استان بوشهر رتبه هفتم کشور در توسعه گلخانه‌ها را دارد

استان بوشهر با داشتن بیش از صد هکتار گلخانه مقام هفتم کشور را از نظر توسعه گلخانه‌ها به خود اختصاص داده است.

استان بوشهر رتبه هفتم کشور در توسعه سطح گلخانه‌ها را داردبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طبق گزارش عملکرد هفت ماهه طرح توسعه گلخانه‌های کشور، استان بوشهر با داشتن ۱۰۰/۳ هکتار مقام هفتم توسعه گلخانه‌ها را در میان دیگر استان‌ها دارد و موفق شده ۱۱۴% اهداف برنامه ابلاغی در ۷ ماه امسال را اجرا کند.

سمیه فرح بخش اهداف کلی طرح توسعه گلخانه‌های کشور را افزایش ضریب امنیت غذایی و سلامت غذا، مصرف بهینه آب و ارتقاء بهره وری و صرفه جویی در آب، افزایش صادرات محصولات برای مثبت کردن تراز تجاری بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی شامل خشکسالی و تغییر اقلیم، فرسایش بستر خاک، فقر کمی و کیفی منابع آبی، میزان تبخیر و تعرق بسیار بالا و تغییر ذائقه بازار به سوی محصولات با کیفیت گلخانه‌ای و محصول سالم، تنها راه برون رفت از این مشکلات و تحقق تولید پایدار، انتقال کشت از فضای باز به سمت کشت در محیط‌های کنترل شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: از  ۱۰۷/۹ هکتار گلخانه‌ای که در سامانه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری (کارا) ثبت شده است، ۸۵/۹ هکتار در کارگروه اشتغال استان تصویب و به بانک‌های عامل ارجاع داده شده است که از این سطح میزان ۲۸/۸ هکتار آن تسهیلات گرفته‌اند.

فرح بخش ابراز امیدواری کرد، با همکاری دستگاه‌های مرتبط، دیگر گلخانه‌ها نیز به زودی تسهیلات دریافت کنند تا ۱۵۰ هکتار سطح تعهد توسعه گلخانه در سال ۹۷ محقق شود.

وی مهمترین سیاست‌ها در راستای تحقق طرح توسعه گلخانه‌ها را، پرداخت تسهیلات ارزان، اصلاح، نوسازی و بازسازی گلخانه‌های فرسوده و غیر اقتصادی, بهبود و افزایش عملکرد محصول در واحد سطح گلخانه, ایجاد بازار‌های جدید داخلی و هماهنگی برای ورود به بازار‌های خارجی، استفاده از ارقام مرغوب خارجی, تقویت و تکمیل زنجیره ارزش محصولات (بذر و اندام‌های تکثیری), بررسی، ایجاد و نگهداری بازار فروش، برندسازی در بازار‌های هدف و تشویق صادرکنندگان و پیگیری تجهیز و نوسازی ناوگان حمل و نقل و توسعه ظرفیت آوری و واحد‌های بسته بندی دانست.

انتهای پیام/م

استان بوشهر بیش از صد هکتار گلخانه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.