تولید زعفران را به صورتی خلاقانه با استفاده از روشی نوین، بدون خاک و آب

فرهنگی کرمانشاهی تولید زعفران را به صورتی خلاقانه با استفاده از روشی نوین، بدون خاک و آب (هواکشت) در طبقه هم کف (پیلوت) منزلش آغاز کرده است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، محمد خزایی فرهنگی کرمانشاهی دبیر نمونه استانی در سال جاری در محور آموزش و پژوهش گفت : هم اکنون دبیر کارآفرینی دبیرستان‌های تیزهوشان و هوشمند کرمانشاه هستم. همواره دوست دارم کارهایم را متفاوت انجام دهم. سالهاست با مقوله خلاقیت آشنا شده ام و در این زمینه مطالعه و پژوهش نموده ام.

وی اضافه کرد: در ابتدا از نگاه روانشناسی بود تا اینکه حدود هشت سال پیش با نظریه عصب شناسی و کارکرد مغز و خلاقیت آشنا شدم. در سال ۱۳۸۶ در کنفرانس ملی آموزش و پرورش، فرصت‌ها و چالش‌ها (دوره متوسطه) را آسیب شناسی نمودم و کارکرد عناصر و فرآیند‌های آموزش و پرورش را زیرسؤال بردم، خوشبختانه مقاله در همایش پذیرفته و با حضور معاون متوسطه وقت ارائه کردم.

خزایی افزود : آخرین مسئولیتم کارشناس مسئول آموزش معلمان استان بود، دوره‌هایی در زمینه خلاقیت برای آموزگاران و مدیران بخصوص مدیران هنرستان‌ها برگزار کردم و در برخی دوره‌ها تدریس هم داشتم در هر کاری وارد شدم به لطف خدا مقام کشوری کسب کردم بعد از بازنشستگی در دبیرستان سما مشغول شدم و بعد از چند سال کار به عنوان رابط پژوهشی برتر در بین مدارس سمای سراسر کشور انتخاب شدم.

وی  افزود : مطالعاتم را در زمینه خلاقیت با رویکرد علوم شناختی توسعه دادم و مقالاتی را در کنفرانس‌های ملی و بین المللی در حوزه نظریه عصب شناسی و کار آفرینی، نظریه عصب شناسی و مدیریت دانش، کارکرد مغز و یادگیری موثر ارائه کردم که پذیرفته شد و آخرین مقاله ام در همین زمینه با عنوان مغز کامل و کارآفرین جامع «iSI» شد.

خزایی ادامه داد : همواره دغده ام راه اندازی کاری نو برای ایجاد اشتغال بوده است، از اواخر سال گذشته به دنبال راه اندازی گلخانه با روش هیدرو پونیک (بدون خاک) بودم حتی در بررسی هایم تا محلات هم رفتم، تا اینکه توسط یک دوست با مقوله کشت زعفران به روش ایروپونیک (هواکشت) آشنا شدم و مطالعه و بررسی کردم و به ذهنم رسید که از فرصت‌های در دسترس استفاده کنم تا اینکه تصمیم گرفتم که در شهر و در داخل پیلوت منزل در اشل تحقیقی شروع کنم.

وی افزود: با اینکه کمی تردید داشتم به نوعی قبول مخاطره کردم و دست به کار شدم. از تیرماه سال جاری با تامین مکان، تجهیزات و ملزومات کار ر. ا. با شروع خواب ظاهری پیاز زعفران آغاز نمودم برایش مجوز مشاغل خانگی گرفتم و به لطف خدا با پشت سر گذاشتن مشکلات با بهره کارگیری از خلاقیت در حل مسایل پش رو، بالاخره اولین گل زعفران باز شد، گویی که خداوند دختری به ما عطا فرمود. اکنون در حال برداشت هستم و فرآیند خشک کردن، بسته بندی و بازار را پیش رو دارم، خوشبختانه کیفیت محصول مثال زدنی دارد، (چون دور از تابش مستقیم نور خورشید است)

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد : این کار مدلی باشد برای توسعه و تولید زعفران آن هم به روش نوین تا جایگاه کشور را در مقام اول جهان حفظ کنیم و درآمد ارزی برای حاصل نماییم، البته این امر نیازمند حمایت نهاد‌های پشتیبان بخصوص جهاد کشاورزی است که اگر پیاز مورد نیاز برای علاقه‌مندان بصورت رایگان تامین نماید. اتفاقات بسیار خوب رخ خواهد داد.

خزایی گفت : اینجانب با تمام وجود آمادگی خود را برای ترویج این روش نو اعلام می‌دارم، چونکه معتقدم که اگر کار‌ها را به روش معمول انجام دهیم نتیجه آن جز وضعیت کنونی نخواهد بود البته روش سنتی لازم به باز بینی است . امیدوارم مسئولان اهتمام دستاوردی به این امر داشته باشند نه رفع تکلیفی و علاقه‌مندان هم اراده کنند تا این مهم حاصل شود و ثمره آن یعنی تولید، اشتغال و ... محقق گردد. یادمان باشد توانایی‌های خود و فرصت‌های در دسترس را نادیده نگیریم 'البته می‌شود فرصت‌ها را شکار یا حتی خلق کرد .

 

 

انتهای پیام/د

مغز کامل و کارآفرین جامع «iSI» شد

 

برچسب ها: اخبارفرهنگی ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمد مرادپور
۱۹:۰۹ ۰۴ بهمن ۱۳۹۸
آقای خزایی معلم خیلی خوبی است .
وی ما را به خلاقیت دعوت میکند.