامات لازم برای تصویب این کنوانسیون را انجام دهد.

گروموف در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف و انتقاد از آمریکا بخاطر عدم پایبندی به توافق بین‌المللی برجام گفت: ما برای توافق برجام جایگزینی نمی‌بینیم و بر لزوم اجرای آن از سوی تمامی طرف‌ها تاکید داریم.

وی همچنین افزود: قزاقستان معتقد است کلیه اختلافات در عرصه بین‌المللی از مجاری دیپلماتیک و با مذاکره سیاسی قابل حل و فصل است.

نایب رئیس مجلس سنای قزاقستان در پایان این دیدار گفت: مجلس سنای قزاقستان از توسعه ارتباطات همه جانبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران حمایت می کند.

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در همین دیدار گفت: افزایش رفت و آمد و ارتباط میان مجالس ایران و قزاقستان نقش مهمی در توسعه همکاری‌ها و ارتقاء سطح مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف و مورد علاقه دارد.

وی همچنین افزود: ایران و قزاقستان از امکانات و توانمندی‌های فراوانی برخوردارند که می‌بایست از آنها در جهت گسترش مبادلات فیمابین در عرصه‌های مختلف اقتصادی‌، تجاری و بازرگانی بهره‌برداری کنند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: فرصت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای همکاری در دریای خزر مهیا است که می‌توان از آنها در جهت توسعه هرچه بیشتر ارتباطات و مبادلات بهره برد.

وی افزود: ارائه تسهیلات به بازرگانان دو کشور و اقداماتی از قبیل حل مشکل روادید و تسریع در صدور آن‌، در توسعه گردشگری و گسترش فعالیت‌های اقتصادی دو کشور مؤثر و سودمند است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش قزاقستان برای کمک به حل و فصل اختلافات بین‌المللی از طریق میزبانی و برگزاری نشست‌های صلح در آستانه قدردانی کرد و گفت: کشورهای منطقه خود می‌توانند مسایل و مشکلات را حل و فصل نمایند و نیازی به دخالت‌های فرامنطقه‌ای برخی کشورها نیست تا با دخالت خود وضع را بدتر کرده و برای کشورهای منطقه تصمیم‌گیری کنند.

پزشکیان همچنین با انتقاد از زیرپا گذاشتن قواعد بین‌المللی از سوی آمریکای ترامپ گفت: دوران یکجانبه‌گرایی بسر رسیده و دیگر هیچ کشوری نمی‌تواند با زورگویی‌، قواعد بین‌المللی را زیر پا بگذارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان این دیدار گفت: گسترش ارتباطات و همکاری‌های ایران و قزاقستان به نفع مردم دو کشور است.

لازم به ذکر است در این دیدارعلی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و اسد الله قره خانی آلوستانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار